UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
Handels- og udviklingsministeren af 28.
maj 2014. URU alm. del
–
spørgsmål 181.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karsten Lauritzen (V).
URU alm. del spørgsmål 181:
”Vil
ministeren i forlængelse af sin besvarelse af URU alm. del
–
samrådsspm. P den 27. maj
2014 redegøre for baggrunden for, at det kun er det ene af to enslydende medieprojekter i
henholdsvis Myanmar og Pakistan, som har været underlagt konkurrenceudsættelse, og
herunder hvordan de to projekter adskiller sig fra hinanden, siden projektet i Myanmar tildeles
en ngo uden konkurrence? Det drejer sig om et medieprojekt i Myanmar støttet med 12. mio.
kr. fra 2012-2015 og et medieprojekt i Pakistan fra 2015-2016 støttet med 20 mio. kr.”
Svar:
Udenrigsministeriet følger EU's Udbudsdirektiv i vurderingen af, om en given opgave skal i
udbud eller ej. For så vidt angår medieprojektet i Myanmar blev det vurderet, at projektet kun
kunne varetages af én leverandør - nemlig den dansk-baserede NGO, International Media
Support (IMS). Opgaven blev derfor ikke vurderet udbudspligtig.
Årsagen hertil var, at IMS på daværende tidspunkt var den eneste internationale NGO, der
arbejdede med mediesektoren som helhed i Myanmar, og som havde et Memorandum of
Understanding med Myanmars informationsministerium omkring udvikling af mediestøtte, der
er et meget politisk sensitivt område i Myanmar. Derudover var IMS også den første
internationale NGO, som indgik aftale med Myanmar Peace Centre, der hører under Myanmars
præsidents kontor. IMS er blandt andet blevet bedt om at bistå regeringen med at udarbejde
lovgrundlag for mediesektoren.
På den baggrund indgik Udenrigsministeriet i 2012 en aftale med IMS, med henblik på at
opbygge, understøtte og udvikle frie medier og styrke ytringsfriheden i det gradvist mere åbne
land, uden udbud. Det er Udenrigsministeriets målsætning, at der også indenfor medieområdet i
Myanmar skal være konkurrenceudsættelse af opgaver. En eventuel ny fase af programmet vil
således blive rettet mod et sædvanligt udbud.
Ovenstående forhold gør sig ikke gældende for den forestående opgave med at
kapacitetsopbygge nationale medier og journalister i Pakistan for perioden 2014-2016. Danida
har derfor efter normal praksis iværksat en udbudsproces i henhold til EU's udbudsdirektiv.
Indholdet i de to opgaver er sammenligneligt, men konteksten er ganske forskellig. Konteksten
vil altid spille en rolle, når Udenrigsministeriet træffer en konkret beslutning om, hvorvidt en
opgave skal konkurrenceudsættes eller ej.