Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Udlændinge og Integrationspolitik
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 13. maj 2014
J.nr. 2014-372
Under henvisning til Folketingets Udvalg for Udlændinge og Integrati-onspolitiks brev af 13. januar 2014, omtrykt den 28. januar 2014 følgerhermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholdsendelige svar på spørgsmål nr. 259 (UUI Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål nr. 259:”Ministeren bedes oversende en opdateret opgørelse over de samlede årligeudgifter i forbindelse med regeringens udlændingepolitiske initiativer, jf. UUIalm. del - endeligt svar på spørgsmål 381 af 10. juli 2013, inklusive eventuel-le nye udlændingepolitiske initiativer. De årlige udgifter bedes opgjort før ogefter tilbageløb og adfærd. For de initiativer, der finansieres via puljer og lign.bedes tilbageløbet i puljen opgives. For initiativer, der forventes at have enskattemæssig effekt, f.eks. afskaffelsen af starthjælpen og introduktionsydel-sen, bedes udgifterne opgjort før og efter det skattemæssige tilbageløb.”
Svar:Jeg har forstået spørgsmålet på samme måde som min forgænger i besva-relsen af spørgsmål 381 UUI alm. del af 10. juli 2013. I min besvarelse er derderfor også redegjort for udgifter til udlændingepolitiske og integrationspoliti-ske initiativer, der er taget fra regeringens side siden valget i 2011 og frem tilnu. Med initiativer forstås både lovændringer og øvrige større initiativer, her-under initiativer til udmøntning af satspuljen. Videreførelser af bevillinger fraaftaler indgået under den forrige regering er ikke omfattet af besvarelsen.
2
Justitsministeren, beskæftigelsesministeren, ministeren for by, bolig og land-distrikter, undervisningsministeren og kulturministeren har leveret oplysnin-ger til besvarelsen af spørgsmålet.Det bemærkes i den forbindelse, at Justitsministeriet har oplyst, at der påministeriets ressortområde ikke er igangsat udlændingepolitiske initiativer iforbindelse med udmøntning af satspuljen.Nedenstående tabel viser de forventede økonomiske konsekvenser af lov-ændringer på udlændinge- og integrationsområdet, som er foretaget efterregeringens tiltræden i oktober 2011. Hvor det er relevant, opgøres udgifter-ne før og efter skattemæssige tilbageløb.For så vidt angår udgifter i forbindelse med lovgivningsinitiativer, er der forhvert af initiativerne opgjort de forventede økonomiske konsekvenser afregeringens udlændingepolitiske initiativer på tidspunktet for beslutningenom iværksættelsen.Der opgøres således alene de forventede økonomiske konsekvenser, idetden faktiske udgiftsudvikling i 2012 og 2013 kan være påvirket af andre for-hold end de konkrete lovændringer, herunder ændret indvandring, konjunk-turudvikling mv., og det er derfor generelt ikke muligt at isolere de faktiskeøkonomiske konsekvenser. Endvidere er de i de vedtagne love afsatte mid-ler for hovedpartens vedkommende indarbejdet i forskellige rammebevillin-ger og regnskabsføres således sammen med andre udgifter under ramme-bevillingerne.
Tabel 1. Forventede økonomiske konsekvenser af lovændringer på udlændin-ge- og integrationsområdet efter regeringens tiltræden og frem til d.d.Mio. kr.BeskæftigelsesministerietL 36 Afskaffelse af starthjælpen, introduktionsydelsen mv. (2012-pl)1Efter skat og tilbageløb (mio. kr.)Integrationspålæg. (indgår som del af L 223, 2014-pl)L 70 Justering af danskuddannelse for voksne udlændinge (2014-pl))Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold350,0165,7--350,0165,7--350,0165,725,0-162,8350,0165,7--196,0350,0165,7--227,6350,0165,7--234,2201220132014201520162017
L 190 Integrationsplaner og helbredsmæssig vurdering. (2013-pl)L 97 Ændret sammensætning af Rådet for Etniske Minoriteter mv.L 117 Permanentgørelse af forhøjet etableringshjælp og reintegrationsbistandmv. (2014-pl)
--
5,7-
11,4-
11,4-
11,4-
11,4-
-
-
-1,5
32,7
26,2
19,7
3
Efter skat og tilbageløb (2014-pl)
-
-
2,8
41,2
39,1
36,9
JustitsministerietL 180 Revision af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse mv. (2013-pl)L 178 Oprettelse af Udlændingenævnet mv. (2013-pl)L 150 Ændring af reglerne om familiesammenføring med børn.L 104 Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring. (2012-pl)L 143 Styrket indsats mod tvang i forbindelse med ægteskaber og religiøsevielser.L 130 Adgang for asylansøgere til at arbejde og bo uden for asylcentrene mv.(2013-pl)2---105,311,527,5-155,08,319,9-208,48,319,9-232,68,319,9-232,68,319,9-232,6
-
-
-
-
-
-
-
272,5
286,9
286,9
286,9
286,9
L 129 Bedre beskyttelse af ofre for menneskehandel og ret til fortsat ophold forvoldsramte ægtefællesammenførte.
