Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1331657_0001.png
1331657_0002.png
Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg
Lov- ogKommunikationsafdelingenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 270 (Alm. del):I brev af 23. januar 2014 har udvalget efter ønske fra Johanne SchmidtNielsen (EL) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 270:”Ministeren bedes kommentere UUI alm. del bilag 43 og oplyse, om hunkan bekræfte den antagelse, som henvendelsen er udtryk for – at mangearbejdstagere og studerende ikke vil kunne gennemføre introdansk påhalvandet år og efterfølgende vil være udelukket fra at overgå til ordinærdanskuddannelse – og hvad hun i bekræftende fald agter at gøre for atafhjælpe problemet.”Svar:Den seneste ændring af danskuddannelsesloven trådte i kraft den 1. ja-nuar 2014. Ændringen medfører bl.a., at arbejdstagere, medfølgendeægtefæller, studerende og au pair personer fremover indledningsvis tilby-des 250 timers arbejdsmarkedsrettet danskundervisning, som skal gen-nemføres inden for en periode på 1½ år. En udlænding, der har modta-get 250 timers arbejdsmarkedsrettet danskundervisning, er efterfølgendeberettiget til at deltage i en ordinær danskuddannelse i op til tre år.Indtil den 1. januar 2014 deltog de fleste arbejdstagere mv. i en af de treordinære danskuddannelser, som hver er opdelt i seks moduler. Tilbud-det om danskuddannelse blev givet i op til tre år fra det tidspunkt, denpågældende udlændingkunne påbegyndeuddannelse.Det er således ikke nyt, at den enkelte udlænding selv har ansvaret for attage imod tilbuddet om danskuddannelse så hurtigt som muligt for at fåmest muligt ud af tilbuddet.Arbejdsmarkedsrettet danskundervisning er i modsætning til de ordinæredanskuddannelser ikke opdelt i moduler, men det er forudsat, at 250timers arbejdsmarkedsrettet danskundervisning gennemsnitlig svarer til
06-02-2014
2ca. to moduler på de ordinære danskuddannelser alt afhængig af den en-keltes forudsætninger. I modsætning til de ordinære danskuddannelser erder ikke modultest undervejs, hvilket vil sige, at der ikke er ”stopprøver”,som skal bestås, før udlændingen kan henvises til det næste forløb.På denne baggrund er det ikke korrekt at anføre, at arbejdstagere og stu-derende mv. har fået dårligere vilkår med den nye lov. De 250 timersarbejdsmarkedsrettet danskundervisning skal gennemføres på den halvetid af en ordinær danskuddannelse, men den forventede arbejdsbelast-ning svarer, som anført, ikke til en halv danskuddannelse, og udlændin-gene mødes ikke af modultest undervejs.For så vidt angår tilrettelæggelsen af en udlændings danskuddannelse kandet oplyses, at det fremgår af danskuddannelseslovens § 3, stk. 7 og 8, atundervisningen skal tilrettelægges fleksibelt med hensyn til tid, sted ogindhold for at fremme samspillet med kursistens beskæftigelse, aktiveringeller uddannelse, og at undervisningen skal tilrettelægges således, at det ermuligt at følge den uden for normal arbejdstid.Tilbud i henhold til danskuddannelsesloven skal således ikke opfattessom en selvstændig fuldtidsbeskæftigelse. Udgangspunktet er, at kursi-sten netop skal deltage i danskundervisning i sin fritid, og bestemmelser-ne i § 3, stk. 7 og 8, forpligtiger udbyderne af danskuddannelse til, atdette kan ske på en hensigtsmæssig måde.
Med venlig hilsen
Christine Antorini