Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1336571_0001.png
1336571_0002.png
1336571_0003.png
1336571_0004.png
1336571_0005.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
19. februar 2014UdlændingekontoretMatilde Pedersen Blak2014-0032-11151044129
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 269 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 21. januar 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra JohanneSchmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 269 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge

og Integrationspolitik:

”Ministeren bedes kommentere artiklerne "Støtte efter tvangs-ægteskab kan koste opholdstilladelse", "Social slagside i reglerom opholdstilladelse" og psykolog Dina Wildts kommentar"Endnu en utilsigtet konsekvens af udlændingeloven?" (allebragt i Information 20. januar 2014) og oplyse, om ministerenfinder det hensigtsmæssigt, at et barn, der flygter fra ettvangsægteskab og har brug for samfundets hjælp, efterfølgen-de skal straffes ved at blive begrænset i sine muligheder for atfå permanent opholdstilladelse, samt om ministeren vil tageinitiativ til at ændre reglerne.”

Svar:

1.

De i spørgsmålet omtalte artikler omhandler kravet om selvforsørgelse isager om tidsubegrænset opholdstilladelse. I artiklerne omtales en herbo-ende yngre udenlandsk kvinde, der angiveligt er flygtet fra sin familie forat undgå tvangsægteskab, og som nu ønsker at ansøge om tidsubegrænsetopholdstilladelse. Det fremgår bl.a., at kvinden er optaget på et studie oghar mulighed for at få statens uddannelsesstøtte (SU), men at hun er i tvivlom, hvorvidt hun økonomisk kan klare sig for denne. Det fremgår endvi-dere, at hun tidligere har modtaget ungdomsydelse og er tilkendt revalide-ring. Endelig fremgår det, at hun overvejer at søge kontanthjælp.Jeg har ikke nærmere kendskab til den konkrete sag og kan ikke udtalemig om den.

2.

Generelt kan jeg oplyse, at regeringen lægger stor vægt på, at ofre fortvangsægteskaber kan få den fornødne hjælp i Danmark. Det er også der-for, at regeringen har iværksat en række initiativer for at bekæmpe tvangs-ægteskaber.Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har tilbrug for besvarelsen bl.a. oplyst:”Regeringen har sammen med satspuljepartierne i juli 2012lanceret en national strategi mod æresrelaterede konflikter.Strategien har til formål at bekæmpe æresrelaterede konflikter,tvangsægteskaber, social kontrol mv. Strategien sætter fokuspå bedre samarbejde og koordinering mellem myndigheder ogorganisationer, opkvalificering af fagfolk, en særlig indsatsmod genopdragelsesrejser, støtte til unge, forebyggelse, oplys-ning og holdningsbearbejdning samt viden og forskning på2
området. Der er afsat i alt 24. mio. kr. til strategien over fire år.Strategien indeholder over 30 initiativer målrettet henholdsvisunge, forældre og fagfolk.En lang række af initiativerne er implementeret, og de reste-rende initiativer forventes implementeret i 2014. Der er bl.a.etableret en central rådgivningsenhed i regi af VISO (den nati-onale Videns- og Specialrådgivningsorganisation) i Socialsty-relsen, som yder rådgivning til kommunerne om æresrelateredekonflikter. Enheden kan bl.a. tilbyde rådgivning i enkeltsager,rådgivning om tilrettelæggelse af kommunens indsats, samtopkvalificering af fagpersoner i kommuner.Desuden er der pr. 1. januar 2014 gennemført en ændring afserviceloven, så kommunerne har pligt til at tilbyde en handle-plan til borgere over 18 år, der står i en alvorlig æresrelateretkonflikt. Handleplanen skal bl.a. indeholde en risikovurdering.Endvidere er der iværksat en ordning, hvorefter børn og unge,der frygter genopdragelsesrejse, kan udfylde en særlig blanket,der skal øge myndighedernes mulighed for at hjælpe børn ogunge, der er sendt eller frygter at blive sendt på genopdragel-sesrejse.Herudover er der etableret tilbud om støtte til børn og unge,der vender hjem fra genopdragelsesrejse, herunder tilbud områdgivningssamtaler samt en hotline vedrørende genopdragel-sesrejser.Der er desuden iværksat en række initiativer af forebyggendeog holdningsbearbejdende karakter, herunder kampagnen ”Etspørgsmål om ære” og en app om æresrelaterede konfliktermålrettet unge og fagfolk.”

