Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:20. januar 2014
Sagsnr. 2014-134
Under henvisning til Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitiksbrev af19. januar 2014følger hermed social-, børne-
ogintegrationsministerensendelige svarpå spørgsmål nr. 221(UUI alm.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF)
del).
Spørgsmål nr. 221:
”Kan ministeren forklare, hvorfor hun lader sit ministeriums ”kontor for demo-kratiskfællesskab og forebyggelse af radikalisering” opløse og indgå i en nyog påpapiret nedgraderet funktion i en styrelse, når der er meldinger om, atder pånuværende tidspunkt har været 80 borgere med opholdstilladelse iDanmark iSyrien for at kæmpe på islamisternes side i borgerkrigen?”
Svar:
Regeringens arbejde med forebyggelse af ekstremisme og radikalisering er– som det også fremgår af min besvarelse af spørgsmål nr. S 548 fra PeterSkaarup (DF) - ikke nedgraderet.Der er derimod tale om, at der i forbindelse med organisationsændringer iSocial-, Børne, og Integrationsministeriet med virkning fra 1. oktober 2013 ersket en sammenlægning af Demokratikontoret (tidligere kaldt kontoret fordemokratisk fællesskab og forebyggelse af ekstremisme) med Integrations-politisk Kontor til et nyt samlet kontor med titlen Kontor for Integration ogDemokrati.Dette kontors ansvarsområde omfatter blandt andet politikudvikling af ind-satser vedrørende forebyggelse af radikalisering og ekstremisme, ligesomkontoret forestår en koordinering af den forebyggende indsats mellem cen-trale myndigheder. Kontoret er desuden tovholder på en række konkreteinitiativer om forebyggelse af parallelle retsopfattelser og radikalisering, her-under den nationale kortlægning af antidemokratiske og ekstremistiskegrupperinger i Danmark.
2
Samtidigt er der oprettet et nyt kontor i Socialstyrelsen, Kontoret for SårbareUnge og Integration, der bl.a.eransvarlig for den implementerede del af fore-byggelsesindsatsen, herunder rådgivning til kommunerne, opkvalificering affrontpersonale, metodeudvikling og projektstyring.Ved at sammentænke ekstremismeforebyggelsen med Socialstyrelsensøvrige forebyggende indsatser med dokumenteret effekt over for sårbareunge, er forebyggelsen blevet forankret i et solidt videns- og fagmiljø, sompå sigt forventes atstyrke forebyggelsen af ekstremisme.Organisationsændringen er således ikke et udtryk for en nedprioritering afekstremismeforebyggelsen. Derimod er forventningen, at metodeudviklingeninden for forebyggelse af radikalisering og ekstremisme vil blive styrket, samtat rådgivningen til kommunerne vil blive kvalificeret og målrettet lokale ud-fordringer med ekstremisme, herunder forebyggelsen af, atpersoner udrejsertil Syrien med henblik på at deltage i konflikten der.
Annette Vilhelmsen/ Henrik Thomassen