-
-
-
-
-
-
L 6 Revision af visumregler, akkrediteringsordning for udenlandske virksomhe-der, justering af karensregler, afslagskompetence til danske repræsentationer,beregning af kortvarige ophold m.v. (2013-pl)L 11 Udvidet adgang til registersamkøring, bemyndigelse til at fastsætte reglerom anvendelse af ansøgningsskema eller en digital ansøgningsløsning, æn-dring af reglerne om opsættende virkning i sager om humanitært ophold,eftersøgning af familiemæssigt netværk, overførsel af klagesager fra Justitsmi-nisteriet til Udlændingenævnet m.v.L 7 Gennemførelse af den reviderede Dublinforordning af 26. juni 2013. (2013-pl)L 106 Ret til fortsat ophold ved ægtefælles død.L 5: Statsborgerskabsprøve. (2013-pl)
-
-
4,0
-
-
-
----
-1,9--
-1,9-1,3
-1,9-0,3
-1,9-0,3
-1,9-0,3
Note 1) Lovforslaget omfatter desuden afskaffelse af kontanthjælpsloftet og timereglen, ogmerudgifterne af disse lovændringer indgår i de 350 mio. kr. Beløbet udgør de samlede offentli-ge merudgifter efter modregninger af skat og mindreudgifter til boligstøtte og fripladser i dagin-stitutioner.Note 2) Den samlede ramme er inklusiv øvrige initiativer i medfør af asylaftalen, der ikke eromfattet af lovforslaget.
Herudover er der siden regeringens tiltræden taget en række initiativer påudlændinge- og integrationsområdet, dels i forbindelse med satspuljeaftaler-ne for 2012, 2013 og 2014, dels i forbindelse med finanslovsaftalerne for2012, 2013 og 2014. Disse initiativer fremgår af tabel 2.Det bemærkes i den forbindelse, at Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikterog Kulturministeriet har oplyst, at de af dem oplyste puljer ikke har et direkteintegrationssigte, men dog har en sådan tæt sammenhæng med integrati-onsmæssige problemstillinger, at det er fundet relevant at medtage dem idenne sammenhæng.For ikke-lovbundne initiativer er der for hvert af initiativerne opgjort den af-satte bevilling i hvert af årene. Bevilling der ikke anvendes i pågældendebevillingsår videreføres til året efter eller bortfalder, hvis midlerne ikke kananvendes inden for formålet.
4
For de initiativer, der finansieres via puljer og lignende, er tilbageløbet i pul-jen opgivet. Opgørelse af tilbageløbet er en opgørelse af de uforbrugte ogomprioriterede midler, som er bortfaldet i forbindelse med bevillingsafregnin-gen fra de relevante initiativer.Tilbagebetalinger af tilskud fra tilskudsmodtagere er ikke medtaget i opgø-relsen, idet tilbagebetalinger videreføres til fornyet udmøntning inden forformålet eller bortfalder ved bevillingsafregningen.Tabel 2. Midler til ikke-lovbundne initiativer på udlændinge- og integrationsom-rådet som er afsat efter regeringens tiltræden og frem til d.d.2012Mio. kr.Bevilling(2012-pl)Beskæftigelsesministeriet2013Bevilling(2013-pl)2014Bevilling(2014-pl)2015Bevilling(2014-pl)2016Bevilling(2014-pl)2017Bevilling(2014-pl)
Nydanske kvinders vej til beskæftigelse
4,9
-
-
-
-
-
Opsøgende indsats over for selvforsørgede
9,2
12,1
12,2
12,2
-
-
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
Tilskud til Center for Boligsocial Udvikling
-
2,7
5,7
5,7
5,7
-
Støtte til lige muligheder for børnTilskud til helhedsorienteret boligsocialindsatsUndervisningsministeriet
10,0
5,1
5,1
5,1
-
-
-
15,0
23,1
10,0
10,0
10,0
TosprogstaskforcenNational Handlingsplan for to-sprogedeelevers faglighedMaterialer til styrkelse af DSA
11,0
14,6
11,1
11,1
-
-
42,0
-
-
-
-
-
0,5
-
-
-
-
-
FastholdelsesTaskforce
-
18,7
14,6
11,1
-
-
Alternative skoleforløbMedborgerskabsundervisning for religiøseforkyndereInitiativer for en styrkelse af indsatsen fortosprogedeProjekt e-vejledning ift. voksne tosprogede
7,1
7,2
4,2
2,0
-
-
0,6
-
-
-
-
-
1,5
-
-
-
-
-
0,1
-
-
-
-
-
Evaluering af dsa på hf
0,5
-
-
-
-
-
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold
5
Opkvalificering af kommunale medarbejderepå integrationsområdetNational strategi mod tvangsægteskaber oglign undertrykkelseDialog, medborgerskab og etnisk ligebehand-lingHeraf tilbageløbIndsats i forhold til traumatiserede flygtninge-familierStrategi mod parallelle retsopfattelser –opgør med tvang og undertrykkelse i forbin-delse med religiøse vielserRollemodeller, mentorkorps og forældrenet-værkProjekt kortlægning af antidemokratiske ogekstremistiske miljøerStyrket informationsindsats om repatrierings-ordningenKulturministeriet
0
1,0
2,3
2,3
2,3
-
7,0
7,2
5,3
5,1
-
-
5,0
5,1
5,2
5,2
-
-
4,9
4,0
4,1
4,2
4,1
-
--
-
2,1
2,2
1,4
0,3
2,0
2,0
2,0
2,0
-
-
6,0
-
-
-
-
-
-
-
1,5
1,5
1,5
1,5
Lektier Online
2,6
2,7
2,7
-
-
-
Endelig kan jeg, som det også er gjort i min forgængers besvarelse af UUI381, henvise til, at regeringen – udover ovennævnte initiativer – har tagetinitiativ til en række lovændringer og indsatser, som ikke isoleret set rettersig mod udlændinge- og integrationspolitiske problemstillinger, men somforventes at have positive integrationsmæssige effekter. Det gælder fx kon-tanthjælpsreformen, førtidspensionsreformen, folkeskolereformen og detindgåede forlig om en reform af sygedagpengesystemet. Sådanne initiativerer ikke medtaget i besvarelsen.
Manu Sareen/ Henrik Thomassen