Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del
Offentligt
1396877_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Dato: 8. septemnber 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMKFH
Sags nr.: 1404893
Dok nr.: 1518097
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har den 21. august 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 207 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Chri-
stian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 207:
”Ministeren bedes punkt for punkt kommentere henvendelse af 20. august
2014 til udvalget fra Apotekerforeningen, jf. ULØ alm. del – bilag 184 om mo-
dernisering af apotekerloven inklusiv den medsendte analyse af 19. august
2014.”
Svar:
Som tilkendegivet overfor udvalget ved min besvarelse af 20. maj 2014 af ud-
valgets spørgsmål 164 (alm. del) er jeg som sundhedsminister optaget af, at
alle, uanset bopæl, får fornuftige sundhedstilbud, og at der også ved en mo-
dernisering af apotekersektoren vil være fokus på tilgængeligheden til læge-
midler, herunder for borgere bosiddende i yderområder og landdistrikter.
Høringen over udkastet til lovforslag om modernisering af apotekersektoren er
netop afsluttet, og behandlingen af de indkomne høringssvar er i gang. Dan-
marks Apotekerforening har afgivet foreningens bemærkninger til lovudkastet,
herunder de bemærkninger, som foreningen har fremsendt til Udvalget for
Landdistrikter og Øer.
Danmarks Apotekerforening berører ved sin henvendelse af 20. august 2014
til Udvalget for Landdistrikter og Øer to elementer i lovudkastet. Det gælder for
det første foreningens analyse af risikoen for filiallukninger i yderområder og
landdistrikter, som ledsages af en analyse af 19. august 2014. Det andet ele-
ment vedrører muligheden for at drive apoteker/apoteksenheder som shop-i-
shop, dvs. apoteker/apoteksenheder, som er beliggende i en detailbutik
(værtsbutik).
Danmarks Apotekerforening baserer sin analyse om 45 mulige filiallukninger i
yderområder og landdistrikter på en 15 km grænse i fugleflugt, hvilket ikke
stemmer overens med det kriterium, som er anvendt ved vurderingen angivet i
lovudkastet, dvs. afstanden på vej. Ministeriet har i lovudkastet anført, at ud af
de eksisterende 74 apoteksfilialer vil forventeligt 20-25 apoteksfilialer modtage
et påbud fra Sundhedsstyrelsen om at opretholde filialen og på den baggrund
modtage et forsyningstilskud på 0,5 mio. kr. årligt med henblik på at løse be-
hovet for lægemiddelforsyning til borgere i området. Det er vigtigt at bemærke
sig, at en del af de resterende ca. 50 filialer, som efter vurderingen angivet i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
lovudkastet ikke vil få et påbud fra Sundhedsstyrelsen, hvorefter deres nuvæ-
rende filialtilskud vil blive nedtrappet over 5 år, ligger i hovedstadsområdet og i
større byer.
Jeg har bedt mine embedsmænd se nærmere på lægemiddelforsyningen af
yderområder og landdistrikter, og det kan derfor komme på tale at ændre krite-
rierne for den vurdering, som Sundhedsstyrelsen skal foretage ved den fremti-
dige tildeling af forsyningstilskud til apoteksfilialer. Jeg vil dog gerne under-
strege, at regeringen fortsat ønsker at foretage en omlægning af tilskudsord-
ningerne på apoteksområdet. Jeg mener ikke, at medicinbrugerne kan være
tjent med at betale for godt 0,5 mio. kr. i årlig støtte til apoteksfilialer i større
byer, hvor der er forretningsmæssigt grundlag for apoteksdrift.
Danmarks Apotekerforening deler ikke regeringens synspunkt om, at en ud-
bredelse af apoteker/apoteksenheder placeret som en selvstændig forretning i
en detailbutik (populært kaldet shop-i-shop) vil være en god løsning i de min-
dre byer. Foreningen forudser, at apotekerne vil indgå uigennemsigtige øko-
nomiske samarbejder med supermarkedskæder i de
store
byer. Foreningen
efterlyser klare regler, der sikrer kvalitet og uafhængighed på sådanne shop-i-
shop-enheder, og at der sikres en klar fysisk, økonomisk, juridisk og organisa-
torisk adskillelse mellem apotek og værtsbutik (detailbutik).
Jeg ønsker at slå fast, at kravene til at drive apotek er de samme – uanset om
apoteket/apoteksenheden ligger i helt separate lokaler eller som en shop-i-
shop. Apoteket og dets enheder drives altid under apotekerens personlige ju-
ridiske, økonomiske og faglige ansvar, og apoteket og dets enheder skal altid
være indrettet og udstyret således, at de er velegnede til formålet.
Placeres et apotek eller en apoteksenhed som shop-i-shop vil det fortsat kun
være faguddannet personale ansat af apotekeren, der vil kunne betjene apo-
tekets kunder (ikke detailbutikkens personale), og apoteket må kun udlevere
og modtage betaling for apoteksvarer (ikke varer fra detailbutikken). Det skal
også være tydeligt for borgerne – ved skiltning og afskærmning – at de hand-
ler på et apotek (og ikke i detailbutikken (værtsbutikken)).
Kravene til opbevaring og håndtering af lægemidler, herunder på lageret, vil
selvfølgelig også skulle ske forsvarligt på apoteker/enheder placeret som
shop-i-shop. Et apotek eller en apoteksenhed, der ligger i en detailbutik (fx et
supermarked), skal også kunne aflåses/aflukkes (eksempelvis med glassky-
dedøre, gitterlåge eller lign.), hvis der ikke holdes åbent i samme tidsrum som
detailbutikken. Det må i sagens natur ikke være muligt for uvedkommende at
skaffe sig adgang til den del af lageret, hvor der opbevares lægemidler, eller til
personfølsomme oplysninger om medicinbrugerne, der handler på apoteket.
Med henblik på at sikre fortsat høj sikkerhed i lægemiddelhåndteringen – også
med shop-i-shop – er ministeriet i færd med at gennemgå de eksisterende reg-
ler med henblik på at udvide/præcisere de administrative regler, der gælder for
apoteksenheder og apotekspersonale.
Det er regeringens vurdering, at en udbredelse af shop-i-shop på apoteksom-
rådet både vil kunne øge adgangen til medicin i byer og landområder, ligesom
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
shop-i-shop vil kunne bidrage til målsætningen om effektiv ressourceanven-
delse og færre offentlige udgifter på området.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Kirstine F. Hindsberger