Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1313943_0001.png
1313943_0002.png
1313943_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
16. december 2013UdlændingekontoretMerete Milo2013-0032-1010981035
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 125 (Alm. del), som Udvalgetfor Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den22. november 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Fol-ketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup/Joachim Kromann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 125 (Alm. del) fra Udvalget for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik:

”Ministeren bedes kommentere artiklerne ”Rejs til Glostrup -eller rejs hjem” og ”Enhedslisten: Sprogregel generer borger-ne”, bragt på www.dr.dk den 21. november 2013, om sprogtestfor familiesammenførte samt oplyse, hvorfor det er nødvendigtat rejse over store afstande for at gennemføre en test ved encomputerskærm, og om regeringen er villig til at ændre regler-ne, så den pågældende prøve kan aflægges flere steder i landet.http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Bornholm/2013/11/21/060339.htm oghttp://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Bornholm/2013/11/21/094628.htm”.

Svar:

1.

Af artiklen ”Rejs til Glostrup – eller rejs hjem” fremgår det bl.a., atSteen Gees Christensen, der bor på Bornholm, finder det grotesk, at hansudenlandske ægtefælle skal rejse til Glostrup for at gennemføre den lov-pligtige danskprøve. Efter Steen Gees Christensens opfattelse kunne ægte-fællen lige så vel gennemføre danskprøven på sprogcentret i Rønne.Af artiklen ”Enhedslisten: Sprogregel generer borgerne” fremgår det bl.a.,at spørgeren finder det uforståeligt, at regeringen ønsker at genere borgeremed en udenlandsk ægtefælle helt unødigt.

2.

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraUdlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:”Udlændingestyrelsen kan oplyse, at opholdstilladelse som æg-tefællesammenført efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1,normalt skal betinges af, at udlændingen består en danskprøvepå A1-niveau eller en anden danskprøve på et tilsvarende ellerhøjere niveau, jf. § 9, stk. 30. Prøven skal være bestået senest 6måneder fra tidspunktet for udlændingens tilmelding til folke-registeret, eller, hvis udlændingen allerede har opholdstilladel-se her i landet, fra meddelelse af opholdstilladelse efter § 9,stk. 1, nr. 1. Opholdstilladelse som ægtefællesammenført kaninddrages, når opholdstilladelsen er betinget af, at udlændingenbestår en danskprøve, og udlændingen ikke har bestået prøveninden for fristen, jf. § 19, stk. 1, nr. 11. Den økonomiske sik-kerhed, som er stillet af den herboende ægtefælle, kan nedsæt-tes med 20.000 kr., hvis den ægtefællesammenførte har beståetdanskprøven på A1-niveau inden for fristen, jf. § 9, stk. 31.
2
Udlændingestyrelsen kan endvidere oplyse, at danskprøven påA1-niveau afholdes i Vestegnens Sprog- og Kompetencecenteri Glostrup. Grunden til, at det er besluttet at afholde danskprø-ven ét sted, er dels af sikkerhedsmæssig og kontrolmæssig ka-rakter, dels af økonomisk karakter.For så vidt angår det sikkerhedsmæssige aspekt kan Udlændin-gestyrelsen oplyse, at der er lagt afgørende vægt på, at sikker-heden ved afholdelse af prøven er meget høj. Det gælder bl.a.distribution og opbevaring af prøvemateriale, udlændinges per-sonfølsomme oplysninger, bedømmelse af prøveresultatet, ad-gang til prøveafholdelsessystemet, sikring af prøvedeltageresidentitet mv. Danskprøven er etableret på en IT-teknisk sy-stemplatform, som har direkte forbindelse til Udlændingesty-relsens databaser og elektroniske sagsbehandlingssystem. Dis-se forhold indebærer, at adgangen til systemerne er søgt be-grænset mest muligt til de relevante aktører i forbindelse medprøveprocessen: Udlændingestyrelsen, prøveafholder og cen-sorer. Derfor er personalet hos prøveafholder sikkerhedsgod-kendt.For så vidt angår det kontrolmæssige aspekt kan Udlændinge-styrelsen oplyse, at der foretages en identitetskontrol af hverprøvedeltager umiddelbart forud for aflæggelse af prøven, hvorprøvedeltagers oplysninger i pas eller anden gyldig rejselegi-timation sammenholdes med relevante oplysninger om udlæn-dingen i styrelsens database og billede. Endvidere er prøveaf-holder ansvarlig for opkrævning af gebyr og de regnskabsmæs-sige aktiviteter i den forbindelse.For så vidt angår det økonomiske aspekt kan Udlændingesty-relsen oplyse, at den samlede proces, sikkerheden samt kon-trol- og gebyropgaven forbundet hermed er meget tids- og res-sourcekrævende. Etablering af flere prøveafholdelsessteder vilmedføre yderligere udgifter både hos Udlændingestyrelsen oghos de enkelte prøveafholdere til administration, koordine-ring, styring og tilsyn samt tilpasning af IT-systemerne. Endvi-dere er udgifter søgt nedbragt ved, at danskprøven afholdessamme sted, hvor ægtefællesammenførte tidligere aflagde ind-vandringsprøven, og hvor indvandringsprøven i dag afholdesfor de religiøse forkyndere. Da prøven er gebyrfinansieret påbaggrund af de reelle omkostninger ved afholdelse af prøven,vil etablering af flere prøveafholdelsessteder medføre en bety-delig stigning af prøvegebyret, som skal betales af den ægte-fællesammenførte udlænding.”

3.

Af de grunde, Udlændingestyrelsen har anført, har regeringen ikke pla-ner om at afholde den omhandlede danskprøve forskellige steder i landet.
3