Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Ministeren
Folketingets Udvalg for Udlændinge og IntegrationspolitikUdlændinge-
Holmens Kanal 221060 København K
Under henvisning til Udvalget for Udlændinge og Integrationspolitiks
Udlændinge-
brev af 29. november 2013 følger hermed ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold endeligesvar på spørgsmål nr. 155 (UUI
forholds
Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fraJohanne Schmidt
smålet
Schmidt-Nielsen
(EL).
Dato:5. februar 2014
Sagsnr.2014 - 445
Spørgsmål nr. 155:
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Kommuner svigter traumatiseredeMinisterenflygtninge”, Ugebrevet A4, 28. november 2013, og oplyse, hvad regeringen vilgøre for at sikre, at de forskellige kommunale afdelinger i højere grad koordinkoordine-rer indsatsen, og om ministeren finder den kommunale opdeling mellem jobcejobcen-ter og socialforvaltning hensigtsmæssig i indsatsen for at hjælpe traumatiseredeflygtninge.”
Svar:
Efter regeringens opfattelse er en bred, sammenhængende og velkoordineretfterintegrationsindsats, som iværksættes tidligst muligt den bedste måde at sikremuligt,en effektiv integrationsindsats og forebygge senere inintegrationsproblemer. Detblemer.gælder også i forhold til traumatiserede flygtninge.Pr 1. juli 2013 trådte en ændring af integrationsloven i kraft. Formålet med lolov-ændringen er at styrke modtagelsen af nyankomne flygtninge. Kommunerne er
nu forpligtet til at tilbyde en integrationsplan, der skal sikre en bedre og meresammenhængende modtagelse i kommunerne.Efter integrationslovens § 15 a, stk. 2, skal integrationsplanen således bidragetil at sikre en sammenhængende og bred integrationsindsats, hvor fastsatte målog iværksatte indsatser understøtter den enkelte udlændings og i videst muligtomfang den samlede families integration.Efter integrationslovens § 15 b skal kommunalbestyrelsen endvidere til vareta-gelse af en sammenhængende og bred integrationsindsats for flygtninge ogfamiliesammenførte i hver enkelt sag fastsætte, hvilken forvaltning der er an-svarlig for at koordinere integrationsplanen for udlændingen og dennes familie.Lovændringen indebærer derudover, at kommunalbestyrelsen efter integrati-onslovens § 15 d snarest muligt og inden 3 måneder efter overtagelse af inte-grationsansvaret for en flygtningskal tilbyde den pågældende en helbredsmæs-sig vurdering med henblik på en tidlig afdækning af fysiske og psykiske hel-bredsproblemer, herunder ikke mindst traumer.Jeg kan yderligere oplyse, at der som led i satspuljeaftalen for 2012 erigangsatet udviklingsprojekt i to dele, der skal styrke arbejdet for og med traumatiseredeflygtningefamilier og sikre en sammenhængende, helhedsorienteret og virk-ningsfuld indsats.Den første delaf satspuljeinitiativet er den i artiklen fra Ugebrevet A4 omtaltekortlægning af kommunernes indsats for traumatiserede flygtninge ”Traumeun-dersøgelse – undersøgelse af indsatsen for flygtninge med traumer i Danmark”.Kortlægningen kan læses påwww.sm.dk..Denanden del af satspuljeinitiativethandler om at beskrive, implementere, videreudvikle og evaluere en samlet oghelhedsorienteret indsats for målgruppen som et modelprojekt i op til sekskommuner.Med afsæt i traumeundersøgelsen forventer jeg i løbet af foråret at kunne sættegang i modelprojektet, så vi kan blive klogere på, hvordan vi sikrer den bedstmulige indsats for de traumatiserede flygtninge.Såvel det konkrete projekt som den beskrevne lovændring og indførelsen af enintegrationsplan vil efter min opfattelse medvirke til i forhold til traumatiseredeflygtninge at sikre den fornødne koordinations på tværs af de relevante dele afde kommunale forvaltninger.
2
Endelig kan det nævnes, at der i forbindelse med Aftale om Finansloven for2014 er afsat 70 mio. kr. årligt i perioden 2014-2017 til en samlet forebyggelses-indsats, der skal sikre en tidlig og målrettet indsats over for børn og unge, dervokser op i udsatte familier.Et af delinitiativerne i forebyggelsesindsatsen ”Stra-tegiske samarbejder mellem kommuner og frivillige organisationer om indsatserover for udsatte børn og unge” retter sig imod børn og unge, der vokser op ifamilier med eksempelvis alkoholproblemer, sindslidelse, eller hvor forældreneer traumatiserede flygtninge.
Manu Sareen/ Henrik Thomassen
3