Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del
Offentligt
1340347_0001.png
1340347_0002.png
1340347_0003.png
1340347_0004.png
1340347_0005.png
1340347_0006.png
1340347_0007.png
1340347_0008.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0030-1820994756
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 258 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. december2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 258 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes kommentere artiklen "Lov om fartskriveregiver bøvl for SMV'er", bragt på Håndværksrådets hjemmesideden 24. oktober 2013, og i sin besvarelse redegøre for behovetog muligheden for en undtagelse efter tysk model, som nævnesi artiklen. http://hvr.dk/nyt-presse/nyheder/for-smv%E2%80%99er/lov-om-fartskrivere-giver-b%C3%B8vl-for smv%E2%80%99er-.aspx?Action=1&M=NewsV2&PID=17262”

Svar:

1.

Der er i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 561/2006/EF af15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden forvejtransport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF)nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 (køre-og hviletidsforordningen) fastsat nærmere regler og køretider, pauser oghviletid for førere, der udfører godstransport og passagerbefordring ad vej. IRådets forordning (EØF) nr. 3821/85 af 20. december 1985 om kontrolap-paratet inden for vejtransport (kontrolapparatforordningen) er der fastsatregler om brug af kontrolapparater i køretøjer, som er registreret i en med-lemsstat, og som anvendes til transport omfattet af køre- og hviletidsforord-ningen.Det fremgår af køre- og hviletidsforordningens artikel 2, at køre- og hvile-tidsforordningen som udgangspunkt gælder for godstransport med et køre-tøj, hvis største tilladte totalvægt inklusive påhængsvogn eller sættevognoverstiger 3,5 ton, og for personbefordring med et køretøj, der er konstruereteller permanent indrettet til at befordre mere end ni personer, inklusive føre-ren, og er beregnet til dette formål.

2.

