Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1341187_0001.png
1341187_0002.png
1341187_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
3. marts 2014Asyl- og VisumkontoretThomas Højgaard2014-0032-11371064990
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 315 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 6. februar 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra JohanneSchmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 315 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge

og Integrationspolitik:

”Ministeren bedes kommentere UUI alm. del - bilag 52, og op-lyse, om en afgørelse om overførsel til Italien af den pågæl-dende familie i betragtning af datterens autisme vil være ioverensstemmelse med den daværende justitsministers formu-lering om "at der bør udvises opmærksomhed i forbindelsemed overførsel af visse personer til Italien efter Dublin-forordningen" i brevet til Integrationsudvalget af 6. september2013 (UUI alm. del - bilag 148, 2012-13). Hvis familien ikkeer omfattet af denne gruppe af "visse personer", bedes oplyst,hvilke persongrupper, der i så fald skal udvises opmærksom-hed over for.

Svar:

Som det fremgår af Justitsministeriets brev af 6. september 2013 til Folke-tingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik (Alm. del – bilag148), er der ikke grundlag for at antage, at bestemte persongrupper gene-relt ikke bør overføres til Italien i medfør af Dublin-forordningen. Der erdog grund til at være særlig opmærksom på forholdene for asylansøgere ibl.a. Italien, og der bør derfor udvises opmærksomhed i forbindelse medoverførsel af visse personer til Italien i medfør af Dublin-forordningen.Som det endvidere fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 30. septem-ber 2013 af spørgsmål nr. 572 (Alm. del), kan der ikke opstilles fast defi-nerede grupper, som alene på grund af objektive kriterier må betragtes somsærligt sårbare og derfor ikke bør overføres til Italien, f.eks. familier medbørn, enlige, gravide eller alvorligt syge. Derimod foretages der i hvertkonkrete tilfælde en samlet vurdering af, om bl.a. den enkeltes personlige,sundhedsmæssige og familiemæssige omstændigheder sammenholdt medde foreliggende oplysninger om de vilkår, som den pågældende må anta-ges at blive mødt med i Italien, fører til, at den pågældende ikke skal over-føres til Italien i medfør af Dublin-forordningen.Som det også fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 572 (Alm. del), vilder – selvom der på baggrund af en sådan vurdering træffes afgørelse om,at en person skal overføres – ske en orientering af de italienske myndighe-der om omstændigheder, som har betydning for den pågældendes behov,således at de italienske myndigheder har mulighed for at tilpasse tilbudde-ne til den pågældende herefter.
2
I den sag, hvortil der antageligt henvises i spørgsmålet, traf Udlændinge-styrelsen den 20. november 2013 afgørelse om at anmode Italien om atmodtage de pågældende i medfør af Dublin-forordningen. Den 4. februar2014 stadfæstede Justitsministeriet Udlændingestyrelsens afgørelse.Justitsministeriets afgørelse blev truffet efter en samlet konkret vurdering ioverensstemmelse med de ovenfor anførte retningslinjer. Ved afgørelsenblev det lagt til grund, at den pågældende familie kunne modtage den for-nødne behandling i Italien, og at Italien overholder sine internationale for-pligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Derblev endvidere bl.a. lagt vægt på, at de italienske myndigheder havde op-lyst, at de pågældende i Italien ville blive henvist til et projekt under EFR(European Refugee Fund). Justitsministeriet forudsatte endelig ved afgø-relsen, at de italienske myndigheder forud for overførslen ville blive gjortbekendt med barnets autisme mv., således at de italienske myndighederkunne træffe de nødvendige foranstaltninger i den henseende.Justitsministeriets afgørelse blev den 24. februar 2014 indbragt for DenEuropæiske Menneskerettighedsdomstol. Ved brev af 26. februar 2014meddelte Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, at der indtil videreikke bør ske udsendelse af de pågældende. Udsendelsen af familien er påden baggrund sat i bero.
3