Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del
Offentligt
EnhedKommunaløkono-miSagsbehandlerNMJKoordineret med
Opfølgning på udligningsaftalen notat vedr ø-tilskudAftaletekst:”Der er enighed om at forøge tilskuddet til kommuner med øer med i alt 15 mio. kr.årligt. Det forudsættes i den forbindelse, at der med virkning fra 2014 sker en moder-nisering af fordelingsnøglen for tilskuddet til driften af færgeruterne. Det forudsættesligeledes, at forhøjelsen kan bruges til finansiering af f.eks. gratis godstransport, gratispersontransport i turistydersæsonen (april til september) samt etablering af et færge-sekretariat”I dette notat behandles særskilt udligningsaftalens indhold vedr. forhøjelsen på 15mio. kr. af tilskuddet til kommuner med mindre øer (§20-tilskud) fra og med 2014.Notatet omhandler tre punkter: 1) valg af fordelingsmodel, 2) etablering af færgesekre-tariat, 3) ønske om rabatordninger bl.a. i turistydersæsonen.1) Fordelingsmodel for ø-tilskudFinansieringsudvalget er anmodet om at tilvejebringe et ajourført fordelingsgrundlagfor de relevante dele af støtteordningen, herunder driftsstøttedelen og de ø-betingedemerudgifter. Udvalget er bl.a. bedt om at overveje anvendelse af objektive kriterier itilskudsfordelingen.Finansieringsudvalgets rapport (vedlagt) viser, at der er betydelige merudgifter for-bundet med at have en eller flere mindre øer som en del af kommunen. Opgjort påbaggrund af kommunale indberetninger for 2012 udgjorde merudgifterne gennemsnit-lig ca. 34.000 kr. pr. øbo i kommunerne.Færge- og havnedriften er den absolut største merudgift og udgør knap 80 pct. afmerudgifterne på ca. 158 mio. kr., som kommunerne har oplyst for 2012.I Finansieringsudvalgets rapport opstilles to modeller for en omlægning af tilskudsfor-delingen.Model 1 indebærer en ren objektiv fordeling af statstilskuddet på baggrund af befolk-ningstal og sejlafstand. Modellen har fordelingsmæssige konsekvenser, idet i alt ottekommuner vil miste tilskudsmidler - heraf påvirkes særligt Lolland KommuneModel 2 baseres dels på et gennemsnit af de faktiske udgifter i forbindelse med fær-gedriften i perioden 2007-2012, og dels på fordeling af en mindre andel af tilskuddetpå baggrund af et objektivt kriterium – befolkningstal. På trods af udgangspunktet i defaktiske udgifter medfører model 2 tab for to kommuner.
Sagsnr.2013-07642Doknr.95345Dato14-05-2013
Pro et. contra
For model 1 taler, at modellen indebærer en frigørelse af tilskudsfordelingenfra forhold som nuværende serviceniveau, omkostningsstruktur og effektivitet iopgaveløsningen. Modellen er enkel og robust, da den følger to objektive kri-terier, hvor kun befolkningstallet ændres løbende.Model 1 har omvendt de største fordelingsmæssige konsekvenser, hvilket kanmedføre tilpasninger i serviceniveauet på kort sigt. Lolland Kommune påvirkessærligt med et samlet tab på -4,2 mio. kr., svarende til 0,06 pct. af beskat-ningsgrundlaget kommunen. Dette forhold kan tillægges vægt ved fordeling afdet almindelige særtilskud fra 2014 og følgende år.For model 2 taler, at modellen ikke har samme fordelingsmæssige konse-kvenser som model 1. To kommuner vil have mere beskedne tab. Desudenopfanger model 2’s historiske udgifter muligvis også – om end dette ikke kanberegnes– visse bagvedliggende udgiftsbehovsfaktorer udover sejlafstand ogbefolkningstal.Model 2’s udgangspunkt i de faktiske udgifter(netto) ved færgedriften i perio-den 2007-2012 indebærer imidlertid også, at fordelingsnøglen efter en årræk-ke skal revideres på ny. Modellen kan herved i et vist omfang svække den en-kelte kommunes incitament til at effektivisere færgedriften, hvis der på trods afusikkerhederne forbundet hermed spekuleres i en fremtidig revision af forde-lingsnøglen.