Køre- og hviletidsforordningen finder dog ikke anvendelse på vejtrans-port med en række nærmere angivne køretøjer, jf. artikel 3, som har føl-gende ordlyd:”Artikel3Denne forordning gælder ikke for vejtransport med:a) køretøjer, der benyttes til rutekørsel med personer, såfremtrutens længde ikke overstiger 50 kmb) køretøjer, hvis højeste tilladte hastighed ikke overstiger 40km i timenc) køretøjer, der ejes eller lejes uden fører af de væbnede styr-ker, civilforsvaret, brandvæsenet og ordensmagten, såfremttransporten sker som led i disse tjenesters funktioner og erunder deres kontrol2
d) køretøjer, herunder køretøjer, der anvendes til ikke-kommerciel transport af nødhjælp, i katastrofetilfælde ellerunder redningsoperationere) specialkøretøjer, der anvendes til lægelige opgaverf) specialkøretøjer til vejhjælp inden for en radius af 100 kmfra deres hjemstedg) køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på tekniskudvikling, reparation eller vedligeholdelse, og nye eller om-byggede køretøjer, som endnu ikke er taget i brugh) køretøjer eller en kombination af køretøjer med en størstetilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransporti) erhvervskøretøjer, der har veteranbilstatus i henhold til lov-givningen i den medlemsstat, hvor der køres i dem, og somanvendes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring ellergodstransport.”Desuden indeholder køre- og hviletidsforordningens artikel 13 en hjemmeltil, at medlemsstaterne under nærmere betingelser kan tillade, at transport,der udføres ved hjælp af de i bestemmelsen opregnede køretøjer, kan und-tages fra forordningens artikel 5-9, som indeholder nærmere regler ombl.a. køretid, hviletid og pauser. Artikel 13 har følgende ordlyd:”Artikel131. For så vidt som det er foreneligt med de i artikel 1 fastsattemål, kan enhver medlemsstat på sit eget område eller på en an-den medlemsstats område, såfremt denne anden medlemsstat erindforstået hermed, tillade, at transport, der udføres ved hjælp affølgende køretøjer, undtages fra bestemmelserne i artikel 5-9 oggøre sådanne undtagelser afhængige af individuelle betingelser:a) køretøjer, som offentlige myndigheder ejer eller lejer udenfører for at udføre vejtransporttjenester, som ikke konkurre-rer med tjenester, der udføres af private transportvirksomhe-derb) køretøjer, som landbrugs-, gartneri-, skovbrugs-, opdræts-og fiskerivirksomheder anvender eller lejer uden fører tilsom led i deres egen erhvervsmæssige virksomhed at udføregodstransport inden for en radius af 100 km fra virksomhe-dens hjemstedc) landbrugs- og skovbrugstrækkere, der benyttes til land-brugs- og skovbrugsaktiviteter, inden for en radius af 100km fra hjemstedet for den virksomhed, som ejer, lejer ellerleaser køretøjetd) køretøjer eller en kombination af køretøjer med en størstetilladt totalvægt på ikke over 7,5 ton, som benyttes- af befordringspligtige virksomheder, jf. definitionen i ar-tikel 2, nr. 13), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv97/67/EF af 15. december 1997 om fælles regler for ud-vikling af Fællesskabets indre marked for posttjenester ogforbedring af disse tjenesters kvalitet, til at omdele for-3
sendelser som led i befordringspligten, eller som anven-des- til transport af materiel, udstyr eller maskiner, som føre-ren benytter under udøvelsen af sit erhverv.Disse køretøjer må kun benyttes inden for en radius af 50 ki-lometer fra virksomhedens hjemsted og på den betingelse, atkørslen af køretøjerne ikke er førerens hovedaktivitet.e) køretøjer, der udelukkende anvendes på øer med et areal påhøjst 2300 km2, som ikke er forbundet med resten af landetmed en bro, et vadested eller en tunnel med adgang for mo-torkøretøjerf) køretøjer, som anvendes til godstransport inden for en radiusaf 50 km fra virksomhedens hjemsted og fremdrives vedhjælp af naturgas eller flydende gas eller elektricitet, og hvisstørste tilladte totalvægt inklusive en påhængsvogn ellersættevogn ikke overstiger 7,5 tonsg) køretøjer, der anvendes til køreundervisning og køreprøvemed henblik på erhvervelse af et kørekort eller et kvalifika-tionsbevis, forudsat at de ikke anvendes til erhvervsmæssiggodstransport eller personbefordringh) køretøjer, der benyttes i forbindelse med kloakering, beskyt-telse mod oversvømmelse, vedligeholdelse af vand-, gas- ogelforsyning, vedligeholdelse og kontrol af veje, husstands-indsamling af husholdningsaffald og bortskaffelse heraf, te-legraf- og telefontjenester, radio- og fjernsynstransmissionsamt pejling af radio- eller tv-sendere eller -modtagerei) køretøjer med mellem 10 og 17 siddepladser, der udeluk-kende benyttes til ikke-erhvervsmæssig personbefordringj) specialkøretøjer, der benyttes til transport af cirkus- og tivo-liudstyrk) specialindrettede mobile projektkøretøjer, hvis hovedformåler anvendelse som undervisningslokale, når de holder stillel) køretøjer, der anvendes til indsamling af mælk fra gårde ogtransport tilbage til gårde af mælkebeholdere eller mælke-produkter til foderbrugm) specialkøretøjer, der transporterer penge og/eller værdigen-standen) køretøjer, der anvendes til transport af slagteaffald eller dy-rekroppe, som ikke er bestemt til konsumo) køretøjer, der udelukkende anvendes på veje inden for tra-fikknudepunkter som f.eks. havne, intermodale havne ogjernbaneterminalerp) køretøjer, der anvendes til transport af levende dyr fra gårdetil lokale markeder og omvendt eller fra markeder til lokaleslagterier inden for en radius på op til 50 km.2. Medlemsstaterne underretter Kommissionen om de undtagel-ser, de har givet tilladelse til i henhold til stk. 1, og Kommissio-nen underretter de øvrige medlemsstater herom.3. Under forudsætning af, at forordningens formål, jf. artikel 1,ikke skades, og at der ydes tilstrækkelig beskyttelse for førerne,kan en medlemsstat med Kommissionens godkendelse på sit4
eget område tillade mindre undtagelser fra denne forordning forkøretøjer, der anvendes inden for på forhånd afgrænsede områ-der med en befolkningstæthed på mindre end fem indbyggere pr.kvadratkilometer, i følgende tilfælde:- for indenlandsk rutekørsel med personer, når rutens køreplanbekræftes af myndighederne (idet alene undtagelser vedrø-rende pauser kan tillades), og- for indenlandske vejtransporttjenester for egen regning ellermod vederlag, der ikke påvirker det indre marked, og som ernødvendige for at fastholde bestemte erhvervsgrene i det på-gældende område, når bestemmelserne om undtagelser fradenne forordning fastsætter en begrænsende radius på op til100 km.Vejtransport, der er omfattet af denne undtagelse, må kun omfat-te en tur til et område med en befolkningstæthed på fem indbyg-gere eller mere pr. kvadratkilometer med det formål at begyndeeller ende kørslen dér. Sådanne foranstaltninger skal være af enrimelig art og et rimeligt omfang i forhold til formålet.”Samtlige undtagelser indeholdt i forordningens artikel 13, stk. 1, er indførti dansk ret, jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007 om køre- oghviletidsbestemmelserne i vejtransport (køre- og hviletidsbekendtgørel-sen).

