Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del
Offentligt
1320037_0001.png
1320037_0002.png
1320037_0003.png
1320037_0004.png
1320037_0005.png
Talenote fra ULØ samrådsspørgsmål D den 19. december 2013Det talte ord gælderTak for indkaldelsen til dette samråd om administrationen af LAG-ansøgninger.Jeg vil indlede min besvarelse af samrådsspørgsmåletved først at redegøre for hovedårsagerne til denlange sagsbehandlingstid og forløbet af afslutningen af LAG-indsatsen i indeværendeprogramperiode. Dernæst vil jeg kort skitsereplanerne for den kommende LAG-indsats.Herefter vil jeg give ordet til fødevareministeren.Inden jeg går videre med besvarelsen af spørgsmålet, vil jeg gerne endnu en gang understrege, at jegtager spørgsmålet om administrationen af LAG-midler meget alvorligt.Der skal ikke herske nogen tvivl om, at sagsbehandlingen af LAG-ansøgninger ikke har værettilfredsstillende i indeværende programperiode. Det har desværre drejet opmærksomheden væk fra demange gode projekter og over til sagsbehandling.Det kan ingen, hverken projektholderne eller LAG-aktører på alle niveauer, være tilfredse med.Det væsentlige er, at midler kommer ud til de mange engagerede projektholdere og skaber udvikling ivores landdistrikter. For vi kan jo se, at LAG-indsatsen virker og er med til at skabe arbejdspladser oggode levevilkår.Vi skal samtidig huske på, at midlerne er underlagt en stram EU-regulering, som vi naturligvis skaloverholde. Det vil i nogle situationer betyde, at systemet opleves som trægt blandt de entreprenører,der er ivrige efter at sætte gang i projekter rundt omkring i landet.Vi har gennem programperioden haft en række revisionsbesøg fra EU’s revisionsinstitutioner. Og dethar hver gang affødt skærpede krav til den administrative kontrol f. eks. vedrørende dokumentation forpriser og betaling.Den øgede kontrol indebærer, at den enkelte sag har krævet længere tid at behandle.Det ernødvendigt for at imødegå underkendelser fra EU afvores tilskudsadministration. Underkendelser vil igivet fald indebære et tilbagebetalingskrav, som i sidste ende betyder en ekstra udgift for den danskestat.Hertil kommer, at der er forholdsvis mange flere sager ved afslutningen af programperioden. Detgælder både nye projektansøgninger, ændring af eksisterende projektansøgninger og udbetalinger.Endelig har der været fejl og mangler i mange ansøgninger.Til trods for justeringer af bekendtgørelserog vejledninger har desværre over 60% af ansøgningerne ikke været fuldt oplyste ved modtagelsen iNaturErhvervstyrelsen.
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Alt i alt har disse forhold betydet, at der har været behov for ganske mange ressourcer til at behandlesagerne – langt flere end der var forudset.Dette gælder også i mit eget ministerium, hvor vi har været nødt til at anvendeekstraordinært mangeressourcer. Det er blandt andet sket i form af udlån af medarbejdere,bistand med telefonbetjening ogsenest i den løbende dialog med LAG omkring overansøgninger.Det er jeg grundlæggende ikke tilfreds med – de ressourcer kunne jo være brugt fornuftigt andresteder.Vi kan ikke ændre på de komplicerede EU-regler. Men vi kan gøre vores bedste for fremadrettet atsikre, at vi indretter LAG-ordningen mest hensigtsmæssigt for at lette ansøgningsforløbet forkommende ansøgere.Det er for både fødevareministeren og mig en central udfordring at få etableret en administration, somer smidig, og som ikke går på kompromis med kvaliteten.Vi har mulighed for at starte på en frisk.Det er nu tid til at både se tilbage og fremad. Hvad har vi lært og kan tage med os videre?Det er nu, viskalplanlægge etableringen og organiseringen af den nyeLAG-indsats.Det er vigtigt, at vi helt fra starten får tænkt administration og sagshåndtering ind i selve LAG-strukturen.Vi skal have en sammenhængende og gennemtænkt proces, fra LAG-bestyrelserne modtager deenkelte projektansøgninger, til der træffes endelig afgørelse om tilsagn og udbetales tilskud.Derfor er jeg også glad for samrådsspørgsmålet, som netop giver mig mulighed for både at fokuserepå, hvad der er sket, oghvordan vi har tænkt os at gribe LAG an fremadrettet.Med dette sagt vil jeg nu uddybe og forklare forløbet omkring projektrammer, overansøgninger ogtilbageløbsmidler.I henhold til bekendtgørelserne for drift af lokale aktionsgrupper under landdistriktsprogrammet ogfiskeriprogrammet for 2007-2013 tildeler Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter hvert år et samletbudget til de lokale aktionsgrupper. Budgettet består af et beløb tildrift af den lokale aktionsgruppe ogen ramme til udviklingsprojekter, der bidrager til at opfylde målene i den godkendte lokaleudviklingsstrategi.I år udmeldte Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikterbudgetrammer ad to omgange.Budgetudmeldingen indeholdt som vanligt både en projektramme, inden for hvilken de enkelte LAG’erkunne indstille projekteroget tilsagn til drift af de lokale aktionsgrupper.Den første udmelding fandt sted i starten af februar og vedrørte alene de ordinære LAG-rammer for2013.Den anden udmelding fandt sted i starten af marts. Her udmeldte ministeriet nye konsolideredeprojektrammer. Det skete på baggrund af data fra NaturErhvervstyrelsen omtilsagnsgivningen i 2012.

