Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1358850_0001.png
1358850_0002.png
1358850_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
11. april 2014Økonomistyrings-kontoretSagsbeh: Kristine G. VilladsenSagsnr.: 2013-0032-1051Dok.:999829
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 163 (Alm. del), somFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 2. december 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup/Anette Görtz
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 163 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-og Integrationspolitik:”I hvor mange tilfælde er der siden starten på det syriske oprør15. marts 2011 givet afslag på familiesammenføring til syriskestatsborgere med den begrundelse, at der ikke ses at være no-get til hinder for, at de sammen med deres herboende ægtefæl-le/partner og deres eventuelle børn udøver familielivet i Syri-en?”Svar:Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bi-drag fra Udlændingestyrelsen.Udlændingestyrelsen har oplyst, at Udlændingestyrelsen i perioden 15.marts 2011-28. februar 2014 har meddelt afslag på familiesammenføringefter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, til følgende antal syriske statsbor-gere under henvisning til, at familielivet kunne udøves i Syrien:Antal per-soner/årI alt15.3-31.12.201181.1.-31.12.201281.1.-31.12.2013121.1.-28.2.20141I alt29
Udlændingestyrelsen har endvidere oplyst, at styrelsen i forlængelse afFlygtningenævnets praksisændring den 18. september 2013 har ændretpraksis vedrørende ægtefællesammenføring for syriske statsborgere. Sty-relsen har således siden primo november 2013 fraveget kravene for ægte-fællesammenføring med henvisning til den aktuelle sikkerhedsmæssige si-tuation i Syrien, såfremt der er tale om et ægteskab, der er retsgyldigt iDanmark, et fast samlivsforhold af længere varighed, eller hvis der i øvrigter tale om et familieliv, der er beskyttet af Den Europæiske Menneskeret-tighedskonventions artikel 8.Opgørelsen omfatter afslag på familiesammenføring til ægtefæller og fastesamlevere efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1. Opgørelsen opfatterikke familiesammenføringsafgørelser efter EU-opholdsbekendtgørelsen.Det bemærkes, at opgørelsen omfatter personer, som er meddelt afslag påfamiliesammenføring, fordi ægteskabet ikke kan anerkendes i Danmark,og Udlændingestyrelsen endvidere har vurderet, at der ikke ses at være no-get til hinder for, at familielivet kan udøves i Syrien (eller evt. et andetland, hvor ansøgeren har haft længerevarende ophold). Personer, som i pe-2
rioden 15. marts 2011- 28. februar 2014 er meddelt afslag på ægtefælle-sammenføring, men som efterfølgende inden for samme periode er med-delt ægtefællesammenføring, som følge af omgørelse eller hjemvisning fraklageinstansen eller genoptagelse i første instans, eller som efterfølgendeinden for samme periode er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelo-vens § 9 c, stk. 1, indgår ikke i opgørelsen. Endvidere bemærkes, at opgø-relse ikke omfatter statsløse personer fra Syrien.Endelig bemærkes, at opgørelserne for 2011-12 er endelige, at opgørelser-ne for 2013 og 2014 er foreløbige og opgjort pr. 3. marts 2014 på bag-grund af registreringer i udlændingeregistret samt i udlændingemyndighe-dernes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem. De statistiskeoplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne er op-bygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentli-ge statistiksystemer.
3