Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del
Offentligt
1395181_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
26. august 2014
Samråd i ULØ den 26. august 2014 vedr. lån i yderområder
Tak for invitationen til at komme herover i udvalget.
Jeg vil indledningsvist besvare spørgsmål R vedrørende
Krakas analyse af udlån i de danske yderområder, som også
ministeren for by, bolig og landdistrikter netop har besvaret.
Efterfølgende vil jeg besvare spørgsmål T vedr. internetpor-
talen ”UdenomBanken”, som formidler lån til boliger.
Besvarelse af ULØ alm. del samrådsspørgsmål R stillet efter
ønske fra Erling Bonnesen (V), Thomas Danielsen (V) og Es-
ben Lunde Larsen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes gøre rede for, om det er i orden, at
virksomheder i det såkaldte Udkantsdanmark har sværere ved at
få lån end andre, jf. artiklen på EPN.dk 3/6-14 ”Udkantsdan-
mark får nej i banken” om ny analyse fra tænketanken Kraka,
samt redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage for at øge
långivningen i de tyndtbefolkede områder.
Svar:
Indledningsvist vil jeg erklære mig helt enig med ministeren
for by, bolig og landdistrikter i, at det er vigtigt at sikre et
velfungerende lånemarked for de danske virksomheder. Det
sikrer virksomhedernes adgang til kapital og giver mulighed
for, at de kan investere og udvide deres produktion til gavn
for væksten i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/8
Det gælder både for små lokale virksomheder og de større
virksomheder med internationalt fokus, og uanset om de
ligger i byområder eller landdistrikter.
Udvalget har stillet et spørgsmål om forskelle i bankernes
kreditpolitik i ”Udkantsdanmark” kontra byområderne i ly-
set af en analyse, som blev offentliggjort af tænketanken
Kraka i juni 2014.
Før sommerferien drøftede vi også af flere omgange denne
problemstilling her i udvalget. Det giver mig anledning til at
gentage, at jeg forventer, at realkredit- og pengeinstitutter
laver en reel vurdering i hver enkelt lånesag. Det går ikke,
hvis potentielle låntagere afvises alene på grund af belig-
genhed. Det er ødelæggende for lokalsamfundet – og for
væksten i hele Danmark.
Jeg har forstået på penge- og realkreditinstitutsektoren, at
der lånes ud over hele Danmark, og at der ikke diskrimine-
res efter postnummer. Jeg går ud fra, at det fortsat er kor-
rekt. Og jeg vil tage det op med realkreditbranchen, såfremt
jeg modtager informationer om det modsatte, som jeg alle-
rede har tilkendegivet offentligt. Det er ikke i orden, hvis en
køber får afslag på et realkreditlån, alene fordi huset ligger
på landet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/8
Når det er sagt, anerkender jeg, at det er sværere at låne ud
til ejendomme i områder, hvor der er større usikkerhed om
pantets værdi.
Hvis en del af forudsætningen for at bevilge et lån er pant i
fx en fabriksbygning, vil det have betydning for kreditgiv-
ningen, hvor sikker man kan være på værdien af pantet. El-
lers står långiver jo i en uholdbar situation, hvis virksomhe-
den går ned, og bygningen skal sælges.
Derfor er der behov for, at beskæftigelsen i yderområderne
øges, og at erhvervsudviklingen forbedres. Det vil skabe
større sikkerhed om værdien af erhvervsejendommene, og
gøre det lettere for penge- og realkreditinstitutter at låne
penge ud i yderområderne.
Løsningen er ikke at lempe på reglerne for realkreditinstitut-
ternes kreditgivning. Vi har behov for at fremtidssikre den
danske realkreditmodel – ikke at indføre nye risici, som kan
gøre det sværere og dyrere for virksomheder og borgere at
låne, som følge af at investorernes tillid til sikkerheden i de
danske realkreditobligationer bliver mindre
For at afhjælpe de strukturelle udfordringer om vækst og
beskæftigelse, herunder også i yderområderne, har regerin-
gen taget en række initiativer. Det vil jeg vende tilbage til.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/8
Kraka om kreditgivning før og under krisen
Men lad mig først tage fat i analysen fra tænketanken Kra-
ka, som der specifikt spørges til.
Krakas analyse af udviklingen i kreditpolitikken før og un-
der krisen indeholder mange interessante resultater. Analy-
sen bygger oven på analyser fra Danmarks Nationalbank og
Finansrådet.
Alle tre analyser viser, at pengeinstitutterne under finanskri-
sen lagde mere vægt på økonomiske nøgletal, når de skulle
godkende låneansøgninger, end tilfældet var op til krisen –
det gælder i hele landet og både for store og små virksom-
heder.
Det er ikke nødvendigvis dårligt, at pengeinstitutterne er
blevet lidt mere påpasselige end i årene op til krisen. Men
det giver selvfølgelig et behov for konsolidering i de danske
virksomheder. Og ser man på erhvervsorganisationernes
undersøgelser af kreditsituationen, viser de, at navnlig små
og mellemstore virksomheder oplever udfordringer med at
få kredit.
