Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1324620_0001.png
1324620_0002.png
1324620_0003.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:20. januar 2014
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Sagsnr.2014 - 134

Under henvisning til Folketingets Udvalg for Udlændinge- og

Integrationspolitiksbrev af19. december 2013følger hermed social-,

børne- ogintegrationsministerensendelige svarpå spørgsmål nr.

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF)

223(UUI alm. del).

Spørgsmål nr. 223:

”Kan ministeren på det generelle plan forklare, hvordan hun og ministerietagter at forhindre flere unge islamister med dansk baggrund i at tage til Syri-en, og samtidig bedes ministeren forklare, hvordan hun vil afradikalisere dehjemvendte?”

Svar:

Det store antal af personer fra Danmark, som rejser til Syrien for at deltage iden væbnede konflikt er bekymrende. Derfor prioriterer regeringen arbejdetmed forebyggelse af ekstremisme, herunder udfordringerne med udrejsendetil Syrien, meget højt.Det seneste år har der som led i Social-, Børne- og Integrationsministerietsgenerelle ekstremismeforebyggelseværet et styrket fokus på denne pro-blemstilling. Socialstyrelsens medarbejdere har i samarbejde med PolitietsEfterretningstjenestes Forebyggelsescenter afholdt informationsmøder forrelevante SSP-medarbejdere i alle politikredse om risikoen for unges rekrut-tering til at deltage i kamphandlinger i Syrien. Formålet med informations-møderne har været at sikre, at de lokale myndigheder er særligt opmærk-somme på unges tegn på radikalisering og iværksætter den nødvendigeforebyggende indsats for at undgå, at de rejser til Syrien.Derudover har Social-, Børne- og Integrationsministeriet taget initiativ tilafholdelse af et målrettet kursus til landets kommuner om, hvordan foræl-drene kan inddrages i forebyggelsen af unges deltagelse i den væbnedekonflikt i Syrien. På den baggrund er der blandt andet etableret et forældre-
2
netværk for pårørende til unge, som enten er blevet rekrutteret eller i risikofor at blive rekrutteret til at deltage i kamphandlinger i Syrien.Udfordringen er vedvarende,og derfor overvejer jeg løbende, hvordan vi kanintensivere og udvikle indsatsen. Således vil problemet med danske udrej-sende til væbnede konflikter i udlandet indgå som er særligt opmærksom-hedspunkt i den handlingsplan om forebyggelse af ekstremisme, som rege-ringen har taget initiativ til at udarbejde. I den forbindelse vil der også bliveset nærmere på, hvordan der kan udvikles målrettede tilbud til radikalisere-de, som ønsker at forlade et ekstremistisk miljø, og som har brug for hjælp tilresocialisering og til at opbygge en tilværelse uden for de ekstremistiskemiljøer.Politiets Efterretningstjeneste varetager også indsatser i forhold til radikalise-ringstruedeog radikaliserede personer. Til brug for besvarelse af spørgsmå-let har jeg indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der oplyser følgende:”Inden for Justitsministeriet område varetages indsatsen mod de såkaldteforeign fighters navnlig af Politiets Efterretningstjeneste, der har til opgave atforebygge, efterforske og modvirke handlinger, der udgør eller vil kunneudgøre en fare mod Danmark som et selvstændigt demokratisk og sikkertsamfund. Efterretningstjenesten skal gennem sin virksomhed skabe grund-lag for, at bl.a. voldelige ekstremistiske trusler kan identificeres og håndteresså tidligt og effektivt som muligt.Det fremgår af den seneste trusselsvurdering fra Politiets Efterretningstjene-ste, at mindst 80 personer siden sommeren 2012 er udrejst fra Danmark forat deltage i konflikten i Syrien. Det øger risikoen for, at de pågældende per-soner