Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del
Offentligt
1305698_0001.png
1305698_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fraUdenrigsudvalget tilUdenrigsministeren af 39 af 31. oktober2013.URU alm.del– spørgsmål 39 stillet af MetteBock (LA).
URU alm.del spørgsmål 39:”Kan ministeren oplyse, om den eksisterende log-on proces til Udenrigsministerietsdatabase over danskere i udlandet (Danskerlisten) er teknisk hensigtsmæssigog forsvarlig blandt andet i lyset af, at der kan være behov for atlogge på under kaotiske omstændigheder, hvor adgangen til internet kan væremeget svingende?”Svar:”Danskerlisten” er et IT-system til registrering af danskere i udlandet. Danskerlisten viste såsent, som da den centrale del af Filippinerne blev ramt af tyfonen Haiyan den 8. november i år,sin værdi som værktøj i en krisesituation.Som på en række andre områder betjener borgeren sig selv digitalt ved at registrere sig. Det skerved, at borgeren logger sig på ved brug af NemId eller ved anvendelse af et brugernavn og enkode, som borgeren selv vælger. For at opnå sikkerhed omkring de personlige oplysninger, somved registrering overgår til Danskerlistens database, sker der i begge tilfælde en kryptering.Denne nødvendige tekniske løsning giver en lille smule såkaldt overhead i forhold til en ikke-krypteret løsning. Det bør i den henseende pointeres, at det ofte er den lokale internet-adgang,der er den hastighedsmæssigt begrænsende faktor, og at kvaliteten af den lokale internet-adgangligger uden for Udenrigsministeriets kontrol.Uanset om man har registreret sig på Danskerlisten eller ej, vil man i en nødsituation altidkunne henvende sig til nærmeste ambassade eller konsulat. Man vil også via telefon eller e-mailkunne kontakte Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter (24/7-centret), som er bemandetdøgnet rundt. Uden for ambassadernes åbningstider stilles deres telefoner videre til 24/7-centret, hvor en dansktalende vagthavende er klar til at besvare nødopkald. Danskerlisten ersåledes ikke tænkt som et instrument til akutte nødopkald fra borgerne.Ministeriet bestræber sig på løbende at følge IT udviklingen. Borgere med en nyeremobiltelefon har nu mulighed for at scanne en såkaldt QR kode og registrere sig framobiltelefonen. Udenrigsministeriets Borgerservice har også besluttet, at man vil udvikle en app
til anvendelse på mobile platforme og derved udvide borgernes muligheder for adgang tilinformation og registrering.
2