Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1339154_0001.png
1339154_0002.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
25. februar 2014Asyl- og VisumkontoretMartha Nør Hansen2014-0032-11381065588
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 316 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 7. februar 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MarieKrarup (DF).
Karen Hækkerup/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 316 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge

og Integrationspolitik:

”Hvad er baggrunden for, at nogle landes borgere skal have vi-sum for at besøge Danmark, mens andre ikke skal? Hvorforskal man have visum ved besøg i Danmark, hvis man kommerfra Hviderusland, Indonesien, Peru, Sydafrika og Thailand,mens man ikke skal have visum, hvis man kommer fra Malay-sia, Uruguay, Venezuela og Nicaragua?

Svar:

Danmarks visumforhold til tredjelande følger af Rådets forordning (EF) nr.539/2001 med senere ændringer (visumforordningen), som fastlægger enliste over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visumved passage af de ydre grænser (negativlisten), og en liste over de tredje-lande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (positivlisten).Det fremgår af visumforordningens præambel, at Rådet ved afgørelsen af,om statsborgere fra et givet tredjeland skal være underlagt visumpligt ellervære fritaget for dette krav, foretager en individuel vurdering af det pågæl-dende land. I denne vurdering indgår bl.a. hensynet til at forebygge illegalindvandring, hensynet til den offentlige orden og sikkerhed samt hensynettil Den Europæiske Unions forbindelser med det pågældende tredjeland.Der tages desuden hensyn til den regionale sammenhæng og til gensidig-hedsprincippet.Da vurderingen af disse kriterier kan ændre sig over tid, revideres negativ-og positivlisten med regelmæssige mellemrum. Forordningen er såledesændret adskillige gange siden vedtagelsen.
2