Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del
Offentligt
J.nr. 13-6381630Den19. december 2013
TilFolketinget –Udvalget for Landdistrikter og Øer
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 32 af 28. november 2013 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Esben Lunde Larsen(V).
Jonas Dahl/Jørgen Pedersen
1/2
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad der findes af kundetilfredshedsundersøgelserom enkelte skattecentre samt hovedindholdet af sådanne.
Svar
Jeg skal henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:”SKAT gennemfører i samarbejde med Danmarks Statistik enårlig holdnings-undersøgelse af borgeres og virksomheders holdninger til SKAT og skattesy-stemet. I holdningsundersøgelsen indgår kundetilfredsheden med SKATskundebetjening sammen med en række andre elementer om bl.a. borgernes ogvirksomhedernes oplevelse af retssikkerhedeni forbindelse medSKATs myn-dighedsudøvelse.Holdningsundersøgelsen belyser imidlertid ikke kunde-tilfredshedeni forhold til de enkelteskattecentre.Udover holdningsundersøgelsen udfører SKAT løbende specifikke tilfreds-hedsmålinger for så vidt angår SKATsbehandling af telefoniske og skriftligehenvendelser, og for så vidt angår SKAT.dk. Disse undersøgelser er imidlertidheller ikke opdelt i forhold til de enkelteskattecentre.Baggrunden er, at SKATs opgaver er organiseret i en landsdækkende struktur,hvor de forskellige funktioner og arbejdsopgaver er samlet på relativt fåskatte-centre. Specialiseringen på de enkelte steder rundt i landet betyder, at det erforskellige opgaver, der løses ved de enkelte skattecentre. Derfor er det ikkemuligt at foretage en systematisk sammenligning af kundetilfredsheden mellemskattecentrene.”
2/2