Det indstilles, at partierne beslutter at anvende model 1 til den fremadrettede fordelingaf ø-tilskuddet.2) Etablering af færgesekretariatTilskuddet til kommunerne med mindre øer er i henhold til loven et generelt tilskud, ogspørgsmålet om et færgesekretariat er dermed ikke eksplicit håndteret i de modeller,som Finansieringsudvalget opstiller.KL er blevet opfordret til at koordinere og fremme etableringen af et færgesekretariatmed placering i en af ø-kommunerne. Der pågår en indsamling af interessetilkendegi-velser fra de relevante kommuner fra KLs side.Status er, at lidt mere end halvdelen af kommunerne p.t. har meldt tilbage. De mod-tagne tilbagemeldinger er positive, men med visse forskelle i opfattelsen af indhold ogorganisering af et færgesekretariat.De generelt positive tilkendegivelser kan tolkes som et muligt grundlag for et færgese-kretariat. På grund af de manglende tilbagemeldinger og forskellene i opfattelsen af etfærgesekretariats organisering og indhold, synes der dog ikke opnået nogen sikker-hed for realiseringen af et færgesekretariat.På denne baggrund kan det overvejes at:A) Fortsætte bestræbelserne på via KL at få færgesekretariatet op at stå.Dette vil sandsynligvis medføre et mere positivt ejerskab blandt medlemmer-ne og sikre KLs involvering. Denne tilgang er på linje med lovbemærkninger-ne og tilskuddets generelle karakter. Ulempen ved denne tilgang er risikoenfor, at etableringen, på trods af en generel positiv holdning til et færgesekre-tariat, ikke bliver til noget alligevel. I en sådan situation vil det være vanskeligtat holde midler tilbage efterfølgende.
2
ellerB)Tilbageholde 2 mio. kr. af tilskuddet .Det er muligt at tilbageholde 2 mio. kr. med henblik på udbetaling, når der fo-religger en aftale om etablering af et færgesekretariat. Tiltaget går imod ø-tilskuddets generelle karakter, men der opnås hermed større sikkerhed forrealiseringen af et færgesekretariat.Det formodes, at mindst én kommune konkret ønsker at varetage opgaven.Et færgesekretariat etableret på denne baggrund kan dog evt. få problemermed opbakningen fra de færgerier og kommuner, det er hensigten at service-re.Det bemærkes, at den gældende lovgivning medfører, at de tilbageholdtemidler skal udbetales i løbet af 2014. Dette forhold medfører et vist tidpres påprocessen.Det indstilles, at partierne beslutter at anvende model B som middel til at fremme pro-cessen for etableringen af et færgesekretariat. Der er til afklaring udarbejdet revideremodelberegninger (1 og 2) med fordeling af 13 mio. kr. og byrdefordelingsberegningeri pct. af beskatningsgrundlaget (vedlagt).3) Rabatordninger bl.a. i turistydersæsonnenTilskudsforhøjelse på 15 mio. kr. blev foruden finansiering af et færgesekretariat aftaltmed henblik på bedre muligheder for finansiering af gratis godstransport, gratis per-sontransport i turistydersæsonen (april og september).Størrelsen af tilskudsforøgelsen skønnes under ét at rumme mulighed for gennemfø-relse af yderligere rabatordninger på de kommunale færgeruter. Ministeriet kan opfor-dre til etablering og udvidelse af eksisterende rabatordninger. Et færgesekretariat kanevt. opsamle erfaringer, udarbejde statistik og evt. tilbyde assistance med udarbejd-ning af modeller for nedsatte takster i turistydersæsonen. Det bemærkes dog, at dergivetvis, og som det er tilfældet i dag, vil være lokale forskelle på initiativerne i denneretning.
BilagFinansieringsudvalgets rapport – Tilskudsordningen vedr. kommuner medmindre øer.Reviderede modelberegninger (1 og 2) med fordeling af 13 mio. kr. og byrde-fordelingsberegninger i pct. af beskatningsgrundlaget.
3