2

af

5

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Af opgørelsen fremgik det, at LAG’ernehavde projektmidler tilovers fra budgetåret 2012. Disseuforbrugte projektmidler blev inkluderet i rammeudmeldingen i marts 2013 til hver enkeltLAG.De konsoliderede rammer blevmeldt ud i marts, fordimyndighederneførst dér havde overblikovertilsagnsgivningen og uforbrugte midler fra 2012.For at gøre det helt klart: De konsoliderede projektrammer blev meldt ud til LAG i marts i år. Denneprojektramme indeholdt altså både det ordinære LAG-budget for 2013ogeventuelle uforbrugte midlerfra 2012, der således blev ført tilbage til den enkelte LAG.Der er altså ikke tale om, at der er faldet tilskudsmidler bort.De konsoliderede projektrammer har lige siden udmeldingen i marts været styrende for, hvor mangemidler den enkelte LAG har haft i 2013 til at indstille lokale udviklingsprojekter for.Med andre ord er projektansøgninger, der er indstillet fra den lokale aktionsgruppe inden for denkonsoliderede udmeldte projektramme – og som i øvrigt opfylder kravene for tilskud –sikret tilsagn omtilskud.Frem mod ansøgningsfristens udløb den 1. juli blev der fra de lokale aktionsgruppers side fremsat etønske om at kunne indstille og prioritere projekter,som der ikke umiddelbart var dækning for inden forden enkelte LAG’s budgetramme.Formålet med dette skulle være at genanvendeuudnyttede projektmidler - de såkaldtetilbageløbsmidler.Jeg har fået oplyst, at der ved tilbageløbsmidler forstås annullerede og reducerede tilsagn ogudbetalinger, som myndighederne har færdigbehandlet.Jeg har også fået oplyst, at annulleringer og reducerede tilsagn og udbetalinger er blevet genanvendtindtil ultimo september, for så vidt angår færdigbehandlede sager.Af hensyn til styringen af programmet er det imidlertid ikke muligt at anvende annulleringer ogreducerede udbetalinger helt frem til udgangen af 2013.I ministeriets nyhedsbrev, som blev udsendt den 10. juli 2013 til de lokale aktionsgrupper, blevLAG’erne opfordret til at trække de ansøgninger tilbage, som der ikke var dækning for inden for denenkelte LAG’s budgetramme.Når opfordringen fra myndighederne offentliggøres efter ansøgningsfristen udløb den 1. juli 2013,skyldes det, at der først på dette tidspunkt var tilstrækkeligt overblik over de indkomne ansøgninger ogomfanget af indstillet tilskud.Flere lokale aktionsgrupper undlod imidlertid at trække de projekter tilbage, som der ikke var dækningfor inden for den konsoliderede budgetramme. Det betyder, at der har været ansøgninger, somNaturErhvervstyrelsen ikke har kunnet imødekomme.Det er derfor, vi nu står i en situation, hvor der har været drøftelser mellem de berørte LAG’er ogmyndighederne om tilbagetrækning af ansøgninger.

