Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.2014-13674Doknr.206368Dato12-03-2014
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d.31. januar 2014 stillet følgendespørgsmål nr.84(ULØ alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed be-svares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalgets formand Hans ChristianSchmidt (V).Spørgsmål nr. 84:”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse af 30/1-14 fra Palle Laursen,Sejerø, om demokrati i yderområder og offentlighedens adgang til kommunaleø-udvalg, jf. ULØ alm. del – bilag 83.”Svar:Efter § 10, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse er kommunalbestyrelsens mødersom udgangspunkt offentlige.Hensynet bag bestemmelsen er bl.a. at sikre den demokratiske kontrol med kommu-nalbestyrelsens beslutninger, idet forhold af væsentlig offentlig interesse kan bliveafdækket og debatteret, ligesom offentlighed i forvaltningen og mødeoffentlighed kanbidrage til at undgå mistillid til forvaltningen.Kommunalbestyrelsen nedsætteri udvalgsstyrede kommuner en række stående ud-valg til varetagelse af den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Møderi sådanne stående udvalg i kommunerne er i modsætning til møderne i kommunalbe-styrelsen ikke offentlige, og der er ikke i lovgivningen hjemmel til, at sådanne mødergøres tilgængelige for offentligheden. Baggrunden herfor er navnlig hensynet til atbevare et forum for frie og fortrolige forhandlinger. Det er efter lovens almindelige ord-ning alene kommunalbestyrelsesmedlemmer, som kan være medlemmer af de ståen-de udvalg.Derudover har kommunalbestyrelserne mulighed for at nedsætte særlige udvalg tilvaretagelsen af bestemte hverv eller til udførelsen af forberedende eller rådgivendefunktioner for kommunalbestyrelsen eller de stående udvalg, de såkaldte § 17, stk. 4udvalg. De særlige udvalg kan have medlemmer, der ikke er medlemmer af kommu-nalbestyrelsen. Møderne i disse udvalg er heller ikke offentlige, og der er ikke hjem-mel til, at udvalget eller kommunalbestyrelsen beslutter, at møderne skal være offent-lige.Udgangspunktet er således, at der ikke er offentlig adgang til møder i de kommunaleudvalg med undtagelse af kommunalbestyrelsen, medmindre noget andet måtte frem-gå af anden lovgivning eller andre bestemmelser. Såfremt en kommune således be-
slutter at nedsætte et ø-udvalg, vil de møder, hvori udvalget behandler sine sager,somudgangspunkt ikke være offentlige.Kalundborg Kommune, hvorunder Sejerø henhører, har oplyst, at det af KalundborgKommune nedsatte ø-udvalg er nedsat som et § 17, stk. 4 - udvalg.Det fremgår af forretningsordenen for Kalundborg Kommunes Ø-udvalg, at ø-udvalgets møder ikke er offentlige, men at dagsordenen for mødernefremlægges påoffentligt tilgængelige lokaliteter på Sejerø.Hovedparten af udvalgets medlemmer vælges efter indstilling fra beboerne på Sejerø.Det afspejler, at baggrunden for nedsættelse af udvalget er en sikring af dialogen mel-lem beboerne på bl.a. Sejerø og Kalundborg Kommunalbestyrelse i sager, der harbetydning for øen. Uanset at møderne i udvalget ikke er offentlige, vil man i dennedialog efter min overbevisning være bedst tjent med, at de synspunkter, som Sejerøsrepræsentanter i udvalget giver udtryk for, er velkendte på øen og resultatet af enoffentlig debat på øen. Herved sikres det efter min opfattelse, at øens og ø-boernesinteresser varetages på bedst mulig vis i kommunalbestyrelsens behandling af depågældende spørgsmål.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2