Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1341538_0001.png
1341538_0002.png
1341538_0003.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 3. marts 2014
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Ansvarlig: LSS

Under henvisning til Folketingets Udvalg for Udlændinge- og

Integrationspolitiks brev af 20. december 2013følger hermed ministeren

for børn, ligestilling, integration og sociale forholds endelige svar på

spørgsmål nr. 225 (UUI alm. del).

Sagsnr.2014 - 90

Spørgsmål nr. 225:

”Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang – f.eks. i forbindelse medindsamling af data til målinger i det nationale integrationsbarometer – det erlovligt at kræve af indvandrere og efterkommere, at de oplyser, hvilke for-eninger (typemæssigt eller konkret) de er medlemmer af. Spørgsmålet stillespå baggrund af samrådet den 18. december om forståelsen af begrebetintegration, jf. UUI alm. del – samrådsspørgsmål O.”

Svar:

Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har i forbin-delse med besvarelsen af udvalgsspørgsmål nr. 225 anmodet om en udta-lelse fra Justitsministeriet, da spørgsmålet henhører under Justitsministerietsressortområde.Justitsministeriet har oplyst følgende:”Indledningsvis bemærkes, at Justitsministeriet har forstået, at integrations-barometerets oplysninger om foreningsforhold baserer sig på statistiskeundersøgelser, som det er frivilligt at deltage i.Justitsministeriet har til brug for ministeriets bidrag til Ministeriet for Børn,Ligestilling, Integration og Sociale Forholds besvarelse af spørgsmålet ind-hentet en udtalelse fra Datatilsynet, der generelt om persondatalovens regu-lering af behandling af oplysninger om bl.a. foreningsforhold har oplyst føl-gende:
2
”Indledningsvist skal Datatilsynet bemærke, at behandlingsreglerne i per-sondatalovens kapitel 4 alene regulerer, i hvilket omfang behandling af per-sonoplysninger må finde sted. Persondataloven indeholder således ikkeregler om, i hvilket omfang dataansvarlige har krav på at få personoplysnin-ger udleveret fra den person, oplysningerne vedrører.Datatilsynet kan generelt oplyse, at behandling af almindelige ikke-følsommepersonoplysninger skal ske i overensstemmelse med persondatalovens § 6,stk. 1, nr. 1-7. Behandling kan herefter bl.a. ske, hvis den registrerede hargivet udtrykkeligt samtykke hertil, jf. § 6, stk. 1, nr. 1, eller hvis behandlingener nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave i samfundets interesse,jf. § 6, stk. 1, nr. 5.Af forarbejderne til sidstnævnte bestemmelse følger, at udtrykket opgave isamfundets interesse skal forstås som opgaver af almen interesse, dvs.opgaver, som er af betydning for en bredere kreds af personer. Det følgerendvidere af forarbejderne, at dette bl.a. vil være tilfældet for så vidt angårbehandling i statistisk, historisk eller videnskabeligt øjemed.Det fremgår endvidere af persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 6, at behandlingkan finde sted, hvis den er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave,der henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarligeeller en tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har fået pålagt. Afforarbejderne til denne bestemmelse følger, at kerneområdet for offentligmyndighedsudøvelse er udstedelse af forvaltningsakter, men at også udfø-relse af opgaver, som sædvanligvis karakteriseres som faktisk forvaltnings-virksomhed, efter omstændighederne vil være omfattet af bestemmelsen.Endelig kan behandling af almindelige ikke-følsomme oplysninger finde sted,hvis behandlingen er nødvendig for, at den dataansvarlige eller den tredje-mand, til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en berettiget interes-se, og hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse, jf. per-sondatalovens § 6, stk. 1, nr. 7.For så vidt angår behandling af følsomme personoplysninger (oplysningeromfattet af persondatalovens §§ 7 og 8) – herunder oplysninger om for-eningsmedlemskaber, der kan afsløre oplysninger om forhold omfattet af denævnte bestemmelser – kan Datatilsynet oplyse, at det følger af § 7, stk. 1,nr. 1, at behandling af oplysninger omfattet af denne bestemmelse kan findested, hvis den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til behandlin-gen.Endvidere fremgår det af § 8, stk. 1, at der for den offentlige forvaltning ikkemå behandles oplysninger om strafbare forhold, væsentlige sociale proble-mer og andre rent private forhold end de i § 7, stk. 1, nævnte, medmindredet er nødvendigt for varetagelsen af myndighedens opgaver. Herudover
3
følger det af § 8, stk. 6, at behandling af oplysninger i de tilfælde, der er re-guleret i bl.a. § 8, stk. 1, kan finde sted, hvis betingelserne i § 7 er opfyldt.Persondatalovens § 10 fastsætter særlige regler for behandling i statistiskeller videnskabeligt øjemed. Efter persondataloven § 10, stk. 1, kan der så-ledes behandles oplysninger som nævnt i lovens § 7, stk. 1, eller § 8, hvisdette alene sker med henblik på at udføre statistiske eller videnskabeligeundersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning, og hvis behandlin-gen er nødvendig for udførelsen af undersøgelserne. Det følger af forarbej-derne til bestemmelsen, at såfremt en behandling tillige har andre formålend de i bestemmelsen nævnte, vil behandlingen skulle vurderes efter be-stemmelserne i henholdsvis § 7, stk. 2-4, og 8, stk. 1-2 og stk. 4-5.Af § 10, stk. 2, følger endvidere, at oplysninger omfattet af § 10, stk. 1, ikkesenere må behandles i andet end statistisk eller videnskabeligt øjemed. Detsamme gælder de ikke-følsomme oplysninger, som indgår i behandlingen, jf.§ 10, stk. 2, 2. pkt. Oplysninger om en person må således ikke efterfølgendeanvendes til at træffe afgørelser eller foranstaltninger vedrørende den på-gældende. Oplysningerne må endvidere kun videregives til tredjemand efterforudgående tilladelse fra Datatilsynet, jf. § 10, stk. 3, og i givet fald kun medhenblik på udførelse af undersøgelser i statistisk eller videnskabeligt øje-med.Datatilsynet skal endvidere særligt henlede opmærksomheden på bestem-melsen i persondatalovens § 7, stk. 8, hvoraf følger, at en offentlig myndig-hed ikke må føre edb-registre med oplysninger om politiske forhold, somikke er offentligt tilgængelige.Der opstilles således i § 7, stk. 8, et absolut forbud, som udelukker, at der forden offentlige forvaltning føres edb-registre med personoplysninger, herun-der oplysninger om foreningsmedlemskab, der afslører oplysninger om poli-tiske forhold, som ikke er offentligt tilgængelige.””
Manu Sareen/ Henrik Thomassen