Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fraUdenrigsudvalgettiludenrigsministeren af 19.marts 2014.URUalm.del– spørgsmål 146 stillet af PerStig Møller (KF)11. april 2014URU alm.del spørgsmål 146:”Vil ministeren beskrive, hvordan det gik med opfyldelsen af EU´s beslutningerpå det ekstraordinære EU-topmøde den 1. september 2008 efter Ruslands invasioni Georgien?”Svar:Efter konflikten mellem Georgien og Rusland i august 2008, blev der den 1. september 2008afholdt et ekstraordinært EU-topmøde om situationen i Georgien.I det følgende er beskrevetde væsentlige beslutningerfra topmødet samt EU’s skridt til at følge op på beslutningerne:- Man besluttede at gøre en indsats for at knytte Georgien tættere til EU, herunder ved at un-derstøtte landets økonomiske udvikling – dels i form af humanitær bistand til genopbygning,dels ved at indlede forhandlinger om en frihandelsaftale. Herudover ville man arbejde for atlempe visumbestemmelser, og man var klar til at indsætte en civil ESDP-observatørmission tilovervågning af våbenhvileaftalen med Rusland. Der skulle udnævnes en særlig repræsentant forGeorgien. Den særlige repræsentant er siden blevet sammenlagt til også at forholde sig til Na-gorno-Karabakh konflikten, hvor russerne ligeledes er aktører i kontaktgruppen. EU indledte i2012 en visumliberaliseringsdialog med Georgien, hvor man nu har afsluttet første fase i densåkaldte handlingsplan for visumliberalisering (VLAP). Den ubevæbnede, civile CSDP observa-tørmission (EUMM) blev etableret 15. september 2008 med udsendelse af mere end 200 civileobservatører fra EU’s medlemslande. Missionen bidrog væsentligt til tidlig stabilisering af situa-tionen, og har blandt andet dokumenteret russiske overtrædelser af våbenhvileaftalen. Missio-nen har stadig omkring 200 udsendte observatører. EUMM vil være genstand for et strategiskreview i foråret 2014. Danmark bidrager pt. med 7 personer til missionen.- Man besluttede at styrke indsatsen over for Ruslands øvrige østlige naboer ved at forstærke ogudvikle det europæiske naboskabsprogram. Dette er udmøntet i tildeling af øgede ressourcer tilEU’s naboskabsbistand (i alt nu mere end 15 mia. euro til EU’s naboskabsinstrument i budget-perioden 2014-2020). Politisk blev der i 2009 taget initiativ til EU’s Østlige Partnerskab, somsiden har udgjort den politiske ramme for EU’s relationer til Georgien og fem andre lande iEU’s østlige naboskab (Ukraine, Moldova, Hviderusland, Armenien og Aserbajdsjan).
- Man besluttede at reducere afhængighed af energiimport. Sammen med Kommissionen villeman undersøge mulighederne for at fremme alternative energiforsyningsruter, herunder densåkaldte Nabucco-rørledning. Den planlagte Nabucco-rørledning synes ikke længere realiserbar,men Georgien er ikke stærkt afhængig af russiske energiforsyninger. Aserbajdsjan leverer der-imod betydelige mængder gas til Georgien.- Man insisterede på fuld russisk respekt for betingelserne i våbenhvileaftalen, særligt punktfem, som er tilbagetrækning af russiske styrker til positionerne fra før konfliktens udbrud. Rus-land har ikke overholdt punkt fem i våbenhvileaftalen. Men har derimod indgået aftaler medAbkhasien og Sydossetien om at etablere grænsestationer langs den administrative grænselinje(ABL).
2