Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
11. februar 2014Kontoret for Humanitærtophold og udsendelserSagsbeh: Uffe Kritte NielsenSagsnr.: 2013-0032-1056Dok.:1006517
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 187 (Alm. del), somFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 13. december 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup/Pernille Breinholdt Mikkelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 187 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes oplyse, om Rigspolitiets procedure i forbin-delse med forsøg på tvangsmæssig udsendelse af en afvistasylansøger beskrevet i politirapport af 25. maj 2012 (vedlagtsvaret på spørgsmål nr. 95 - UUI alm. del) på alle punkter er ioverensstemmelse med gældende regler og praksis, eller omforløbet på nogen måde har givet eller kan give anledning tilkritik eller overvejelser om ændrede procedurer.Svar:
Den omhandlede politirapport af 25. maj 2012 er optaget i forbindelse meden ledsaget udsendelse til Algeriet af en person, der har fået endeligt afslagpå opholdstilladelse.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraRigspolitiet, der har oplyst følgende:”Efter udlændingelovens § 30, stk. 1, skal en udlænding, derikke har ret til at opholde sig her i landet, udrejse af landet. Detfølger af udlændingelovens § 40, stk. 4, at en udlænding skalmeddele de nødvendige oplysninger til udrejsen og medvirketil tilvejebringelse af nødvendig rejselegitimation og visum ogtil udrejsen i øvrigt.Det fremgår af udlændingelovens § 30, stk. 2, 1. pkt., at udrej-ser udlændingen ikke frivilligt, drager politiet omsorg for ud-rejsen.Det er således en lovbestemt myndighedsopgave for politiet atsørge for udsendelsen af en udlænding, som efter afslag på enansøgning om opholdstilladelse i Danmark og/eller en afgørel-se/dom om udvisning ikke (længere) har ret til at opholde sigher i landet og derfor efter loven skal udrejse. Dette gælder og-så i de tilfælde, hvor udlændingen (fysisk) modsætter sig enudsendelse.Forberedelsen og gennemførelsen af en udsendelse skal ske ioverensstemmelse med gældende dansk lovgivning og fastsatteretningslinjer samt internationale regler og anbefalin-ger/standarder. Rigspolitiet har igennem årene løbende fastsatinterne retningslinjer og fastlagt procedurer, som skal sikre, atudsendelsesarbejdet sker i overensstemmelse med såvel gæl-dende dansk ret som internationale standarder.Siden indførelsen af Folketingets Ombudsmands tilsyn medtvangsmæssige udsendelser ved lov nr. 248 af 30. marts 2011,2
der trådte i kraft den 1. april 2011 (udlændingelovens § 30 a),er Rigspolitiets løbende overvejelser om optimering af udsen-delsesarbejdet i forhold til sikring af, at udsendelser sker ioverensstemmelse med såvel dansk ret som internationalestandarder, også sket i en dialog med Ombudsmanden, herun-der i forbindelse med Ombudsmandens årlige gennemgang afafsluttede udsendelsessager.Forløbet af den konkrete udsendelsessag, som spørgsmåletvedrører, er omfattet af Ombudsmandens gennemgang af af-sluttede udsendelsessager i 2012, som blev afsluttet ved Om-budsmandens endelige redegørelse af 16. december 2013 ogårsrapport for tilsynet for 2012, der blev sendt til Udvalget forUdlændinge- og Integrationspolitik den 18. december 2013(udvalgets bilag 30, Alm. del).Ombudsmanden har i forhold til den konkrete udsendelse haftfokus på og rejst spørgsmål om magtanvendelsen, herunder enmanglende præcis beskrivelse af den tidsmæssige udstrækningaf den anvendte magt og angivelse af den konkrete årsag tilmagtanvendelsen, der fandt sted, da udlændingen vågnede i sincelle.Af ombudsmandens redegørelse fremgår om den konkrete sagblandt andet følgende:”Af sagen fremgår det efter min foreløbige opfattelse ikke tilstræk-keligt klart, hvilken konkret anledning der lå til grund for magtan-vendelsen, der fandt sted, da udlændingen vågnede i sin celle. I alle9 sager er det min foreløbige opfattelse, at udsendelsesrapporternesåledes ikke indeholder en tilstrækkelig redegørelse for den anvend-te magt.(…)I forbindelse med min gennemgang af modtagne sager har jeg ikkefået oplysninger, der gør det påkrævet for mig at komme med be-mærkninger til selve den anvendte magt. På baggrund af det ovenforanførte er det imidlertid min foreløbige opfattelse, at rapporternesbeskrivelse af den anvendte magt ikke lever op til anbefalingerne ide nationale og internationale retningslinjer, og at den heller ikkeopfylder den ulovbestemte retsgrundsætning om notatpligt.”
