Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del
Offentligt
1357468_0001.png
1357468_0002.png
1357468_0003.png
FolketingetUdenrigsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
10. april 2014FormueretskontoretHelga Lund Laursen2014-0032-12341134514
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. nr. 154 (Alm. del), som Folke-tingets Udenrigsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. marts 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mads Rørvig (V).
Karen Hækkerup/Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 154 (Alm. del) fra Folketingets Udenrigsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for status for dansk tilslutning tilCape Town-konventionen, og herunder redegøre for regerin-gens overvejelser desangående samt redegøre for forholdetmellem konventionen og EU-samarbejdet.”

Svar:

1.

Konventionen om internationale sikkerhedsrettigheder i mobilt udstyr(Cape Town-konventionen) og den tilhørende protokol om specifikke for-hold for flymateriel (flymaterielprotokollen), der er forhandlet i regi afUNIDROIT, blev vedtaget samlet i Cape Town den 16. november 2001.Konventionen og protokollen trådte i kraft den 1. marts 2006.Formålet med Cape Town-konventionen sammen med flymaterielproto-kollen er at lette finansieringen af flymateriel ved at indføre internationalegarantier for kreditorerne. Instrumenterne indeholder regler om stiftelse ogretsvirkninger af internationale sikkerhedsrettigheder i flymateriel. Instru-menterne indeholder endvidere processuelle regler om, hvordan kreditorgør sin sikkerhedsrettighed gældende i tilfælde af debitors misligholdelse.På det tidspunkt, hvor konventionen mv. blev forhandlet og vedtaget, blevdet bl.a. under hensyntagen til de eksisterende muligheder for at registrererettigheder i luftfartøjer ikke vurderet relevant nærmere at overveje engennemførelse af Cape Town-konventionen og flymaterielprotokollen idansk ret. Justitsministeriet har imidlertid efterfølgende – bl.a. i december2012 – modtaget henvendelser fra luftfartsbranchen, der har udtrykt ønskeom en dansk tiltræden af Cape Town-konventionen og flymaterielproto-kollen.Justitsministeriet er på denne baggrund ved at afdække, hvilke lovgiv-ningsmæssige tiltag en dansk ratifikation af Cape Town-konventionen ogflymaterielprotokollen vil kræve med henblik på, at et eventuelt lovforslagherom vil kunne fremsættes i næste folketingssamling.

2.

For så vidt angår forholdet mellem Cape Town-konventionen og tilhø-rende protokoller og EU-retten kan Justitsministeriet oplyse, at der for enrække af bestemmelserne i konventionen mv. er tale om regler, der vedrø-rer Fællesskabets eksterne kompetence. Det drejer sig bl.a. om reglerneom konkurs, foreløbige retsmidler, fuldbyrdelse, værneting og lovvalg,som er dækket af henholdsvis Rådets forordning nr. 1346/2000 (konkurs-2
forordningen), Rådets forordning nr. 44/2001 (Bruxelles I-forordningen)og Rådets og Europa-Parlamentets forordning nr. 593/2008 (Rom I-forordningen).Konkursforordningen indeholder regler om retternes og kuratorernes kom-petence, lovvalg samt anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på detinsolvensretlige område, mens Bruxelles I-forordningen indeholder reglerom retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgø-relser på det civil- og handelsretlige område. Rom I-forordningen indehol-der regler om lovvalg for kontraktlige forpligtelser.Med vedtagelsen af konkursforordningen, Bruxelles I-forordningen ogRom I-forordningen fik Fællesskabet såkaldt ekstern kompetence på deretsområder, som dækkes af forordningerne. Dette indebærer bl.a., at Fæl-lesskabet på punkter, som berører reglerne i forordningerne, fik enekompe-tence til at forpligte Fællesskabet over for tredjelande.EU-medlemsstaternes tiltræden af Cape Town-protokollen og flymate-rielprotokollen kræver derfor, at EU også har tiltrådt konventionen, hvilketskete den 28. april 2009.

3.

Både konkursforordningen, Bruxelles I-forordningen og Rom I-forordningen er omfattet af det danske retsforbehold og finder derfor ikkeanvendelse i Danmark, jf. protokollen om Danmarks stilling. Fællesska-bets indgåelse af Cape Town-konventionen og flymaterielprotokollen harsåledes ikke bindende virkning for Danmark.Danmark er imidlertid tilknyttet Bruxelles I-forordningen ved parallelafta-le af 19. oktober 2005. Parallelaftalen trådte i kraft den 1. juli 2007. Ifølgeparallelaftalens artikel 5, stk. 2, skal Danmark afholde sig fra at indgå in-ternationale aftaler, som kan berøre eller ændre anvendelsesområdet forBruxelles I-forordningen, medmindre det sker efter aftale med Den Euro-pæiske Union.En eventuel dansk ratifikation af Cape Town-konventionen og flymate-rielprotokollen vil derfor skulle godkendes af Kommissionen, inden ratifi-kation vil kunne finde sted.
3