Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del
Offentligt
1363135_0001.png
1363135_0002.png
1363135_0003.png
UDENRIGSMINISTERIET
Dato 28. april 2014Spørgsmål fra Udenrigsudvalget tiludviklingsministeren af 8. april 2014.URU alm. del – spørgsmål 155.
URU alm. del spørgsmål 155”Vil ministeren, som lovet under sin besvarelse af URU alm. del –samrådsspørgsmål L og M den 2. april 2014, oversende et notat, der redegør for,hvordan GGGI’s virke og aktiviteter er i overensstemmelse med ”Strategien forDanmarks Udviklingssamarbejde” og herunder prioriteterne om rettighedsbaseret,inddragelse af civilsamfundet, social inklusion af marginaliserede grupper mv.?”Svar:Nedenstående notat om overensstemmelse mellem GGGI’s virke og aktiviteter og ”Strategienfor Danmarks Udviklingssamarbejde” er udarbejdet som svar på spørgsmål 155 fraUdenrigsudvalget.”Grøn vækst” er én af de fire overordnede strategiske prioriteter for DannmarksUdviklingssamarbejde. I strategien ”Retten til et bedre liv” fremgår det, at Danmark vil:Bistå udviklingslandene med at bekæmpe fattigdom og skabe bæredygtig udvikling gennemgrøn vækst, øget indtjening og flere arbejdspladser, ikke mindst til unge.Støtte grøn vækst baseret på bæredygtig forvaltning og udnyttelse af naturressourcerne.Bidrage til at styrke de internationale og nationale rammer for grøn vækst og skabe bedresammenhæng med miljøbeskyttelse.Fremme innovative teknologi- og finansieringsløsninger inden for landbrug, skovbrug,miljø, energi, vand og klima.Fremme en ressourceeffektiv fødevareproduktion, der bæredygtigt og effektivt kanbrødføde en stadigt voksende befolkning.Bidrage til at øge udviklingslandenes adgang til bæredygtig energi og styrke indsatsen for enmere bæredygtig og ressourceeffektiv forvaltning og udnyttelse af energi-ogvandressourcerne.Arbejde for fattige mænd og kvinders større medindflydelse og forbedrede adgang til vand,jord, viden og finansiering.GGGI’s vision er et globalt paradigmeskifte til ”grøn vækst”, der betegnes som en økonomiskmodel, der simultant opnår fattigdomsreduktion, jobskabelse, social inklusion samt miljømæssigbæredygtighed og ressourcesikkerhed. Missionen er at fremme grøn vækst i teori og i praksisved at støtte udvikling og implementering af grøn vækst strategier, herunder ved at faciliteteresamarbejde mellem den offentlige og den private sektor. GGGI’s vision og mission er ioverensstemmelse med Danmarks prioriteter i ”Retten til et bedre liv”.
GGGI er en ny organisation, og det tager tid at udvikle nationale grønne strategier i samarbejdemed partnerlande, regeringer, erhvervsliv og civilsamfund. Men GGGI har formået at etableresig som en udviklingsaktør, som har legitimitet blandt udviklingslandene og som afudviklingslandene betragtes som markant anderledes end de traditionelle donorer.Det strategiske formål med bevillingen til GGGI er at støtte en innovativ internationalorganisation, der har potentiale til at være en troværdig og legitim partner forudviklingslandene, og som adresserer tre store barrierer for udviklingen af grønne løsninger:1) Mangel på praktisk erfaring med hensyn til planlægning og implementering af grønnevækststrategier;2) Mangel på teoretisk viden og empirisk evidens for grøn vækst som en levedygtig økonomiskmodel, og3) Afdækning af incitamenter og barrierer for involvering af den private sektor i grønomstilling.Der er således i høj grad overensstemmelse med Strategien for DanmarksUdviklingssamarbejde og GGGI’s formelle målsætninger. Mens GGGI formelt anerkendersammenhængen mellem grøn vækst og fattigdomsreduktion, bør der imidlertid også i praksisudvikles en fælles organisatorisk forståelse af sammenhængen mellem grøn vækst ogfattigdomsreduktion.Der pågår p.t. et arbejde i GGGI med at formulere en ny strategisk plan for perioden 2015-2020. Det ventes, at den nye strategiske plan vil blive vedtaget af bestyrelsen inden udgangen af2014. Som en del af arbejdet med den nye strategiske plan vil der blive udarbejdet et såkaldtresultatrammeværk med indikatorer for målopfyldelse for de enkelte projekter og for GGGIsom organisation. Danmark vil arbejde for, at der i det resultatrammeværk, som bliverudarbejdet, udvikles redskaber til at måle effekten af aktiviteterne – også for så vidt angårfattigdomsorientering.Hvor fattigdomsreduktion ikke er i fokus, bør en rettighedsbaseret tilgang sikre, at fattige ogmarginaliserede grupper ikke utilsigtet skades af nye grønne politikker, regulativer ellerinvesteringer. GGGI arbejder p.t. på et politikpapir om miljømæssige og sociale hensyn samtCSR. Organisatorisk har GGGI oprettet en ny enhed med ansvar for monitorering af GGGI’sprojekter med en nyansat chef med relevant erfaring. Den nye enhed skal også monitorereoverholdelse af krav i fundingaftaler, risikostyring samt miljømæssige, sociale og CSR aspekteraf GGGI’s arbejde. Fra dansk side vil der blive lagt vægt på disse tiltag og på, at tiltagenetilpasses til den type organisation, som GGGI er. Der vil endvidere blive lagt vægt på, at CSRog sociale og miljømæssige hensyn integreres i alle GGGI’s aktiviteter og på, at rammeværkettager udgangspunkt i Global Compact og FN’s retningslinjer for menneskerettigheder ogerhverv.Civilsamfundet spiller en stor rolle som progressiv stemme i national sammenhæng og somgarant for lokal inklusion og ejerskab. Derfor er det vigtigt, at GGGI sammen med de nationaleregeringer sikrer civilsamfundets inddragelse i grøn vækst processen. I arbejdet med GGGI’snye strategiske plan vil Danmark derfor arbejde for, at der udvikles instrumenter til at målesocial inklusion og borgerinddragelse.