Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:9. februar 2014
Ansvarlig: ALB
Under henvisning til Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitiksbrev af7. februar 2014følger hermed ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forholds endelige svarpå
spørgsmål nr.318(UUI alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF)
Sagsnr. 2014-1207
Spørgsmål nr. 318:
”På baggrund af oplysningerne i Jyllands-Posten om, at 22 ud af de 27 per-soner fra Aarhus, som skønnes at være rejst til Syrien for at deltage i kamp-handlinger, ifølge Aarhus Kommune og Østjyllands Politi har haft deres fær-den i moskéen på Grimhøjvej i Brabrand og er blevet undervist af kontrover-sielle imamer, bedes ministeren redegøre for, hvilke initiativer regeringen viltage ift.at modvirke den radikalisering, der foregår i den pågældende moské.Herunder bedes ministeren redegøre for, om regeringen vil være indstillet påat tage initiativer med henblik på at lukke den pågældende moské. Spørgs-målet stilles med henvisning til artiklen i JP Aarhus den 24. januar 2014”Moské er base for Syriens-farere”.http://jyllands-posten.dk/indland/ECE6433587/moske-er-base-for-syrien-farere/”
Svar:
Regeringen arbejder målrettet på at forebygge, at unge radikaliseres ogrekrutteres til eksempelvis væbnede konfliktzoner i udlandet.Det seneste år har der som led i regeringens generelle ekstremismefore-byggelse været et styrket fokus på udfordringen med borgere, som udrejsertil Syrien for at deltage i kamphandlinger. Der er i samarbejde med PolitietsEfterretningstjeneste blandt andet afholdt informationsmøder for relevanteSSP-medarbejdere i alle landets politikredse om risikoen for unges rekrutte-ring til deltagelse i væbnet kamp i Syrien. Formålet med informationsmøder-ne har været at orientere de lokale myndigheder om unges tegn på radikali-
2
sering og gøre dem opmærksomme på nødvendigheden af at sætte ind meden målrettet forebyggende indsats over for unge, som er i risiko for at bliverekrutteret til kampene i Syrien. Derudover er der blevet afholdt et kursusrettet til landets kommuner om, hvordan forældrene kan inddrages i forebyg-gelsen af unges deltagelse i den væbnede konflikt i Syrien. MinisterietforBørn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har løbende kontakt medAarhus Kommune om deres særlige indsats for at forebygge yderligere ud-rejser til kamphandlinger i Syrien.Endelig er regeringen i færd med at udarbejde et udkast til en ny handlings-plan om forebyggelse af radikalisering og ekstremisme, som skal bidragetilen fortsat målrettet forebyggelsesindsats. Handlingsplanen vil adresserenye udfordringer med ekstremisme og blandt andet indeholde forslag til fo-rebyggelse af”foreign fighters” til konfliktzoner i udlandetog til udvikling afmålrettede tilbud til radikaliserede, som har behov for hjælp til at forlade etekstremistisk miljø.I forhold til den del af spørgsmålet, der omhandler Justitsministeriets res-sortområde, har Justitsministeriet oplyst følgende:”Justitsministeriethar til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udta-lelser fra Politiets Efterretningstjeneste og Rigspolitiet.Politiets Efterretningstjeneste har oplyst følgende:”Det følger af § 1, nr. 1, i lov nr. 604 af 12. juni 2013 om Politiets Efterret-ningstjenestes (PET-loven) med senere ændringer, at PET’s opgave er atforebygge, efterforske og modvirke foretagender og handlinger, der udgøreller vil kunne udgøre en fare for Danmark som et selvstændigt, demokratiskog sikkert samfund. Efterretningstjenesten skal gennem sin virksomhed ska-be grundlag for, at bl.a. voldelige ekstremistiske trusler kan identificeres oghåndteres så tidligt og effektivt som muligt.Det er PET’s vurdering, at mindst 90 personer siden sommeren 2012 er rejstfra Danmark til Syrien for at tilslutte sig den væbnede kamp mod al-Assad-regimet. Et ophold blandt militante islamister i Syrien kan have en radikalise-rende effekt på den udrejste. Selvom der ikke er en entydig sammenhængmellem radikalisering og udførelse af terrorangreb, vil en person, der venderhjem fra Syrien efter at have gennemgået et radikaliseringsforløb, med storsandsynlighed være mere villig til at begå terrorisme i Danmark.PET anvender en række forskellige tiltag i relation til de personer, der delta-ger eller har deltaget i væbnede kamphandlinger i Syrien. I den forbindelsevurderer efterretningstjenesten løbende, om der er grundlag for at rejse sig-telse mod disse personer, ligesom efterretningstjenesten løbende vurderer,om der er grundlag for administrativt at udvise personerne efter udlændinge-
