Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1303898_0001.png
1303898_0002.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
22. november 2013Kontoret for HumanitærtOphold og UdsendelserSagsbeh: Thomas RasmussenSagsnr.: 2013-0032-0931Dok.:924394
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 (alm. del), som FolketingetsUdvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministe-ren den 3. oktober 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem afFolketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Pernille Breinholdt Mikkelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 10 (alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Hvad er baggrunden for, at den danske ambassade i Tirana,Albanien, tilsyneladende benytter sig af anonyme kilder, nården skal afklare, om et medicinsk præparat er tilgængeligt iKosova, i stedet for at anvende tilgængelige oplysninger fraKosovas myndigheder?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Uden-rigsministeriet.Udenrigsministeriet har oplyst følgende:”Udenrigsministeriet bistår i henhold til udlændingelovens § 46 bJustitsministeriet i forbindelse med indhentelse af oplysninger iopholdssager om bl.a. tilgængeligheden af medicinske præparater iet givent land. Det sker i praksis ved, at en dansk ambassade direk-te indhenter disse oplysninger gennem det stedlige sundhedsmini-sterium eller via besøg på apoteker eller hospitaler. Ambassadenkan også vælge at indhente oplysningerne ved brug af lokale kil-der, der besidder relevant faglig ekspertise.Udenrigstjenesten benytter ikke anonyme kilder. Kildens identitetvil altid være ambassaden bekendt.Når der bruges lokale kilder, vil der normalt altid være behov for atbeskytte identiteten af den pågældende kilde. Baggrunden er, atdenne type bistand til et fremmed land (in casu Danmark) af de lo-kale myndigheder efter omstændighederne vil kunne opfattes somundergravende virksomhed. Lokale kilder vil derfor kunne udsæt-tes for repressalier af landets myndigheder. Den lokale kilde vilogså kunne udsættes for repressalier fra ansøgeren, agenter ellerandre, hvis kildens udtalelse opfattes som havende bidraget til etnegativt resultat. Endelig vil offentliggørelse af kildens identitetkunne umuliggøre kildens fortsatte bistand til Danmark og eventu-elt andre lande i samme typer sager. Som konsekvens af oven-nævnte beskyttelseshensyn garanterer Udenrigsministeriet dissekilder fortrolighed med hensyn til deres identitet. Da dette indebæ-rer, at de pågældende ansøgere ikke har mulighed for at få oplystkildens identitet og derved efterprøve de pågældendes troværdig-hed, fører Udenrigsministeriet en nøje kontrol med henblik på atsikre, at de anvendte kilder er pålidelige og uvildige.”
2