Dato:
1. oktober 2014
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 224 ULØ alm.
del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Damgaard Larsen (V)
Spørgsmål nr. 224
Ministeren bedes oplyse, om kommunerne - f.eks. i forbindelse med en ejendomshandel - ved besvarelse af
skemaet: "Forespørgsel om ejendomsoplysninger” har pligt til at oplyse, om en ejendom er beliggende i en
transportkorridor?
Svar:
Kommunerne har i en årrække udleveret et såkaldt ejendomsoplysningsskema til brug primært ved handel med
fast ejendom. Skemaet indeholdt 13 spørgsmål, som kommunerne besvarede ved opslag i deres registre.
Transportkorridorer var ikke eksplicit nævnt som et af de 13 spørgsmål.
I oktober 2012 blev Ejendomsdatarapporten sat i drift. Ejendomsdatarapporten er en digital løsning, der giver
adgang til samme oplysninger som det kommunale ejendomsoplysningsskema, samt en lang række yderligere
oplysninger, der kan være relevante for en ejendomshandel. Siden maj 2013 har Kommunernes Landsforening
anbefalet Ejendomsdatarapporten, som den eneste kanal til udlevering af ejendomsoplysninger fra offentlige
registre til brug for ejendomshandel.
Ejendomsdatarapporten er teknisk set forberedt til at medtage nye oplysninger, når en ressortmyndighed for en
oplysning meddeler, at oplysningen er relevant for ejendomshandel og digitalt tilgængelig. Således vil
Fingerplanens transportkorridor indgå i Ejendomsdatarapporten forventeligt fra årsskiftet 2014/2015 efter ønske
fra Miljøministeriet.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk