Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1377089_0001.png
Folketingets Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik har i brev af 29. november 2013
stillet følgende alm. del spørgsmål nr. 159, som hermed besvares.
UUI alm. del spørgsmål nr. 159:
3. juni 2014
J.nr. 2013 - 12486
”Vil
ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 78
UUI alm. del, svare på,
hvor mange midler Danmark inden for de seneste fem år har brugt på at give
offentlige ydelser og offentlige tilbud til Green Card-udlændinge og deres medføl-
gende familiemedlemmer?”
Endeligt svar:
Jeg beklager, at den endelige besvarelse har været så længe undervejs.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har oplyst mig, at det skyldes, at be-
svarelsen kræver særtræk fra flere databaser og tilhørende validering.
Styrelsen har til brug for besvarelsen oplyst følgende:
”Styrelsen
har lavet særtræk i en række databaser for at belyse omfanget af udgifter
til offentlige ydelser og deltagelse i beskæftigelsesrettede tilbud på Beskæftigel-
sesministeriets område til greencard-havere.
Tabel 1 viser antallet af greencard-havere, der har modtaget indkomsterstattende
ydelser på Beskæftigelsesministeriets område, og som har deltaget i beskæftigel-
sestilbud, opgjort i fuldtidspersoner og berørte personer for perioden 2008-2013.
De beskæftigelsesrettede tilbud omfatter vejledning og opkvalificering, privat og
offentlig løntilskud og virksomhedspraktik.
Tabel 1
Antal modtagere af ydelser med ophold til greencard, opgjort i berørte og fuldtidsper-
soner, 2008-2013.
2008* 2009* 2010 2011 2012 2013
fuldtidspersoner
Greencard-havere på ydelser, i alt
Heraf dagpenge
Heraf til kontanthjælp
Heraf til sygedagpenge
Greencard-havere i beskæftigelsestilbud, i alt
0
0
.
0
0
29
28
1
1
4
94
87
2
5
24
135
126
3
6
50
176
165
2
9
46
208
191
5
12
41
6
4
0
2
1
104
86
5
13
32
2008 2009 2010 2011 2012 2013
berørte
247
202
9
36
115
355
287
8
60
190
482
380
8
94
245
651
507
14
130
306
Anm. 1) Opgørelsen er baseret på samkøring af data fra de kommunale sagsbehandlings- og økonomistyringssy-
stemer og data fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vedrørende opholdstilladelser til greencardhavere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377089_0002.png
Opgørelsen kan være begrænset af manglende registreringer af CPR-nummer i udlændingemyndighedernes syste-
mer. Greencard-havere i beskæftigelsestilbud er en delmængde af Greencard-havere på ydelser.
Anm. 2) Der kan i opgørelsen indgå tidligere greencardhavere, der efterfølgende har fået opholdstilladelse på an-
det grundlag, fx som familiesammenført, og dermed ikke længere opholder sig i landet på greencard. Styrelsen har
ikke oplysninger om skift fra ophold på greencard til ophold som familiesammenført.
*) Tallene for 2008 og 2009 er ikke fuldt dækkende grundet mangelfulde indberetninger om Greencard-havere i
forbindelse med overgangen mellem to sagsstyringssystemer, hvorfor det ikke har været muligt at sammenkøre
med ydelsesoplysninger.
Kilde: De kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer, sygedagpengeregisteret og RAM
Det har ikke været muligt at lave en tilsvarende opgørelse på ydelser og tilbud for
greencard-haveres medfølgende familiemedlemmer.
Tabel 2 viser udgifterne til greencard-havere, der har modtaget indkomsterstattende
ydelser i perioden 2008-2013.
Tabel 2
Udgifter til ydelser til greencard-havere, 2008-2013, mio. kr. i løbende priser.
2008* 2009*
2010
2011
2012
2013
mio. kr.
Udgift til ydelser, i alt
Heraf dagpenge
Heraf til kontanthjælp
Heraf til sygedagpenge
0,0
0,0
.
0,0
4,0
3,9
0,1
0,1
14,4
13,5
0,1
0,8
19,1
18,3
0,1
0,7
27,2
25,8
0,3
1,1
34,4
32,2
0,5
1,7
Anm.1: Se Anmærkning 1 og 2 under tabel 1.*)
Tallene for 2008 og 2009 er ikke fuldt dækkende grundet
mangelfulde indberetninger om Greencard-havere i forbindelse med overgangen mellem to sagsstyringssystemer,
hvorfor det ikke har været muligt at sammenkøre med ydelsesoplysninger.
Kilde: De kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer, sygedagpengeregisteret og RAM
I 2013 har greencard-havere modtaget ydelser under Beskæftigelsesministeriets
område for i alt 34, 4 mio. kr. Det er en stigning i forhold til de forudgående år, dog
primært på dagpengeområdet, hvor der blev givet ydelser for 32,2 mio. kr. Udgifter
til henholdsvis sygedagpenge og kontanthjælp udgjorde i 2013 1,7 mio. kr. og 0,7
mio. kr. Det er ikke muligt at opgøre evt. udgifter til beskæftigelsesrettede tilbud til
greencard-havere, da der ikke er oplysninger om de konkrete udgifter til greencard-
haveres aktiveringsperioder.
En greencardhaver har ret til at modtage dagpenge på lige fod med andre, hvis be-
tingelserne er opfyldt, fx hvis vedkommende er medlem af en a-kasse. Tilsvarende
er en greencardhaver som udgangspunkt berettiget til sygedagpenge, hvis ved-
kommende bor og betaler skat i Danmark og opfylder kravet om en vis tilknytning
til arbejdsmarkedet.
Det er derimod en betingelse for at have et greencard, at indehaveren ikke modta-
ger ydelser efter lov om aktiv socialpolitik (LAS), eksempelvis kontanthjælp, reva-
lidering og ledighedsydelse i forbindelse med fleksjob. En greencardhaver kan dog
godt modtage enkeltstående ydelser til sygebehandling, medicin, tandbehandling
eller lignende.
Kommunerne har pligt til at vejlede greencardhaveren om mulige konsekvenser for
opholdstilladelsen, hvis der modtages ydelser efter LAS og indberette det til Styrel-
sen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Får styrelsen kendskab til, at en green-
cardhaver har modtaget ydelser efter LAS, vil opholdstilladelsen, som hovedregel
blive inddraget eller nægtet forlænget.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ved tidligere stikprøvekontroller af greencardsager samt behandling af forlængel-
sessager er der fundet ganske få greencardhavere, der har modtaget ydelser efter
LAS. Styrelsen skønner, at under 10 tilladelser årligt inddrages eller nægtes for-
længet på grund af udbetaling af ydelser efter LAS. I disse tilfælde er der oftest tale
om modtagelse af kontanthjælp.
Styrelsen forventer i første halvår af 2014 at kunne tage en IT-løsning i brug til re-
gistersamkøring mellem styrelsens sagsbehandlingssystem og indkomstregistret.
Registersamkøring giver mulighed for en mere systematisk kontrol med, om green-
cardhavere modtager ydelser efter LAS.”
Jeg kan afslutningsvist oplyse, at der indgår et forslag om at begrænse internationa-
le dimittenders adgang til dagpenge i regeringens udspil
”Lettere
adgang til højt-
kvalificeret arbejdskraft”. Således vil regeringen gøre greencard og etableringskort
betinget af, at indehaveren ikke modtager dimittenddagpenge. Forslaget skal til-
skynde nyuddannede udlændinge til at tage arbejde og samtidig mindske trækket
på danske velfærdsydelser.
Udspillet indeholder desuden også forslag om at skærpe forlængelsesreglerne for
greencard væsentligt. Kriteriet for at få forlænget et greencard ændres således fra
arbejde i et ikke ubetydeligt omfang, fx ikke under 10 timers ugentligt arbejde det
seneste år, til at ansøger skal have tjent en løn svarende til en startløn for en nyud-
dannet bachelor (vægtet gennemsnit i 2014: 315.000 kr.) i det seneste år, før green-
cardet forlænges. Greencardhaverne skal derfor være i beskæftigelse i betydeligt
større omfang end i dag for at kunne blive i Danmark. Endvidere foreslås det, at
perioden, der i første omgang kan gives opholdstilladelse til, forkortes fra tre år til
to år.
Hermed begrænses samlet set greencardhaveres mulighed for at opholde sig i
Danmark, mens de modtager dagpenge.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3