3.

Som det fremgår ovenfor, følger det af køre- og hviletidsforordningensartikel 13, stk. 1, litra d, 2. led, at køretøjer eller en kombination af køretø-jer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 ton, som benyttes tiltransport af materiel, udstyr eller maskiner, som føreren benytter underudøvelsen af sit erhverv, kan undtages, så længe disse køretøjer kun benyt-tes inden for en radius af 50 kilometer fra virksomhedens hjemsted og påden betingelse, at kørslen ikke er førerens hovedaktivitet. Denne bestem-melse, som ofte omtales ”håndværkerreglen”, er indført i dansk ret i køre-og hviletidsbekendtgørelsens § 2, litra d, 2. led.

4.

Kommissionen fremsatte i 2011 et forordningsforslag om ændring afkontrolapparatforordningen og køre- og hviletidsforordningen (KOM(2011) 451). Forordningen er blevet underskrevet den 6. februar 2014 ogtræder i kraft dagen efter offentliggørelsen i EU-Tidende, hvilket ifølgeRådssekretariatet forventes at ske én af de nærmeste dage.Den nye køre- og hviletidsforordning vil ikke finde anvendelse på vej-transport med køretøjer eller kombinationer af køretøjer med en største til-ladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, der benyttes til transport af materiel,udstyr eller maskiner, som føreren benytter til udøvelsen af sit erhverv, ogsom kun benyttes inden for en radius af 100 km fra virksomhedens hjem-5
sted (i dag 50 km), og kun på den betingelse, at kørslen af køretøjet ikke erførerens hovedaktivitet. Denne udvidelse af ”håndværkerreglen” vil findeanvendelse med virkning ét år fra forordningens ikrafttræden.

5.