får kontakt til militante islamistiske netværk og dermed risikoen for, atpersonerne bliver radikaliserede og motiverede til at begå terror, når de ven-der hjem. Det er en bekymrende udvikling, og Politiets Efterretningstjenesteer af samme grund meget opmærksom på situationen. Efterretningstjene-sten er således meget opmærksom på de personer, der rejser til Syrien forat deltage i kamphandlinger, og tjenesten vurderer løbende, om der ergrundlag for at retsforfølge eller udvise de pågældende.Der kan ikke inden for rammerne af en folketingsbesvarelse gives nærmereoplysninger om Politiets Efterretningstjenestes konkrete aktiviteter over forde personer, som rejser til Syrien for at deltage i kamphandlinger, men detkan mere generelt oplyses, at efterretningstjenesten benytter alle de redska-ber, som står til tjenestens rådighed. Det drejer sig bl.a. om udveksling afinformationer med danske og udenlandske myndigheder, afhøringer, obser-vationer, indgreb i meddelelseshemmeligheden samt indhentning af oplys-ninger fra kilder.
3
Justitsministeriet bemærker i den forbindelse, at det som udgangspunkt ikkeer muligt at forhindre personer i at udrejse fra Danmark. Dog vil der efteromstændighederne kunne skrides til anholdelse og varetægtsfængslinginden udrejse, hvis der er en konkret begrundet mistanke om, at en personvil rejse ud af landet for at deltage i terrorvirksomhed eller andre strafbareforhold.Det kan endvidere oplyses, at Politiets Efterretningstjeneste efter en konkretvurdering og inden for de retlige rammer, der gælder for tjenestens virksom-hed, samarbejder med danske og udenlandske myndigheder om at håndtereudfordringerne på området. Efterretningstjenesten orienterer bl.a. skatte-myndighederne med henblik på nærmere undersøgelser af, hvorfra midler tilrejse og ophold stammer. Efterretningstjenesten underretter desuden desociale myndigheder med henblik på at undersøge, om de pågældendeulovligt har oppebåret sociale ydelser under opholdet. Endvidere underretterefterretningstjenesten udlændingemyndighederne med henblik på nærmereundersøgelse af, om udrejsen har betydning for opholdsgrundlaget. Endeligunderretter tjenesten relevante udenlandske myndigheder, således at dissekan træffe nødvendige foranstaltninger i forhold til deres egen sikkerhed.Politiets Efterretningstjeneste har imidlertid også fokus på forebyggendeforanstaltninger, der kan mindske motivationen til at udrejse. Det kan i denforbindelse nævnes, at efterretningstjenesten rådgiver kommuner, politikred-se og andre lokale aktører om bl.a. radikalisering og voldelig ekstremisme.På den måde klædes myndighederne bedre på til at opdage og sætte indover for voldelig ekstremisme og støtte op om unge, som ønsker at brydemed en ekstremistisk løbebane. Det kan også nævnes, at Politiets Efterret-ningstjeneste i visse tilfælde afholder præventive samtaler med personer,der befinder sig i en tidlig fase af radikaliseringsprocessen eller som færdes iekstremistiske miljøer. Endvidere forsøger efterretningstjenesten bl.a. gen-nem SSP-samarbejdet at gøre de unge klart, hvad de risikerer at udsættesig selv og deres nærmeste for, hvis de tilslutter sig kampene i f.eks. Syri-en.Desuden fører Politiets Efterretningstjeneste systematisk samtaler medhjemvendte, der har deltaget i denvæbnede kamp, med henblik på at foreta-ge en sikkerhedsvurdering, oplyseom konsekvenserne samt om muligtiværksætte præventive tiltag i samarbejdemed lokale kriminalpræventiveaktører.Justitsministeriet vurderer løbende, om der er behov for at tilpasse indsatsenpå området. Der er imidlertid ikke aktuelt planer om at ændre de lovgiv-ningsmæssige rammer for indsatsen.”
Annette Vilhelmsen/ Henrik Thomassen