Her er det vigtigt at være opmærksom på, at regeringen har
gjort rigtig meget for at forbedre særligt SMV’ernes adgang
til finansiering, ikke mindst i regi af Vækstfonden og Ek-
sport Kredit Fonden. Det har hjulpet mange virksomheder –
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395181_0005.png
5/8
også i yderområderne. Med Vækstpakke 2014 tages der
yderligere skridt for at forbedre SMV’ernes adgang til kre-
dit.
Kraka om kreditgivningen i yderområderne
Kraka finder i sin analyse tegn på, at små virksomheder i de
danske yderområder har vanskeligere ved at få godkendt de-
res lån end virksomheder beliggende i andre områder.
Men her skal man huske på, at virksomheder beliggende i
yderområder kan have sværere ved at stille med fornuftig
sikkerhed for deres lån – et forhold som Krakas analyse ikke
tager højde for.
Samtidig viser andre dele af Krakas analyse, at det er lettere
at få godkendt lån i Region Syddanmark og Region Midtjyl-
land end i Region Hovedstaden, hvilket peger i den modsat-
te retning.
Endelig er det værd at bemærke, at datagrundlaget for Kra-
kas analyse er meget spinkelt – et forhold, de også selv gør
opmærksom på.
Dertil kan lægges, at Finansrådets analyse viser, at der ikke
er geografiske forskelle i kreditpolitikken.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6/8
Alt i alt mener jeg derfor, at man skal være varsom med at
konkludere, at virksomheder i yderområderne har sværere
ved at få kredit alene på grund af deres beliggenhed. En så-
dan konklusion kræver mere robuste resultater.
Men lad mig samtidig også slå fast, at kommer der klare be-
viser på, at der er virksomheder – store eller små – der får
afslag alene på grund af deres placering, så vil jeg tage det
op med realkreditbranchen
Afslutning
Det er ikke et nyt fænomen, at folk i højere og højere grad
ønsker at bo i og omkring de større byområder.
Den tendens kan vi ikke ændre med et snuptag – og jeg me-
ner heller ikke, at vi skal blande os i, hvor folk vil bosætte
sig. Vi bør derimod kigge mod initiativer, som understøtter
en fortsat efterspørgsel efter ejendomme i yderområderne.
Overordnet set er jeg af den opfattelse, at strukturelle pro-
blemstillinger i yderområderne skal håndteres ved politiske
tiltag, der forbedrer erhvervsudviklingen og øger beskæfti-
gelsen.
De seneste år er konkurrenceevnen styrket. Regeringen har
sænket skatten på arbejde og sænker produktionsrelaterede
afgifter og selskabsskattesatsen gradvist til niveauet i Sveri-
ge.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/8
Men der er ingen nemme løsninger for udviklingen i yder-
områderne. Jeg lytter derfor gerne til konstruktive forslag ud
over de initiativer, som regeringen allerede har taget.
Der er imidlertid også nogle forslag, som ikke er vejen frem.
At lempe på reglerne for sikkerheden i realkreditinstitutterne
er at spille hasard med stabiliteten i realkreditsystemet. Det
ønsker jeg ikke, da det kan gøre det både dyrere og sværere
for borgerne og virksomhederne at få lån.
Det er heller ikke klogt at indføre statslån til særlige geogra-
fiske områder. Det vil sætte markedet ud af spil og være
dyrt for staten.
Derimod har regeringen blandt andre sammen med Venstre
senest her i sommer taget yderligere skridt for at forbedre
erhvervslivets forhold og styrke væksten i Danmark i form
af aftalen om vækstpakke 2014.
Denne vækstpakke indeholder en række elementer, der fort-
sætter regeringens arbejde med at sikre små og mellemstore
virksomheder bedre adgang til finansiering, herunder en for-
længelse af vækstlåneordningen, etableringen af en ny acce-
lerationspulje til virksomheder med særligt vækstpotentiale
samt etableringen af Dansk Vækstkapital II.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8/8
Desuden lempes udbyttebeskatningen på unoterede aktier,
hvilket giver øget incitament til at investere i små og mel-
lemstore virksomheder.
Vækstpakken bidrager derfor til bedre vilkår for de mange
mindre virksomheder i yderområderne. Samtidig skal
vækstpakken bidrage til at løfte den samlede private beskæf-
tigelse med 150.000 personer frem mod 2020.
Regeringen indgik i foråret også en aftale med et bredt fler-
tal i Folketinget om en vækstplan for fødevarer, der bl.a.
sigter på at styrke udviklingen i landbruget og fødevareer-
hvervet. Desuden fremlagde regeringen i foråret en strategi
for Danmark som produktionsland. Et stærkere landbrug og
stærkere produktionsvirksomheder vil fremme erhvervsud-
viklingen i yderområderne.
Regeringen vil i efteråret have fokus på vilkårene for pro-
duktionsvirksomhederne og på at få initiativerne i fødevare-
vækstplanen rullet helt ud. Væksten er på vej op i især de
store byområder, men vi vil understøtte, at den breder sig ud
til yderområderne.