Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1383630_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 136 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Hvilke overvejelser har Rigspolitiet og Justitsministeriet gjort
sig om ansvaret for afviste asylansøgere, mens de under ud-
sendelse befinder sig i et privat sikkerhedsfirmas varetægt, og
hvilke procedurer var kontraktligt aftalt med det firma, der
frem til 2011 stod for tvangsmæssig udsendelse af afghanere
via Frankfurt, i situationer, hvor asylansøgeren under udsen-
delsen blev syg, kom til skade, gjorde skade på sig selv, for-
søgte eller begik selvmord eller afgik ved døden som følge af
private sikkerhedsmedarbejderes volds- eller magtanvendel-
se?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Den 18. oktober
2004 blev trepartsaftalen mellem Danmark,
Afghanistan og UNHCR om tilbagetagelse af afghanske stats-
borgere, herunder afviste asylansøgere, undertegnet. Aftalen,
der trådte i kraft ved undertegnelsen, afløste en midlertidig af-
tale fra november 2002, hvorved Rigspolitiet fik mulighed for
at forelægge sager for de afghanske myndigheder med henblik
på fastlæggelse af identitet og nationalitet.
Efter ikrafttrædelsen af tilbagetagelsesaftalen blev de første to
af de accepterede afghanske statsborgere udsendt under ledsa-
gelse til lufthavnen i Kabul i januar 2005.
På baggrund af den ene af disse ledsagede udsendelser, hvor
udlændingen blev fulgt af tre danske polititjenestemænd, ind-
berettede det danske repræsentationskontor i Kabul den 10. ja-
nuar 2005, at såvel de afghanske myndigheder som UNHCR
og IOM (International Organization for Migration) langt ville
foretrække, at de danske ledsagere ikke fulgte med helt til Ka-
bul. Der blev i den forbindelse henvist til, at det afghanske
grænsepoliti ikke umiddelbart havde forståelse for, at eskorte
af danske politibetjente var standardprocedure i Danmark ved
tvangsmæssig udsendelse af afviste asylansøgere, når der ikke
nødvendigvis var tale om kriminelle. Der blev endvidere hen-
vist til, at Storbritannien kun ledsagede til en transitdestination,
hvor de pågældende afghanske statsborgere blev overgivet i
Ariana Afghan Airlines´ varetægt.
Indberetningen fra repræsentationskontoret blev drøftet mel-
lem de relevante danske myndigheder, og det blev besluttet at
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lade repræsentationskontoret undersøge mulighederne for, at
Danmark kunne få en tilsvarende ordning med Ariana Afghan
Airlines.
Den 25. april 2005 indgik repræsentationskontoret i Kabul her-
efter en aftale med Ariana Afghan Airlines, der indebar, at
dansk politi
i samarbejde med tysk politi
kunne overdrage
de pågældende afghanske statsborgere til sikkerhedspersonale
fra Ariana Afghan Airlines i lufthavnen i Frankfurt, således at
sikkerhedspersonalet varetog ledsagelsen i flyet fra Frankfurt
til Kabul. Det fremgår af aftalen, at Ariana overtog ansvaret for
de pågældende, når de var kommet ombord på flyet. Ordnin-
gen har været omtalt i Rigspolitiets offentliggjorte redegørelser
for status på udsendelsesområdet, første gang i redegørelsen
fra oktober 2005.
Opmærksomheden henledes i den forbindelse på tilbagetagel-
sesaftalens afsnit
14, der vedrører ”Sikker
hjemrejse”,
og som
har følgende ordlyd: ”Ved
implementeringen af denne aftale
beholder den danske regering ansvaret for afghanernes sikker-
hed som beskrevet i afsnit 1 indtil afrejse fra udrejsestedet.
Ansvaret for de hjemvendende personers sikkerhed og deres
personlige ejendele under rejsen påhviler fragtføreren og even-
tuelt den internationale organisation, der iværksætter rejsen.
Den Islamiske Overgangsstat Afghanistan er ansvarlig for de-
res sikkerhed på afghansk territorium”.”
3