Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1330840_0001.png
1330840_0002.png
1330840_0003.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og IntegrationspolitikDepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato:5. februar 2014
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]

Under henvisning til Folketingets Udvalg for Udlændinge- og

Integrationspolitiksbrev af20. december 2013følger hermed ministeren

for børn, ligestilling, integration og sociale forholdsendelige svarpå

spørgsmål nr. 228(UUI alm. del).

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Merete Riisager (LA).

Sagsnr.2014-231

Spørgsmål nr. 228:

”Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt og hvordan der i forbindelse meduddeling af midler fra statslige puljer på integrationsområdet lægges vægtpå, om støttede integrationsprojekter/organisationer/aktører baserer sig pådemokratiske grundprincipper. Desuden bedes ministeren med udgangs-punkt i 10 repræsentative eksempler på projektet, der har fået støtte, rede-gøre for, hvilke kriterier der har ligget til grund for udbetaling af støtten.Spørgsmålet stilles på baggrund af samrådet den 18. december om forståel-sen af begrebet integration, jf. UUI alm. del – samrådsspørgsmål O.”

Svar:

Når projekter på integrationsområdet støttes fra ministeriets puljer, lægges-der vægt på, at projekterne er med til at sikre ligestilling mellem kønnene, ogat ingen underlægges undertrykkende social eller religiøs kontrol. Derudoverer det bl.a. også helt naturligt, at vores grundlovsikrede rettigheder såsomytringsfrihed og religionsfrihed som demokratiske grundprincipperer noget,som vi alle – også modtagere af statslige midler - er forpligtede på.I forbindelse med udmøntning af ansøgningspuljer på integrationsområdetkan jeg oplyse, at ministeriet udarbejder ansøgnings- og vejledningsmateria-le specifikt til de enkelte puljer. Materialet danner således ramme for denpågældende pulje og de kriterier, som ansøgeren skal opfylde for at kommei betragtning til støtte. Det fremgår generelt af vejledningerne, at en ansøg-ning skal indeholdeen beskrivelse af formål, målgruppe, ansøgerkreds, akti-
2
viteter, økonomi samt kønsmainstreaming, hvorfor ansøgeren bl.a. skal tagestilling til om projektet bidrager til reel ligestilling mellem mænd og kvinder.Sagsbehandlingen af de indkomne ansøgninger foretages således ud fra despecifikke retningslinjer og kriterier, der er udarbejdet specifikt til den enkeltepulje.Som eksempel på en pulje kan nævnes puljen”Etnisk ligebehandling ogantidiskrimination”.Puljen er oprettetsom led i satspuljeaftalen fra 2012, hvorder blev afsat midler til projekter med det formål at fremme dialog, medbor-gerskab og etnisk ligebehandling.I vejledningen til puljen fremgår det, at formålet med puljenvar, at færre bor-gere med anden etnisk baggrund end dansk oplever diskrimination i deresdagligdag, bl.a. i relation til arbejdsmarkedet og i relation til deres færden inattelivet. Derudover er det puljens formål, at der skabes øget bevidsthedbl.a. om retten til beskyttelse for diskrimination i arbejds- og samfundslivet.Ministeriet modtog i 2013 16 ansøgninger om støtte fra puljen og følgendefem aktører er meddelt tilsagn om støtte:Stepstone- har modtaget støttetil et projekt om at modvirke diskrimi-nation på arbejdsmarkedetForeningen Nydansker - har modtaget støtte til et projekt om atmodvirke diskrimination på arbejdsmarkedetC:ONTACT - har modtaget støtte til et projekt om at modvirke dis-krimination iblandt skoleeleverKøbenhavns Kommune - har modtaget støtte til et projekt som skalfremme registreringen af diskriminationMhtconsult - har modtaget støtte til et projekt som bl.a. skal fremmeerfaringsudveksling på tværs af kommunerAlle disse fem projekter er baseret på at modvirke, at medborgere i Danmarkudsættes for ulovlig forskelsbehandling på grund af deres etnicitet. På denmåde er projekterne efter min opfattelse med til at understøtte et væsentligtdemokratisk grundprincip i det danske samfund.Herudover kan jeg oplyse, at regeringen har tildelt støtte til en række aktørerunder den nationale strategi mod æresrelaterede konflikter, som blev lance-ret i juli 2012.Strategien er baseret på det demokratiske grundprincip, at alleborgere i Danmark har krav på at nyde samme basale rettigheder. Det gæl-der bl.a. retten til selv at vælge sin ægtefælle, retten til ligestilling mellemkvinder og mænd og retten til selv at vælge at leve det liv, man ønsker. Påden baggrund har bl.a. følgende aktører modtaget støtte:
3
LOKK (Landsorganisation af kvindekrisecentre) – har modtaget støt-te til en særlig indsats i forhold til kvindecentrenes arbejde medkvinder udsat for æresrelateret vold.Ungdommens Uddannelsesvejledning Danmark – har modtagetstøtte til at etablere efteruddannelsesforløb og udarbejde informationom oplysning, hjælpemuligheder mv. vedrørende æresrelateredekonflikter til studievejledere og UU-vejledere mv.Professionshøjskolen Metropol – har modtaget støtte til etableringafnye fagmoduler om æresrelaterede konflikter på efteruddannelserfor lærere, pædagoger og socialrådgivere.RED (Rehabiliteringscenter for Etniske unge i Danmark) – har mod-taget støtte til sikring af opholdspladser til mænd.
Som yderligere et eksempel kan det nævnes, at ministeriet støtter DanskUngdoms Fællesråd Partnerskabsprojekt, sombl.a. fremmer organisations-udvikling i nydanske ungdomsorganisationer. De deltagende organisationer iPartnerskabsprojektet er alle nydanske børne- og ungdomsforeninger, somer demokratisk opbygget.
Manu Sareen/ Henrik Thorning