Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del
Offentligt


UDENRIGSMINISTERIET
17. oktober 2013Spørgsmål URU alm. del 1 af 7.oktober 2013 stillet af PeterSkaarup (DF)URU alm.del spørgsmål 1Har udenrigsministeren indhentet en officiel tysk regeringsholdning til, at medlemmeraf regeringspartiet CDU ved en retssag i Slesvig-Holsten forgæves har forsøgt at eliminere detdanske mindretal SSV's politiske stemme? Baggrunden for spørgsmålet er, at med envælgertilslutning på ca. 4,6 pct. ligger SSV så tæt på den forfatningsmæssige 5 pct.’sspærregrænse, at retssagen anlagt af CDU's Junge Union, nazistpartiet BND, og Piratpartietbedst kan beskrives som chikane af det danske mindretal syd for grænsen i strid med1955-erklæringerne.SvarDet danske mindretals undtagelse fra 5 % spærrereglen i den slesvig-holstenske valglov har situdspring i København-Bonn erklæringerne fra 1955 om det danske og det tyske mindretalsrettigheder. Det er en hovedhjørnesten i den dansk-tyske mindretalsordning, som regeringenfortsat tillægger stor betydning.Jeg er bekendt med, at Sydslesvigsk Vælgerforenings (SSV) undtagelse fra spærrereglen ogsåtidligere har været genstand for en juridisk stillingtagen i tysk regi. I 2004 satte den slesvig-holstenske overforvaltningsdomstol efter klager fra en række privatpersoner spørgsmålstegnved SSV’s fritagelse for 5 % spærrereglen. Det blev i 2005 underkendt af Forbundsforfatnings-domstolen i Karlsruhe, der betegnede indsigelsen som ”utilladelig” og betonede, at det var enendelig kendelse.Den sag, som spørgeren henviser til, blev rejst sidste år ved den slesvig-holstenskelandsforfatningsdomstol, efter at SSV ved landdagsvalget i 2012 med 4,6 % af stemmerne fiktre mandater i Landdagen. Klagerne var en række privatpersoner - bl.a. med tilknytning tilCDU’s ungdomsorganisation, Junge Union.Fælles for alle klager var, at de med varierende argumentation tilkendegav:- At SSV ikke er et mindretalsparti, men agerer som andre politiske partier og derfor ikke kanpåberåbe sig undtagelsen fra 5 % spærrereglen i valgloven.- At valglovens undtagelse for 5 % spærrereglen strider mod den tyske forfatnings ligheds-bestemmelser og kravet om chancelighed mellem de politiske partier.
Den 13. september 2013 afsagde landsforfatningsdomstolen kendelse i sagen. Alle klager blevafvist. Det blev fastslået med alle 7 dommerstemmer, at SSV er undtaget fra 5 % spærrereglen.Der var dog dissens med hensyn til omfanget af undtagelsen. 3 dommere mente, at undtagelsenkun gælder ét ”grundmandat”, mens 4 dommere tilkendegav, at undtagelsen er uindskrænket.Med kendelsen opretholdes den hidtidige ordning.Efterfølgende har statsministeren i en presseudtalelse givet udtryk for sin glæde over kendelsenog udtrykt håb om, at der nu falder ro omkring mindretalspolitikken, der i de seneste år harværet ude i nogen bølgegang. Jeg kan som udenrigsminister selvsagt tilslutte mig dette udsagn.Udenrigsministeriet har under hele forløbet fulgt sagen nøje. Jeg har i den forbindelse noteretmig, at landsformanden for CDU i Slesvig-Holsten, europaparlamentsmedlem Reimer Böge,den 14. september tilkendegav, at SSV’s mandater i Landdagen er ”fuldgyldige mandater” medalle rettigheder og pligter, og at han i en pressemeddelelse fra CDU den 27. september klartdistancerede sig fra Junge Unions forsøg på fortsat at stille spørgsmålstegn ved SSV’s fritagelsefor 5 % spærrereglen.På baggrund af landsforfatningsdomstolens kendelse og de nævnte udtalelser fra CDU’slandsformand i Slesvig-Holsten har jeg ikke anset det for nødvendigt at indhente en officiel tyskregeringsholdning.Det kan tilføjes, at det danske og det tyske mindretals forhold hører til de faste emner, somregelmæssigt bliver berørt ved bilaterale møder. I den forbindelse vil vi fra dansk side fortsatbetone den store betydning, vi tillægger København-Bonn erklæringerne – herunder det danskemindretals uindskrænkede fritagelse for 5 % spærrereglen i den slesvig-holstenske valglov.