Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
29. november 2013UdlændingekontoretMia Staal Klintrup2013-0032-0992967083
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 102 (Alm. del), somFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 11. november 2013.
Morten Bødskov/Joachim Kromann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 102 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra I. Ndwiga, jf.UUI alm. del – bilag 13. Herunder bedes ministeren redegørefor, hvorfor praktik eller anden beskæftigelse som led i et ud-dannelsesforløb i Danmark ikke betragtes som ordinær beskæf-tigelse ifm. erhvervelse af permanent ophold.”Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Udlændingenævnet, der bl.a. har oplyst, at Udlændingestyrel-sen i den konkrete sag, henvendelsen vedrører, traf afgørelse den 25. juni2013, og at Udlændingestyrelsens afgørelse den 22. august 2013 blev ind-bragt for Udlændingenævnet, hvor sagen fortsat verserer.Udlændingenævnet har endvidere oplyst, at nævnet ikke kommentererkonkrete personsager nærmere.2.
Justitsministeriet kan mere generelt oplyse, at det bl.a. er en betingelsefor at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen har været un-der uddannelse eller i ordinær beskæftigelse eller udøvet selvstændig er-hvervsvirksomhed i mindst tre år inden for de sidste fem år forud for med-delelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse (beskæftigelseskravet), jf. ud-lændingelovens § 11, stk. 3, nr. 8.Reglerne om meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse blev – meddet formål at motivere til og skabe bedre integration i Danmark – ændretved lov nr. 572 af 18. juni 2012 om ændring af udlændingeloven (Revisionaf reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse, ændring af kravene tilherboende udlændinge for opnåelse af ægtefællesammenføring, udvidelseaf Flygtningenævnet og langtidsvisum til adoptivbørn), hvorved bl.a. detdagældende pointsystem blev afskaffet, ligesom en række af de øvrige be-tingelser blev ændret. Det gælder bl.a. beskæftigelseskravet.Ved beregningen af, om en udlænding har været under uddannelse i tre årinden for de seneste fem år, indgår et uddannelsesforløb her i landet, hvoren udlænding harafslutteten gymnasial uddannelse eller en erhvervsud-dannelse, med den periode, hvor udlændingen har været optaget på uddan-
2
nelsen, dog højst med den periode, som uddannelsen er normeret til, jf. §11, stk. 6, nr. 1.Uddannelsesforløb, herunder f.eks. erhvervsuddannelsesforløb, hvori derindgår praktik eller anden beskæftigelse som led i uddannelsen, betragtesikke som ordinær fuldtidsbeskæftigelse, men indgår ved medregningen afuddannelsesforløb.Har en udlænding væretoptagetpå en videregående uddannelse her i lan-det, indgår uddannelsesforløbet med den fulde varighed af uddannelsesfor-løbet, jf. § 11, stk. 6, nr. 2.Gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser skal således være afslut-tet for at indgå i beregningen af beskæftigelseskravet, mens en videregå-ende uddannelse indgår med den fulde varighed af uddannelsesforløbet be-regnet på grundlag af det antal point, som udlændingen har opnået efter detfælleseuropæiske pointsystem (ECTS).Baggrunden for, at der stilles krav om, at de gymnasiale uddannelser skalvære færdiggjort for at kunne indgå i beregningen, er, at de gymnasialeuddannelser er karakteriseret ved, at de giver adgang til at komme videre iuddannelsessystemet. De vil således typisk være adgangsgivende til en vi-deregående uddannelse, som senere hen kan føre til beskæftigelse.Med henblik på at sikre, at unge, som påbegynder en erhvervsuddannelse,bliver i uddannelsessystemet og færdiggør deres uddannelse, stilles der li-geledes krav om, at en erhvervsuddannelse skal være færdiggjort for atkunne indgå i beregningen af beskæftigelseskravet.3.
Det er efter udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 9, endvidere en betingelsefor at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen må antages atvære tilknyttet arbejdsmarkedet eller være under uddannelse på det tids-punkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles.Uddannelsesforløb, herunder f.eks. erhvervsuddannelsesforløb, hvori derindgår praktik eller anden beskæftigelse som led i uddannelsen, betragtessom anført under pkt. 2 ovenfor ikke som ordinær fuldtidsbeskæftigelse,men indgår ved medregningen af uddannelsesforløb.Af bemærkningerne til den gældende bestemmelse i lovens § 11, stk. 3, nr.9, fremgår følgende vedrørende vurderingen af, om udlændingen må anta-ges at være tilknyttet arbejdsmarkedet eller være under uddannelse på det3
tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles, jf.lovforslag nr. L 180 (fremsat den 26. april 2012, vedtaget som lov nr. 572af 18. juni 2012):”Udlændingen må antages at være tilknyttet arbejdsmarkedet,hvis udlændingen kan godtgøre at være lønmodtager i en uop-sagt tidsubegrænset stilling og ikke at arbejde i en virksomhed,som er under likvidation, tvangsopløsning, har anmeldt beta-lingsstandsning eller er under konkurs, eller hvis udlændingenkan godtgøre at være selvstændig erhvervsdrivende, som ikkeer under likvidation, tvangsopløsning, har anmeldt betalings-standsning eller er under konkurs, eller hvis udlændingen påanden måde kan godtgøre, at udlændingen forventer at væretilknyttet arbejdsmarkedet ved meddelelse af tidsubegrænsetopholdstilladelse.Udlændingen må antages at være under uddannelse, hvis ud-lændingen kan godtgøre at være optaget på en videregåendeuddannelse på en offentlig anerkendt uddannelsesinstitution.”
4