MINISTEREN
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
Dato
J. nr.
1. september 2014
2014-2803
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 24. juni 2014 stillet mig følgen-
de spørgsmål (ULØ alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra MF Mette Hjermind Dencker (DF).
Spørgsmål nr. 187:
Ifølge rederiernes oplysninger om statstilskud i 2013 fremgår det, at der er me-
get stor forskel på, hvad der gives i tilskud pr. passagerer for de enkelte færger.
F.eks. var tilskuddet pr. passagerer til Bornholmerfærgerne over 100 kr., mens
det for Bøjden-Fynshav var på 23 kr. pr. passagerer. På den baggrund bedes
ministeren oplyse, hvad der ligger til grund for beregningerne, og om disse
udelukkende er foretaget på baggrund af øernes afstand til fastlandet, eller om
andre faktorer spiller ind.
Svar:
Transportministeriet har til ansvar at foranstalte den samfundsbegrundede
færgebetjening af Bornholm og ruterne Bøjden-Fynshav og Samsø-Kalundborg.
Kontrakterne om driften af færgeruterne er indgået efter gennemførelse af EU-
udbud.
I forbindelse med forberedelse af færgebetjening af de omtalte ruter udarbejder
Transportministeriet et oplæg til, hvilke krav færgebetjeningen skal opfylde,
eksempelvis krav til overfartstid, frekvens eller hvor meget kapacitet der skal
bydes ind med. Disse krav varierer alt efter transportmønsteret på den udbudte
rute, rutens længde, om der er alternativer til færgen og hvor mange menne-
sker, biler og lastbiler mv., der er behov for at transportere.
Herefter tages der politisk stilling til, hvordan færgebetjeningen konkret skal
udbydes.
Der gennemføres på denne baggrund et udbud, hvorefter der sker tildeling til
den operatør, der har afgivet det mest fordelagtige tilbud i forhold til det tilde-
lingskriterium, der er angivet i det enkelte udbud.
Tilbudsgivers vurdering af tilskudsbehovet må antages at bygge på en samlet
vurdering af økonomien i den pågældende kontrakt.