Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETDato 26. februar 2014Spørgsmål fraUdenrigsudvalget tiludenrigsministeren af 31.januar 2014. URU alm.del spm. 106.
Spørgsmål 106:Vil udenrigsministeren, som udviklingsministeren lovede under drøftelsen afsynopsis for Danmark-Kenya politikpapir den 30. januar 2014 i udvalget, oversendeen redegørelse for situationen i Kenya med hensyn til radikalisering ogAl-Shabaabs rolle og virke, herunder forventningerne til fremtiden? Og viludenrigsministeren i forlængelse heraf oplyse, hvordan Danmark samarbejdermed Kenya ift. dette spørgsmål?Svar:Der er mange, delvist indbyrdes afhængige grunde til en stigende radikalisering iKenya. Den udbredte fattigdom i hele bydele, hovedsageligt i kystområdet, dersamtidig har været præget af politisk marginalisering og stor ungdomsarbejdsløshed,giver grobund for støtte til radikale bevægelser som al-Shabaab. Endvidere findesder i Kenya en af verdens største flygtningelejre, Dadaab, med over 500.000 primærtsomaliske indbyggere. En del af flygtninge har opholdt sig i Dadaab lejren i næsten20 år under belastende forhold, hvilket giver grobund for radikalisering. Herudoverhuser Nairobis fattige og nedslidte bydel Eastleigh omkring 250.000 etniskesomaliere, og det vurderes generelt, at al-Shabaab er veletableret i området medintimidering- og rekrutteringskampagner, skjulesteder samt delvis illegaleøkonomiske aktiviteter.Kenyas militære deltagelse i AU operationerne i Somalia (AMISOM) har givetanledning til al-Shabaab hævnaktioner i Kenya, herunder terrorangrebet modWestgate indkøbscenteret i september 2013. Mange af al-Shabaabs kombattanter erradikaliserede kenyanere, der modtager større pengebeløb for at kæmpe for al-Shabaab. Den seneste udvikling i Somalia, der overordnet set har trængt al-Shabaab idefensiven, har medført, at mange af disse kenyanske kombattanter forladerSomalia. Der opholder sig således et stigende antal hjemvendte, radikaliserede ungemænd med krigserfaring i Kenya.
De kenyanske myndigheder, herunder politiet, anvender hårdhændede metoder modunge muslimske demonstranter i både Eastleigh og Mombasa området, hvilketsvækker respekten for myndighederne. Efter terrorangrebet mod Westgateindkøbscenteret er de kenyanske sikkerhedsmyndigheder gået hårdere til værks modformodede terrornetværk og radikaliserede grupper. Som element i kampen presserden kenyanske regering kraftigt på, for at de mange somaliske flygtninge skalhjemsendes.Samtidig prædiker yderliggående imamer om, at den politiske elite i Kenyaforhindrer muslimers adgang til land, uddannelse og jobs. Dette bidrager til enfølelse af marginalisering hos det kenyanske muslimske mindretal. Det kenyanskeministerium for intern sikkerhed har igangsat en dialog medmenneskerettighedsorganisationer og imamer på kysten for at udarbejde enarbejdsplan for anti-ekstremisme og anti-radikalisering af unge. I lyset af de mangeforskellige årsager til radikalisering må det forventes, at radikaliseringstendensernevil præge det kenyanske samfund også i fremtiden. Det er derfor nødvendigt med enbred og langsigtet indsats.Danmark søger på forskellig vis at adressere nogle af årsagerne til radikalisering delsvia Danidas landeprogram i Kenya, dels via det regionale stabiliseringsprogram forAfrikas Horn. Eksempelvis samarbejder Danida med fem delvist religiøst baseredecivilsamfundsorganisationer i kystområdet med fremme af inter-religiøs og inter-etnisk dialog og fred og forsoning, og under stabiliseringsprogrammet samarbejderPET med kenyanske myndigheder om et anti-radikaliseringsprojekt. Danmarkstøtter endvidere AMISOM finansielt i kampen mod al-Shabaab i Somalia, ogDanmark er en vigtig bidragsyder til Kenyas Financial Reporting Centre, sombidrager til at bekæmpe ulovlige pengestrømme, der finansierer terrorisme.Herudover ydes støtte til anti-pirateriindsatsen og en forstærket kenyansk kystvagtmed henblik på at øge grænsesikkerheden.