3
lovens regler. PET har ikke på nuværende tidspunkt rejst sigtelse mod per-soner, der har deltaget i kamphandlinger i Syrien, ligesom der endnu ikke ertruffet afgørelse om administrativ udvisning.For så vidt angår den forebyggende indsats kan det nævnes, at efterret-ningstjenesten samarbejder tæt med lokale myndigheder om at forebyggeradikalisering og rekruttering til konflikten i Syrien, ligesom PET afholderpræventive samtaler med personer, der deltager eller har deltaget i væbne-de kamphandlinger i Syrien. PET indgår endvidere i dialog med pårørende tildisse personer og med lokalsamfundet for derigennem at gøre opmærksompå de alvorlige konsekvenser en udrejse til Syrien kan have, samt for atforebygge, inddæmme eller afhjælpe de negative konsekvenser der måttefølge af en deltagelse i kamphandlinger i Syrien.Som en del af PET’s forebyggende indsats har efterretningstjenesten endvi-dere kontakt til centrale personer og grupper i blandt andet forskellige mo-skemiljøer, for derigennem at modvirke radikalisering. I samarbejde medlokale myndigheder aktiverer og opbygger denne indsats lokalsamfundetsmodstandskraft mod radikalisering og ekstremisme.Der kan ikke i en folketingsbesvarelse gives nærmere oplysninger om, hvilketiltag Politiets Efterretningstjeneste i øvrigt iværksætter i forhold til konkretepersoner, der udrejser til Syrien for at deltage i væbnede kamphandlinger.”Rigspolitiet har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at Rigspolitiets bidrag til besvarelsener koordineret med Politiets Efterretningstjeneste (PET), der ligeledes harmodtaget spørgsmålet til besvarelse.Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af Justitsministeriets anmodning ind-hentet en udtalelse fra Østjyllands Politi, der har oplyst, at politikredsen ge-nerelt er opmærksom på, at der løbende kan opstå behov for at forebyggeradikalisering og ekstremisme i relation til visse minoritetsgrupper. I denforbindelse indledte politikredsen således allerede i 2007 i samarbejde medAarhus Kommune et forebyggelsesprojekt, som i dag er videreført som endrifts- og udviklingsopgave under SSP-samarbejdet.Østjyllands Politi har endvidere oplyst, at politikredsen i samarbejde medAarhus Kommune og Aarhus Universitet som led i førnævnte forebyggel-sesprojekt har etableret et beredskab, som er særligt målrettet personer, derdeltager som frivillige i konflikten i Syrien – både som nødhjælpsarbejdereog som deltagere i den væbnede konflikt – og disses pårørende.Beredskabets mål er at forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme.
4
Østjyllands Politi har i den forbindelse oplyst, at politikredsen er bekendtmed, at 27 personer i perioden fra september 2012 til februar 2014 med storsikkerhed er rejst fra Aarhus til Syrien for aktivt at deltage i konflikten.Østjyllands Politi har endvidere konstateret, at 22 af de 27 unge har haftderes gang i moskeen på Grimhøjvej i Brabrand. Det er politikredsens opfat-telse, at rekrutteringen til Syrien tilsyneladende sker fra en mindre gruppe afmeget religiøse unge, som har etableret deres egen forening i moskéenslokaler.På baggrund af disse oplysninger har Østjyllands Politi oplyst, at der er ble-vet iværksat en række yderligere initiativer med henblik på at standse dennerekruttering. Således har der i foråret 2013 været afholdt et offentligt bor-germøde om Syriensproblematikken i Aarhus med deltagelse fra de relevan-te etniske minoritetsgrupper, ligesom der efterfølgende blandt andet er ble-vet etableret flere forældrenetværk og mentorforløb.”For så vidt angår spørgsmålet om lukning af moskéen kan jeg oplyse, at derikke inden for rammerne af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration ogSociale Forholds ansvarsområde er mulighed for at tage et sådant skridt.Jeg er bekendt med, at Justitsministeriet med spørgsmål nr. 405 (UUI alm.del) er anmodet om en redegørelse for de eksisterende juridiske mulighederfor at lukke eksempelvis en ekstremistisk moské.
Manu Sareen/ Henrik Thomassen