Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1383625_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 137 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Hvilke magtmidler kunne det private sikkerhedsfirma, der
frem til 2011 samarbejdede med Rigspolitiet om tvangsmæssig
udsendelse af afviste asylansøgere til Afghanistan via Frank-
furt, efter love, konventioner og kontrakter anvende over for
asylansøgerne, hvis de blev urolige eller satte sig til modvær-
ge, og på hvilke punkter var der forskel på dansk politis arsenal
af magtmidler og det private sikkerhedsfirmas arsenal af
magtmidler under tvangsmæssige udsendelser?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Der
henvises til Rigspolitiets samtidige bidrag til Justitsmini-
steriets besvarelse af UUI Alm.del
spørgsmål nr. 136.
Spørgsmålet om anvendelse af magt under en (international)
flyvning er helt overordnet reguleret i Tokyo konventionen
(Convention on offences and certain other acts committed on
board aircraft) af 14. september 1963. Konventionen er ratifi-
ceret af Afghanistan. Det følger bl.a., af konventionen, at luft-
fartøjschefen (flyets kaptajn) er højeste myndighed under flyv-
ningen, og at alle dispositioner ombord på flyet skal aftales
med/godkendes af denne, ligesom dennes anvisninger skal føl-
ges. Kaptajnens kompetencer fremgår af konventionens artikel
6, som har følgende ordlyd:
”1. The aircraft commander may, when he has reasonable
grounds to believe that a person has committed, or is about to
commit, on board the aircraft, an offence or act contemplated
in Article 1, paragraph 1, impose upon such person reasonable
measures including restraint which are recessary:
(a) to protect the safety of the aircraft, or of persons or
property therein; or
(b) to maintain good order and discipline on board; or
(c) to enable him to deliver such person to competent au-
thorities or to disembark him in accordance with the
provisions of this Chapter
2. The aircraft commander may require or authorize the assis-
tance of other crew members and may request or authorize, but
not require, the assistance of passengers to restrain any person
whom he is entitled to restrain. Any crew member or passenger
may also take reasonable preventive measures without such au-
thorization when he has reasonable grounds to believe that
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
such action is immediately necessary to protect the safety of
the aircraft, or of persons or property therein.”
Konventionens artikel 1, stk. 1, som der henvises til i artikel 6,
stk. 1, har følgende ordlyd:
“1. This Convention shall apply in respect of:
(a) offences against penal law;
(b) acts which, whether or not they are offences, may or do
jeopardize the safety of the aircraft or of persons or
property therein or which jeopardize good order and
discipline on board.”
Under en ledsaget udsendelse med fly medbringer det ledsa-
gende danske politipersonale alene plastikstrips og
efter en
konkret vurdering
fikseringsbælte til brug for en eventuel
passivisering af den ledsagede udlænding, hvis dennes adfærd i
flyet udgør en trussel mod flysikkerheden eller andre ombord-
værendes sikkerhed. Ledsagerne kan endvidere anvende greb
til at passivisere. Det udpegede udsendelsesansvarlige politi-
personale har endvidere gennemgået en særlig uddannelse i
magtanvendelse i et fly.
Alle dispositioner ombord
herunder magtanvendelse
skal
som nævnt aftales med/godkendes af flyets kaptajn. Dansk po-
liti har således ingen selvstændige magtbeføjelser i luften.
Der er erfaringsmæssigt yderst sjældent behov for at anvende
magt til at passivisere en udlænding under selve flyvningen.
Aftalen med Ariana Afghan Airlines indeholder ikke nærmere
bestemmelse om, hvilke magtmidler sikkerhedspersonalet hav-
de til rådighed.
Det bemærkes i øvrigt, som det også fremgår af den samtidige
besvarelse af UUI spørgsmål nr. 140, at sikkerhedspersonalet
hos Ariana Afghan Airlines
efter det for Rigspolitiet oplyste
ikke har haft behov for at anvende magt i flyene mellem
Frankfurt og Kabul. De løbende tilbagemeldinger fra repræsen-
tationskontoret/ambassaden i Kabul på baggrund af observati-
oner i forbindelse med de udsendte udlændinges ankomst til
lufthavnen i Kabul har endvidere været, at udlændingene var
ankommet og indrejst uden problemer.”
3