Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del
Offentligt
1363221_0001.png
1363221_0002.png
1363221_0003.png
1363221_0004.png
1363221_0005.png
Talenote fra ministeren for by, bolig og landdistriktersAfgivet den 8. april(Det talte ord gælder)
Lokaldrevet udvikling i landdistriktsprogrammet2014-2020Tak til udvalget for muligheden for at give en grundigorientering om den del af landdistriktsprogrammet, somjeg har ansvar for - nemlig det, der i programsprogethedder”Lokaldrevet udvikling”.Lokaldrevet udviklinghar jeg tidligere kaldt LAG i nyeklæder. Sjælen er den samme, som vi kender det fra detidligere lokale aktionsgrupper, men tøjet skal være meremoderne. Det betyder nye muligheder for atsammensætte tøjet og skræddersy det til voreslanddistrikter.Det er det, vi er godt i gang med.Jeg er overbevist om, at lokaldrevet udvikling gør enforskel. Det, som gør forskellen, er netop den lokaleindflydelse og det frivillige engagement. Derfor har detogså været vigtigt for mig at inddrage de erfaringer ogønsker, man har lokalt i forbindelse med etableringen afen ny LAG-indsats.
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
I starten af marts sendte jeg et forslag til ny LAG-organisering i høring for netop at få den tætte dialogmed de forskellige lokale interesser og drøfte tingene ifællesskab, inden vi træffer beslutninger.Jeg vil gerne benytte lejligheden til at præcisere, at LAG-indsatsen bygger på tværgående samarbejde ogetableringen af et nyt partnerskab. Mit forslag til ny LAG-organisering følger LEADER-metoden, hvorfrivilligekræfter og borgerinddragelse er den drivende kraft.Myndighederne sætter rammene og sikrer denoverordnede koordinering,men den drivende kraftkommer nedefra. Og styres nedefra.Et af princippernebag LEADER-metoden hedder kort og godt ”bottom- up”.Derudover lægger jeg vægt på nogle principper fororganiseringen, som jeg har drøftet med Folketingetspartier:For det første skal der være en bred geografiskdækning, hvor det, vi forstår som landdistrikter, erdækket.For det andet skal LAG-organiseringen være effektiv oggearet til at håndtere lidt større projekter, som reelt kangøre en forskel lokalt.For det tredje skal vi have lidt større aktionsgrupper – istedet for mange små – med en vis økonomisk volumen.
2af5Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
For det fjerde er det vigtigt med en bred repræsentation ibestyrelserne – med kommuner, arbejdsgivere,arbejdstagere, ildsjæle osv. Vi skal også tænke på enbred geografisk repræsentation i bestyrelsen, hvilketleder frem til det femte og sidste princip, nemligStyrkede samarbejdsrelationer på tværs afkommunegrænser, hvilket skal give bedre projekter ogmere lokal synergi.
Vi lægger også vægt på, at administrationen skalforbedres, uden at det koster mere. Oprettelsen afregionale LAG-netværk er en samarbejdsstruktur, ikkeen ny institution. I øvrigt er der en EU-grænse på for,hvor meget der må anvendes til drift afaktionsgrupperne.
Vi har naturligvis også set på det budget, som der erafsat til LAG-indsatsen..Det vil sige budgettet for 2015, som er på i alt 94,2 mio.kr. Jeg er meget glad for, at der ligger en bred politiskaftale bag fordelingen af midler til aktionsgrupperne.Bevillingen er af omtrent samme størrelse som i tidligereprogramperiode. Og det er et fornuftigt udgangspunkt i
3af5Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
en situation, hvor den samlede volumen aflanddistriktsprogrammet er reduceret.For det beløb kan vi godt sætte noget meningsfyldt iværk.
I udpegningen indgår 54 kommuner. Det er trods alt 74% af Danmarks areal. I sidste programperiode havde vi60 kommuner.Der er brugt to objektive kriterier, som bygger på by-landrelationen og afstanden til de største byer. Blot ét afkriterierne skal være opfyldt.Det kan altid diskuteres, hvilke kriterier udpegningenskal basere sig på.Det afgørende er, at det er tale omkriterier, der er objektiveog giver mening i forhold tillanddistrikternes udfordringer.
I forbindelse med høringen er der kommet over 120høringssvar –først og fremmest fra kommuner og lokaleaktionsgrupper. Jeg er meget tilfreds med, at man hartaget høringen seriøst, og lokalt og regionalt er gået idialog og diskuteret forslaget til LAG-organisering.
4af5Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
I ministeriet er vi ved at gennemgå høringssvarene oghar efterfølgende været i dialog med flere kommuner ogaktionsgrupper.Høringssvarene peger i mange retninger og er ikkesamstemmende, hvilket har medvirket til, at puslespilletendnu ikke er lagt.Vi vil komme nærmere ind på dette senere, men først viljeg give ordet videre til kontorchef Sofus RexfraFødevareministeriet, som vil give en overordnetpræsentation af landdistriktsprogrammet.
5af5Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk