Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del
Offentligt
1311591_0001.png
1311591_0002.png

Udenrigsministeriet

Endelig besvarelse af spørgsmål fraUdenrigsudvalget til ministeren forudviklingsbistand af 5. december 2013.URU alm. del – spørgsmål 55stillet afJakob Ellemann-Jensen (V).
URU alm. del spørgsmål 55Vil ministeren, som lovet under sin besvarelse af URU alm. del – samrådsspørgsmålI den 3. december2013, redegøre for, om EU har fælles mål forsamtænkning, i givet fald hvilke og hvordan de svareroverens med de danske?SvarMed Lissabon-traktatens ikrafttræden i 2009 blev også rammerne for EU’s eksterne politikker styrket,ikke mindst med udpegelsen af en udenrigsrepræsentant og oprettelsen af den Fælles Udenrigstjeneste.En del af målsætningen var netop at styrke samtænkningen og koordinationen af EU’s eksternepolitikker. Arbejdet er kommet langt, men er ikke færdigt. Derfor vil den kommende fælles meddelelsefra udenrigsrepræsentant Ashton og Kommissionen om samtænkningen af EU’s eksterne indsatservære et værdifuldt indspil til yderligere at konkretisere arbejdet med at sikre, at alle EU’s eksterneinstrumenter – fra kortsigtede krisestyringsindsatser til langsigtet udviklingssamarbejde – understøtterhinanden og giver synergi. Mange konflikter og skrøbelige situationer er grænseoverskridende, og EUhar med sin globale tilstedeværelse klare fortrin og kan udvikle integrerede regionale strategier ogtilgange. EU har også den fornødne politiske og finansielle vægt til at agere i disse situationer, ogmedlemslandene kan dele risikoen og byrden ved integrerede og multi-dimensionelle indsatser. Der erstigende efterspørgsel efter EU’s kompetencer på den internationale scene, og der skal EU blive bedreog mere effektiv til at levere.Danmark har en stærk interesse i, at EU styrker koordinationen og samtænkningen af alle relevantepolitikker på udenrigs- og udviklingsområdet – både på politisk og operationelt niveau. Det vil givebedre resultater og øget effektivitet, når samspilseffekterne udnyttes, men også øge EU ogmedlemslandenes samlede politiske gennemslagskraft. Tilgange og principper fra udviklingspolitikkenskal i højere grad integreres i EU’s eksterne aktiviteter. Der er behov for at fremme en mere fællesstrategisk tilgang, klarere ansvars- og rollefordeling og mere strømlinede arbejdsgange i EU’sinstitutioner.Det er forventningen, at den fælles meddelelse vil indeholde flere elementer, der er i tråd med danskeprioriteter på området. Det drejer sig bl.a. om at skabe fælles fodslag blandt EU-institutionerne ogmedlemsstaterne så tidligt som muligt, så der hurtigt kommer klarhed over, hvem der bidrager på hvilketidspunkter og gennem hvilke instrumenter. Det drejer sig også om at drage fuld nytte af, at der nu eretableret en Fælles Udenrigstjeneste i EU med omkring 140 delegationer på verdensplan. Dissedelegationer bør have en styrket rolle i koordineringen af EU’s eksterne indsatser. Og sidst – men ikkemindst – drejer det sig om at sikre, at EU også eksternt koordinerer med andre internationale aktørersom eks. FN, så det sikres, at vores internationale indsatser bliver supplerende og ikke konkurrerende.Dette vil der fra dansk side kunne bakkes op om. Det er derfor forventningen, at der vil være betydeligtoverlap mellem de danske prioriteter i EU for en styrket sammentænkning og den kommende fællesmeddelelse. Men fra dansk side vil det være vigtigt at fastholde, at denne proces naturligvis ikke slutter
med udsendelsen af den fælles meddelelse. Fra dansk side vil der blive arbejdet for fremadrettet, at deoverordnede målsætninger også bliver gennemført, eksempelvis gennem en konkret handlingsplan somopfølgning på meddelelsen.