3.

Meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse er betinget af, at udlæn-dingen i tre år forud for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse ik-ke har modtaget ydelser efter lov om aktiv socialpolitik eller integrations-loven bortset fra hjælp i form af enkeltstående ydelser af mindre beløbs-mæssig størrelse, der ikke er direkte relateret til forsørgelse, eller ydelser,der må sidestilles med løn eller pension eller træder i stedet herfor, jf. ud-lændingelovens § 11, stk. 3, nr. 5.Ungdomsydelse, revalideringsydelse og kontanthjælp er ydelser efter lovom aktiv socialpolitik. Modtagelse af sådanne ydelser vil derfor som ud-gangspunkt være til hinder for opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladel-se. Modtagelse af SU vil derimod ikke have betydning for om kravet omselvforsørgelse er opfyldt.3

4.

Baggrunden for selvforsørgelseskravet i udlændingelovens § 11, stk. 3,nr. 5, er et ønske om at sikre, at en udlænding der opholder sig i Danmark,er selvforsørgende og samtidig integreres i det danske samfund. Det skalses i lyset af, at arbejdsmarkedstilknytning og evne til selvforsørgelse haren væsentlig betydning for udlændingens integration i det danske samfund.I forhold til revalidering er der tale om erhvervsrettede aktiviteter og øko-nomisk hjælp, der kan bidrage til, at en person med begrænsninger i ar-bejdsevnen kommer tilbage på arbejdsmarkedet, så den pågældendes mu-lighed for at forsørge sig selv forbedres. Formålet er, at revalidenden kankomme i job og dermed forsørge sig selv helt eller delvist. De personer,der tildeles revalideringsydelser efter lov om aktiv socialpolitik, er bl.a.personer med massive beskæftigelses- eller uddannelsesmæssige vanske-ligheder, herunder personer med misbrugs og/eller kriminalitetsproblemer.Der er således tale om en bred gruppe af personer, der kan indgå i et reva-lideringsforløb.Det er ikke givet, at et revalideringsforløb lykkes. Således viser en analysefra 2012 foretaget af Center for Aktiv Beskæftigelsesindsats (CABI), atkun en tredjedel af de personer, der afsluttede et revalideringsforløb i2010, var selvforsørgende 12 måneder senere. Det er heller ikke givet, aten person, der har gennemgået et revalideringsforløb og er kommet i ar-bejde, formår at fastholde den med revalideringsforløbet opnåede arbejds-markedstilknytning.Med den gældende ”karensperiode” på 3 år i udlændingelovens § 11, stk.3, nr. 5, er der en høj grad af sikkerhed for, at personen, der har gennem-gået et revalideringsforløb, har fået etableret, genetableret eller konsolide-ret sin tilknytning til arbejdsmarkedet.

5.

Uanset at betingelsen om selvforsørgelse i § 11, stk. 3, nr. 5, ikke er op-fyldt, kan der meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse til en udlændingover 18 år, hvis betingelsen ikke kan kræves opfyldt, fordi Danmarks in-ternationale forpligtelser, herunder FN’s konvention om rettigheder forpersoner med handicap, tilsiger det, jf. udlændingelovens § 11, stk. 14.

6.

Det er Udlændingestyrelsen, der tager stilling til, om betingelserne for atopnå tidsubegrænset opholdstilladelse er opfyldt, herunder om betingelseni § 11, stk. 3, nr. 5, skal fraviges som følge af Danmarks internationaleforpligtelser.
4
Udlændingestyrelsens afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse kan på-klages til Udlændingenævnet, der er et uafhængigt og sagkyndigt nævn op-rettet ved lov. Udlændingenævnet er øverste administrative myndighed påområdet, og nævnets afgørelser kan ikke påklages til Justitsministeriet, li-gesom ministeren ikke kan gribe ind i nævnets konkrete afgørelser.

7.

Regeringen har ikke aktuelle planer om at ændre kravet om selvforsør-gelse som betingelse for opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse.
5