Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1389776_0001.png
Dato:
1. august 2014
Udvalget for udlændinge- og Integrationspolitik
Ministeren for by, bolig og landdistrikters endelige besvarelse af spørgsmål nr. 314
(UUI alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF)
Spørgsmål nr. 314
Vil ministeren oplyse om antallet af asylansøgere, der får opholdstilladelse, og som kommunerne
efterfølgende skal finde bolig til, er nået et niveau, der gør at tilstrømningen har konsekvenser i forhold
til boligsøgende danskere?
Svar:
Spørgsmålet vedrører integrations- og udlændingeområdet. Der er derfor indhentet bidrag fra
Justitsministeriet og Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold til besvarelsen.
Justitsministeriet har oplyst følgende:
”Justitsministeriet kan oplyse, at det samlede antal visiterede personer fordelt på kommunerne i 2012
var på 2.511 personer. I 2013 var det samlede antal fordelt på kommunerne på 3.780 visiterede
personer, mens antallet af flygtninge, der i 2014 forventes at blive visiteret til boligplacering i landets
kommuner er sat til 4.400 personer.”
For så vidt angår regelgrundlaget for at visitere flygtninge, der har fået opholdstilladelse til landets
kommuner, har Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold oplyst følgende:
”I forbindelse med meddelelse af opholdstilladelse til en flygtning træffer Udlændingestyrelsen
afgørelse om i hvilken kommune den pågældende skal tage bopæl (visitering), jf. integrationslovens §
10. Ved afgørelsen om visitering tages der udgangspunkt i det antal flygtninge, den enkelte kommune
skal modtage (kvoter), den enkelte flygtnings personlige forhold samt forholdene i kommunen.
Udlændingestyrelsen udmelder hvert år landstal for det følgende år. Landstallene er et skøn over, hvor
mange flygtninge, der vil få opholdstilladelse i Danmark det pågældende år, og som derfor skal
boligplaceres i en dansk kommune. På baggrund af landstallet og en matematisk beregnet fordeling af
det forventede antal flygtninge forsøger landets kommunekontaktråd at blive enige om, hvordan
flygtningene skal fordeles mellem regionerne (regionskvoter). Derefter forsøger kommunerne at
fordele regionskvoterne på kommunekvoter. Hvis kommunekontaktrådene eller kommunerne ikke kan
blive enige, fastsætter Udlændingestyrelsen kvoterne. Det overordnede formål med kvoterne er bl.a.,
at flygtninge – af hensyn til integrationen – skal fordeles jævnt over hele landet.
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Når Udlændingestyrelsen skal visitere en flygtning, tager Udlændingestyrelsen også hensyn til
flygtningens personlige forhold, f.eks. helbredsmæssige forhold eller tilknytning til en bestemt
kommune. Disse forhold gennemgås i forbindelse med asylsagsbehandlingen. Efter integrationslovens
§ 12, stk. 1, 1. pkt., skal kommunalbestyrelsen snarest muligt, efter at ansvaret for en flygtning er
overgået til kommunalbestyrelsen, anvise boliger til de flygtninge, som Udlændingestyrelsen visiterer
til kommunen.
Efter integrationslovens § 12, stk. 6, 1. pkt., skal kommunalbestyrelsen, indtil det er muligt at anvise en
permanent bolig, anvise flygtningen et midlertidigt opholdssted. Det fremgår af forarbejderne til
integrationsloven, at anvisningen af en permanent bolig sker efter en konkret vurdering af den enkelte
flygtnings behov i forhold til andre boligsøgendes behov.
Kommunalbestyrelsen vil kun kunne anvise permanente boliger, som ifølge byggelovgivningen, plan-
lovgivningen og anden lovgivning kan anvendes som lovlig bolig.”
Endvidere fremgår det af § 59, stk. 1 i almenboligloven, at den almene boligorganisation efter
kommunalbestyrelsens bestemmelse skal stille indtil hver fjerde ledige almene familiebolig til rådighed
for kommunalbestyrelsen til løsning af påtrængende boligsociale opgaver i kommunen. Disse boliger
kan anvises flygtninge, som skal boligplaceres i kommunen, eller andre borgere, som har
påtrængende behov for en bolig.
Endelig kan det oplyses, at der i visse kommuner i yderområder af Danmark er udlejningsproblemer i
almene boligafdelinger på grund af for få boligsøgende. Den gældende praksis med regionskvoter og
kommunekvoter, som er med til at sikre en jævn geografisk fordeling af flygtninge med
opholdstilladelse, kan derfor være en fordel i kommuner med lav boligefterspørgsel.
Sammenfattende er det vurderingen, at de ovenfor beskrevne regler i integrationsloven om
boligplacering af flygtninge med opholdstilladelse er afstemt i forhold til herboende boligsøgendes
interesser i at kunne skaffe sig en bolig.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af
2
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk