Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del
Offentligt
1373514_0001.png
Folketingets Udvalget for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.
2014 - 15716
Doknr.
141824
Dato
26-05-2014
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 30.04.2014 stillet følgende
spørgsmål nr. 166 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 166:
”Ministerens kommentarer udbedes til følgende oplæg under udvalgets høring
om færgedriften til Læsø, Samsø og Ærø 25/2-14:
– Statstilskuddet til de 3 kommuner gennem årene fra en kommunal praktikers
synspunkt (ved borgmester Jørgen Otto Jørgensen, Ærø Kommune)
– Landbrug og Fiskeindustri - ”Betalingsringens” konsekvenser for erhverv
på Læsø (ved landmand, minkavler Thomas W. Olsen og økonomidirektør
i Læsø Fiskeindustri Svend Larsen)
– Transportomkostninger og efterskoler (ved vognmand Søren Peter Kjeldahl
og forstander på Samsø Efterskole Lasse Ovesen)
– Færgetaksternes konkurrencehæmmende effekt på Rise Bryggeri, både
som produktionsvirksomhed og oplevelsesøkonomisk virksomhed (ved direktør
for Rise Bryggeri Peter Hansted)
– Landvejsmodellen – øernes forslag til ny takststruktur (ved borgmester
Marcel Meijer, Samsø Kommune).
http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/ULØ/bilag/97/index.htm
http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kommissioner/Udvalg/Udvalget_
for_Landdistrikter_og_oer/Video.aspx?s=20131&m=tv.2064&as=1#player”
Svar:
I besvarelsen af spørgsmålet er oplæggene samlet i tre emneområder:
1) Oplæg ved borgmester Jørgen Otto Jørgensen, Ærø Kommune
2) Oplæg ved erhvervsdrivende på de tre øer
3) Oplæg ved borgmester Marcel Meijer, Samsø Kommune
Ad 1)
Borgmester Jørgen Otto Jørgensen fra Ærø Kommune peger på, at vilkårene for ø-
kommunerne er blevet forværret, idet der er faldende indbyggertal, flere ældre ind-
byggere og større pres på de offentlige serviceudgifter. Der er behov for, at politikerne
i Folketinget tager stilling til, hvad der skal ske med øerne. Jørgen Otto Jørgensen
peger på, at den største forhindring for udvikling på øerne er priserne på færgeruterne
til og fra øerne.
Det er regeringens overordnede målsætning at bevare og udvikle levende helårssam-
fund på både de store og små øer. Den helt grundlæggende forudsætning for at un-
derstøtte øerne som helårssamfund er en velfungerende infrastruktur, herunder sær-
ligt en velfungerende færgedrift.
Økonomi- og Indenrigsministeriet yder derfor årligt et tilskud til Læsø, Samsø og Ærø
Kommuner - det såkaldte § 21–tilskud. I 2014 udgør det samlede tilskud i alt 78,7 mio.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373514_0002.png
kr. Tilskuddet ydes netop på baggrund af de særlige udgifter, der er forbundet med, at
kommunen er beliggende på en ø, herunder udgifter til færgedrift.
Det er regeringens opfattelse, at der med dette tilskud er sikret en rimelig økonomisk
ramme for de tre nævnte ø-kommuner.
Ad 2)
Samtlige oplæg fra de forskellige erhvervsdrivende på de tre øer peger på, at der er
en betydelig ekstra omkostning ved at drive erhverv på øerne i form af fragtomkost-
ninger til færgetransporten. Der er både omkostninger ved at få transporteret råvarer
til øerne, og igen når de færdigproducerede varer skal fragtes fra øerne. Der er fra alle
de erhvervsdrivende et ønske om at nedsætte transportomkostningerne. Det nævnes
også, at efterskolerne på Samsø har sværere ved at rekruttere elever til de to efter-
skoler, fordi der er øgede omkostninger ved at komme til og fra øen. Både for elever-
ne og for forældrene.
Der er ingen tvivl om, at de erhvervsdrivende og skolerne på øerne har en meget stor
betydning for livet på øerne. Jeg er meget glad for, at der er så mange, der trods de
særlige vilkår vælger at drive virksomhed på øerne. Det skaber liv og opretholder hel-
årssamfundene på øerne.
Det ovenfor nævnte § 21-tilskud bidrager til at understøtte erhvervslivet mv. på øerne..
Ad 3)
Borgmester for Samsø Kommune, Marcel Meijer, foreslår i sit oplæg, at der indføres
den såkaldte landevejsmodel, som betyder, at det skal koste det samme at sejle en
km., som det koster at køre en km. i bil på fastlandet. Marcel Meijer fastslår, at det i
runde tal betyder en meromkostning på ca. 100 mio. kr. om året for de tre ø-
kommuner.
Det nævnes afslutningsvis i indlægget fra Marcel Meijer, at de tre ø-kommuner- Ærø,
Læsø og Samsø - gerne vil i dialog med Økonomi- og Indenrigsministeriet, Trans-
portministeriet og evt. Ministeriet for By- Bolig- og Landdistrikter om en evt. indførelse
af denne model, og de beregninger som de tre kommuner har forelagt i rapporten
”Betalingsringen”.
Som det fremgår af borgmesterens indlæg og rapporten ”Betalingsringen” vil det være
økonomisk dyrt at indføre et landevejsprincip. En diskussion om anvendelse af et lan-
devejsprincip vil uden tvivl også komme til at vedrøre flere øer end Læsø, Samsø og
Ærø. Der vil således i givet fald være tale om en udgift på mere end de nævnte 100
mio. kr. årligt.
Der er ikke peget på finansiering til et sådant løft.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager
2