Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
15. januar 2014Kontoret for Humanitærtophold og udsendelserSagsbeh: Michael Schaumburg-MüllerSagsnr.: 2013-0032-1068Dok.:1011234
Dato:Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 199 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 17. december 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jo-hanne Schmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup/Pernille Breinholdt Mikkelsen
Spørgsmål nr. 199 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge
og Integrationspolitik:
”Det fremgår af en række svar til Integrationsudvalget, at Ju-stitsministeriet fremover vil sende sager til Udlændingestyrel-sen, når ministeriet meddeler afslag på forlængelse eller ind-dragelse af en humanitær opholdstilladelse, med henblik på, atUdlændingestyrelsen kan vurdere, om der er grundlag for enopholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1. Kan mi-nisteren på den baggrund oplyse, om udlændingemyndighe-derne ved en sådan automatisk oversendelse af sager til Ud-lændingestyrelsen undlader at fastsætte en udrejsefrist, såledesat ansøgerne fortsat kan opholde sig her i landet, mens Udlæn-dingestyrelsen vurderer ansøgningen (der henvises til svarenepå spørgsmål nr. 14, 18 og 115 UUI alm. del)?Svar:
Det følger af udlændingelovens § 33, stk. 1, at afslag på en ansøgning omforlængelse af opholdstilladelse eller beslutning om inddragelse af op-holdstilladelse, skal indeholde en frist for udrejse. I overensstemmelsehermed fastsættes der en udrejsefrist ved afslag på forlængelse eller ind-dragelse.Efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, kan der gives opholdstilladelse til enudlænding, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiensenhed, og hvis udlændingen er under 18 år, hensynet til barnets tarv, talerderfor. Ifølge udlændingelovens § 9 c, stk. 6, 3. pkt., kan en udlænding,der ikke har lovligt ophold i Danmark eller har fået fastsat en udrejsefrist,kun indgive ansøgning efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, her i landet,hvis Danmarks internationale forpligtelser tilsiger det.Afgørelser efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1 og 6, træffes af Udlændin-gestyrelsen, jf. udlændingelovens § 46, stk. 1.Hvis Udlændingestyrelsen tillader ansøgningen om opholdstilladelse efterudlændingelovens § 9 c, stk. 1, indgivet her i landet, jf. § 9 c, stk. 6, til-lægges ansøgningen opsættende virkning med hensyn til udrejsefristen, jf.udlændingelovens § 33, stk. 5.Det bemærkes, at hvis Udlændingestyrelsen ikke er i besiddelse af de nød-vendige oplysninger til bedømmelse af, om en tilladelse efter udlændinge-lovens § 9 c, stk. 1, kan gives, skal udlændingen meddele disse oplysnin-ger til Udlændingestyrelsen, jf. udlændingelovens § 40, stk. 1, 1. pkt.2
Som oplyst i besvarelsen af spørgsmål 18 og 115 (Alm. del) fra Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik, besluttede Justitsmini-steriet den 20. november 2013 fremover af egen drift at sende sager, hvorder meddeles afslag på forlængelse eller inddragelse af en humanitær op-holdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1, til Udlændingestyrel-sen som en ansøgning om opholdstilladelse efter § 9 c, stk. 1.I disse sager bemærker ministeriet i afgørelsen, at afgørelsen sendes i kopitil Udlændingestyrelsen med henblik på, at Udlændingestyrelsen vurderer,om betingelserne for at behandle ansøgeren(e)s sag efter udlændingelovens§ 9 c, stk. 1, er opfyldt, jf. § 9 c, stk. 6, 3. pkt., hvorefter udlændinge, derikke har lovligt ophold i Danmark, kun kan indgive ansøgning her i landet,hvis Danmarks internationale forpligtelser tilsiger det.Ministeriet bemærker i disse sager endvidere i afgørelsen til udlændingen,at hvis Udlændingestyrelsen finder, at betingelserne for at behandle ansøg-ningen er opfyldt, vil ansøgningen blive tillagt opsættende virkning medhensyn til udrejsefristen efter udlændingelovens § 33, stk. 5.
3