3

af

5

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
NaturErhvervstyrelsen har krydstjekket styrelsens registreringer med LAG´ernes egne registreringerforat rydde eventuelle misforståelser af vejen.Som jeg indledningsvist nævnte, er det en klar prioritet for mig, at vi får skabt en mere effektiv LAG-administration.På samrådet den 27. august 2013 nævnte jeg, at et eksternt konsulentfirma på opdrag fra mitministerium og NaturErhvervstyrelsen har analyseret administrationen af LAG-ordningen med henblikpå at få kortlagt udfordringer og identificeret forslag til en mere effektiv og strømlinet sagsbehandling.Rapporten giver en række konkrete anbefalinger til optimering af administrationen af LAG-ordningernefor at etablere en omkostningseffektiv administration med kortest mulige gennemløbstider.De to ministerier er i fuld gang med at vurdere og gennemføre rapportens anbefalinger ogkonklusioner. Disse er især interessante i forhold til udformningen af det kommende program.Her vil vi blandt andet se på muligheden for regelforenkling, hvordan vi sikrer transparente og klareprocesser samt en mere effektiv organisering af administrationen.Udvalget har fået oversendt rapporten den 7.november 2013. Lad mig her kort opridse, hvordan vimed udgangspunkt i rapportens anbefalinger vil sætte en række initiativer i værk i forhold til denfremadrettede sagsbehandlingsproces. Det gælder på følgende hovedområder.For det første arbejder vi, som jeg har været inde på, for at forenkle regelgrundlaget. Det har viallerede gjort i indeværende periode, og det vil vi gå videre med i den kommende periode også.For det andet forbedres den konkrete sagsbehandlingsproces med en række forskellige tiltag, ligesomder bliver taget initiativer for at højne kvaliteten af de indkomne ansøgninger. I den proces er detvigtigt, at vi får styrket rådgivningen til ansøgerne og LAG´er.Dertil kommer, at der på hele LAG-området gennemføres organisatoriske forandringer med fokus påkompetenceopbygning, ledelse og samarbejde. Herunder hører også en mere entydigansvarsfordeling.
Nårder er truffet endelig beslutning om et budget for den kommende LAG-indsats, vil mitministeriumpræsentere de områder, hvor der kan etableres lokale aktionsgrupper i den kommendeprogramperiode.Det forventer jeg vil kunne ske forholdsvis tidligt i det nye år.Målet er at udpege de områder i Danmark, hvor der er størst behov for at understøtte en lokaludvikling med henblik på at etablere nye arbejdspladser og forbedre levevilkårene.Etableringen af de nye aktionsgrupper forventes at ske i løbet af 2014.Til det formål vil der blive nedsat en udvælgelseskomité med henblik på at udvælge de grupper, deranses at have den fornødne kapacitet til at drive en lokal aktionsgruppe.På tilsvarende måde vil de udvalgte aktionsgruppers strategier skulle godkendes. Strategierne skalleveop til en række kvalitetskrav og skal virke som et effektivt styringsværktøj for LAG-bestyrelserne.

4

af

5

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Etableringen og udvælgelsen af grupperne og deres lokale strategier vil ske i tæt samarbejde med enrække vigtige interessenter, herunder kommuner, regioner, LAG, forskere og arbejdstager- samtarbejdsgiverorganisationer.Det tager erfaringsmæssigt et halvt år - i nogle tilfælde mere - at få udarbejdet og godkendt enudviklingsstrategi.Først når grupperne har fået godkendt deres udviklingsstrategi, kan de begynde at indstille lokaleprojekter til tilskud. Det forventes tidligst at kunne ske hen modslutningen af 2014 eller i starten af2015.Som jeg har redegjort for, så står vi nu med en række konkrete erfaringer. Erfaringer vi agter at brugetil at sikre en optimale indretning af den kommende LAG-indsats og sikre en effektivsagsbehandlingsproces.Jeg er overbevist om, at vi med de erfaringer, der er gjort,fremovervil opleve en langtmeregennemtænkt og smidigLAG-indsats, og jeg ser frem til det fælles arbejde, vi har foran os medudvikling af landdistrikterne.Med dette vil jeg gerne sige tak for ordet og give ordet videre til fødevareministeren.

5

af

5

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk