Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
10. april 2014Asyl- og VisumkontoretAne Røddik Christensen2014-0032-11121041683
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 262 (Alm. del), somFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 20. januar 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraMartin Henriksen (DF).
Karen Hækkerup/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 262 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren tilkendegav på samrådet den 14. januar 2014 omFlygtningenævnets praksis over for syriske asylansøgere, jf.samrådsspørgsmål K og L, at ministeren mener, at opholdstil-ladelser til flygtninge som udgangspunkt skal være midlertidi-ge. På den baggrund bedes ministeren redegøre for, hvorfor re-geringen så har gjort det nemmere for flygtninge at få perma-nent ophold i Danmark, fordi afskaffelsen af pointsystemet forpermanent ophold og indførelsen af regeringens nye regler påområdet betyder, at en flygtning, som har boet her i landet imindst 8 år, kan undtages fra betingelserne for permanent op-holdstilladelse (bortset fra kravet om ikke at have begået kri-minalitet).”Svar:
Udgangspunktet er, at opholdstilladelser til flygtninge efter udlændingelo-vens §§ 7 og 8 er tidsbegrænsede. Det følger af udlændingebekendtgørel-sens § 25, stk. 1, at opholdstilladelse efter bl.a. udlændingelovens §§ 7 og8 gives for højst 5 år ad gangen. Opholdstilladelsen gives dog for 2 år, hvisdet efter en generel vurdering af forholdene i ansøgerens hjemland må for-ventes, at betingelserne for asyl ikke vil være til stede i hele denne periode.I så fald kan opholdstilladelsen forlænges i yderligere 3 år ad gangen.Ved lov nr. 572 af 18. juni 2012 (Revision af reglerne om tidsubegrænsetopholdstilladelse, ændring af kravene til herboende udlændinge for opnå-else af ægtefællesammenføring, udvidelse af Flygtningenævnet og lang-tidsvisum til adoptivbørn) blev reglerne om tidsubegrænset opholdstilla-delse ændret, bl.a. således at flygtninge kan få dispensation fra de generel-le regler om tidsubegrænset opholdstilladelse efter 8 års ophold, dog ikkefra kriminalitetskravene.Der kan herefter, uanset at betingelserne i udlændingelovens § 11, stk. 3,nr. 4, 5 og 7-9, ikke er opfyldt, meddeles tidsubegrænset opholdstilladelsetil en udlænding, der har boet lovligt her i landet i mere end de sidste 8 årog i hele denne periode har haft opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8, hvisudlændingen har vist vilje til integration i det danske samfund, jf. udlæn-dingelovens § 11, stk. 15.Dispensationsadgangen gælder betingelserne vedrørende gæld til det of-fentlige, modtagelse af sociale ydelser, beståelse af Prøve i Dansk 1, be-skæftigelseskravet og kravet om at være i beskæftigelse eller under uddan-2
nelse på tidspunktet, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne med-deles.Reglerne er baseret på, at herboende udlændinge skal opnå en tilknytningtil det danske samfund og gøre en indsats for at blive integreret, hvis deønsker tidsubegrænset opholdstilladelse. Det gælder som udgangspunktogså flygtninge.Det er efter regeringens opfattelse imidlertid ikke ønskeligt, at herboendeflygtninge, som er påvirket af deres fortid, men ikke i en sådan grad, at deefter internationale forpligtelser skal undtages fra at skulle opfylde betin-gelserne, afskæres fra at kunne opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, for-di de i praksis ikke er i stand til at opfylde betingelserne for opnåelse aftidsubegrænset opholdstilladelse.Dispensation fra de nævnte betingelser kan således alene gives, hvis flygt-ningen har udvist vilje til integration i det danske samfund.Udlændingestyrelsen skal i alle sager foretage en konkret vurdering påbaggrund af alle sagens oplysninger. Oplysningerne fra hele den pågæl-dendes ophold i Danmark kan indgå i vurderingen. Baggrunden for, at denpågældende ikke har kunnet opfylde betingelserne, skal have sammen-hæng med den pågældendes flygtningestatus.
3