Ombudsmanden har endvidere i forhold til den afbrudte ud-sendelse, hvor der blev anvendt magt, bedt Rigspolitiet om atoverveje, om det i sådanne tilfælde bør tilbydes udlændingen atblive tilset af en læge eller andet sundhedsfagligt personale.Ombudsmanden har desuden – mere generelt – peget på beho-vet for, at det sikres, at den udsendelsesrapport, der skal udar-bejdes i alle udsendelsessager, er indholdsmæssigt fyldestgø-rende og lever op til alle såvel lovbestemte som ulovbestemtekrav til notatpligt om relevante faktuelle forhold, herunder iforhold til magtanvendelse.3
Rigspolitiet har taget Ombudsmandens bemærkninger og anbe-falinger til efterretning, og de indgår i Rigspolitiets løbende ar-bejde med at sikre, at (tvangsmæssige) udsendelser gennemfø-res i overensstemmelse med gældende dansk ret, interne ret-ningslinjer i Rigspolitiet og internationale standarder.Opmærksomheden skal i den forbindelse henledes på, at detudsendelsesforløb, som spørgsmålet vedrører, fandt sted i maj(afbrudt udsendelse) og juni (gennemført udsendelse) 2012, ogat Rigspolitiet siden da – bl.a. på baggrund af den løbende dia-log med Ombudsmanden og på grundlag af Ombudsmandensendelige redegørelse for afsluttede udsendelsessager i 2011,som blev afgivet den 10. april 2013 – har taget en lang rækkeinitiativer med henblik på bl.a. at forbedre dokumentationen afde foretagne sagsbehandlingsskridt i udsendelsessagerne. Detdrejer sig om:udarbejdelse af en ny paradigmerapport, som skal sikre,at udlændinge, der skal udsendes, får den samme rele-vante vejledning, og at dette dokumenteresudformning af en tjekliste for så vidt angår opmærk-somhedspunkter, som den enkelte medarbejder skal ta-ge højde for ved udarbejdelse af en udsendelsesrapp-port ved ledsagede udsendelser, herunder i forhold til atbeskrive eventuel anvendelse af magtiværksættelse af kvalitetssikring af sikkerhedsvurderin-ger og udsendelsesrapporter i sager om ledsagede ud-sendelserindførelse af en certificeret uddannelse for udsendel-sesansvarlige, der deltager i ledsagede udsendelsersamling af alt relevant materiale i relation til udsendel-sesarbejdet ét sted på politiets intranet, POLNETudarbejdelse af nye interne retningslinjer for ledsagedeudsendelser.
Rigspolitiet har endvidere tilkendegivet over for Ombudsman-den, at man vil indføre en ordning, hvorefter en udlænding,hvis udsendelse er blevet afbrudt, og hvor der har været taleom magtanvendelse, vil blive tilbudt at blive tilset af en lægeeller andet sundhedsfagligt personale. Der arbejdes aktuelt påat få tilrettelagt en procedure og fastsat interne retningslinjerherfor.Rigspolitiet vil desuden udarbejde en statistik vedrørendemagtanvendelse i forbindelse med ledsagede udsendelser.Endelig kan det oplyses, at forløbet af den udsendelse, somspørgsmålet vedrører, er indgået i undervisningen af det perso-nale, som deltager i udsendelser.”Justitsministeriet finder på baggrund af de af Rigspolitiet beskrevne tiltag4
ikke anledning til kritik eller overvejelser om ændrede procedurer.
5