For så vidt angår de tyske regler, der omtales i den i spørgsmålet omtalteartikel, har Justitsministeriet anmodet Udenrigsministeriet om at indhentenærmere oplysninger om de gældende tyske regler fra den relevante myn-dighed i Tyskland.På baggrund af en udtalelse fra Den danske ambassade i Berlin, som harværet i kontakt med det tyske Forbundstransportministerium, kan Justits-ministeriet om den tyske ordning oplyse følgende:Også i Tyskland er visse køretøjer undtaget fra køre- og hviletidsforord-ningen efter artikel 13, jf. de tyske regler om ”kørepersonale” (Fahrperso-nalverordnung).De undtagne køretøjer omfatter bl.a. køretøjer eller køretøjskombinationermed en maksimal tilladt vægt på 7,5 tons, der anvendes i en omkreds af 50km fra virksomhedens placering, såfremt kørslen ikke er chaufførens ho-vedbeskæftigelse. Det drejer sig bl.a. om køretøjer til transport af materia-ler, udstyr eller maskiner, som chaufføren har brug for til sit professionellevirke, herunder f.eks. køretøjer, der anvendes som salgsvogn på offentligemarkeder eller bruges til mobilt salg med de respektive udstyrsformer, somtjener disse formål. Det tyske Forbundstransportministerium har i den for-bindelse oplyst, at denne regel i Tyskland benævnes ”håndværkerreglen”.Det tyske Forbundstransportministerium har endvidere oplyst, at det vedanvendelsen af denne undtagelse er afgørende, at kørslen ikke er chauffø-rens hovedbeskæftigelse. ”Materiale” og ”udstyr” kan omfatte værktøj, ar-bejdsmateriale, reservedele, byggemateriale, indkøbsmateriale, råstoffer,apparater eller øvrigt tilbehør. Herudover er også transport af varer og ap-parater, der fremstilles eller repareres i en håndværksvirksomhed, herundertransport inden for rammerne af en fremstillingsproces, omfattet. I densammenhæng er det afgørende, om materialet bliver be- eller forarbejdeteller anvendes til udøvelsen af et virke, som chaufføren varetager.Det tyske Forbundstransportministerium har herudover oplyst, at regler omgodstransport desuden findes i den tyske lov om godstransport (Gü-terkraftverkehrsgesetz).Godstransportloven regulerer bl.a. såkaldt ”kon-cern-intern transport” (Werkverkehr), hvorved der efter det oplyste forstås6
godstransport, som udføres i sammenhæng med virksomheders egne for-mål, hvis det befordrede gods er virksomhedens ejendom og er blevetsolgt, købt, lejet, udlejet, fremstillet, produceret, udvundet, bearbejdet elleristandsat af virksomheden. Køretøjer, som anvendes til transport af dennævnte karakter, skal føres af virksomhedens personale eller personale,som er blevet stillet til rådighed for virksomheden inden for rammerne afen kontraktlig forpligtelse. Transporten må kun være en hjælpeaktivitet in-den for rammerne af virksomhedens samlede aktivitet. Virksomheden skalinden påbegyndelse af den første transport af denne karakter have tilmeldtsig ved ”Styrelsen for godstransport” (Bundesamtfür Güterverkehr).Derer i forbindelse med koncern-intern transport ikke forsikringspligt, som deter tilfældet ved erhvervsmæssig godstransport. Reglerne om koncern-intern transport stammer fra 1930’erne. Det er oplyst, at reglerne i køre- oghviletidsforordningen ligeledes finder anvendelse på denne type transpor-ter.Det tyske Forbundstransportministerium har endelig oplyst, at den såkaldtehåndværkerregel, som har hjemmel i forordningen, jf. ovenfor under pkt.2-3, omfatter f.eks. en tagdækker, som benytter sin lastbil med henblik påat transportere tagsten til en byggeplads (f.eks. 20 km fra sit firma) og ef-terfølgende starter med at arbejde. Et eksempel på koncern-intern transportkan efter det oplyste være en transport med en virksomheds egen lastbil,som virksomheden (f.eks. en fabrik) udfører, når et produkt transporteresfra et virksomhedssæde til et andet med henblik på videre forarbejdelse.Det er ikke oplyst, at der skulle gælde nærmere regler om, hvor langt pro-duktet må transporteres.

6.

Formålet med køre- og hviletidsreglerne er dels at forbedre de socialebetingelser for chauffører, som er omfattet af reglerne, dels at forbedrefærdselssikkerheden ved at indføre klare fælles regler for køretid, pauserog hviletid for førere, der udfører vejtransport. Køre- og hviletidsforord-ningen sigter også mod at fremme bedre kontrol og retshåndhævelse imedlemsstaterne og bedre arbejdspraksis i vejtransporterhvervet.Justitsministeriet finder den netop vedtagne udvidelse af anvendelsesom-rådet for den såkaldte ”håndværkerundtagelse” i køre- og hviletidsforord-ningen (forhøjelse af kilometergrænsen fra 50 til 100 km) hensigtsmæssig.Ændringen vil indebære en vis øget fleksibilitet og en mindskning af deadministrative byrder for visse typer af transport af materiel, udstyr ellermaskiner, som føreren benytter til udøvelse af sit erhverv.
7
Der er efter Justitsministeriets opfattelse ikke inden for den gældende kø-re- og hviletidsforordning herudover hjemmel til at udvide anvendelsesom-rådet for de eksisterende undtagelser til reglerne om køre- og hviletid.
8