Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del
Offentligt
1360189_0001.png
1360189_0002.png
Sønderborg, den 13. februar 2014

Vedr.: Afgivelse af høringssvar - Landdistriktsprogrammet 2014-2020

Fra Sønderborg Kommunes side bør indledningsvis nævnes styrken ognærheden i den lokalt forankrede LAG. LAG-arbejdet bør fortsat foregå påkommunalt niveau med en lokalkendt bestyrelse og koordinator.I forbindelse med Landdistriktsprogrammet 2007-2013 har der været en rækkeoverordnede retningslinjer, der anses som værende problematiske, og som derbør tages højde for i forbindelse med udmøntning af en ny programperiode:1. Der er for frivilligheden generelt en alt for stor mængde bureaukrati, derblandt andet er opstået ved at skemaer, bekendtgørelser, praksis osv., vedgentagne lejligheder, er ændret i løbet af programperioden.2. Sagsbehandlingstiderne hos den centrale myndighed bør alvorligtforbedres.3. LAG området bør lægges i samme ministerium. Siden senestefolketingsvalg har LAG området været placeret i MBBL medens heleudbetalingsdelen er hjemhørende i Naturerhvervsstyrelsen –Fødevareministeriet. Dette har medført en lang række lavpraktiskeproblemstillinger i forhold programindhold og –udbetalinger.I forhold høringsmaterialet vedrørende Landdistriktsprogrammet 2014-2020, såhilses det velkommen, at LEADER-metoden videreføres i 2014-2020programmet.Dog opponeres på 3 punkter:1. ”Der skal ske kompetenceudvikling og fuldtidsansættelse af LAGkoordinatorer.” Der fremgår dog intet omkring finansiering af denneudgift. Vil der være administrationsmidler nok til fuldtidsansættelse ellervil det kræve medfinansiering fra aktionsgruppenskommune/kommuner? Desuden så medfører fuldtidsansættelse ikkeautomatisk levering af bedre rådgivning. Det kræver løbendeefteruddannelse og opdatering fra centrale myndighed, og det kræver,som ovenfor nævnt, at der arbejdes med ensartede vejledninger m.m.2. ”Frivilligt arbejde kan ikke anvendes som element i finansieringen”. Afhensyn til engagement og frivillighed i landdistrikterne opponeres mod atfrivilligt arbejde ikke kan indgå som medfinansiering under tilskud tilbasale serviceydelser og landsbyfornyelse i landdistrikterne. Især i denneordning, hvor det fremgår at formålet er at gennemføre aktiviteter oginvesteringer, der forbedrer rammevilkårene og understøtter enudvikling i landdistrikterne bør man acceptere prissætningen af defrivilliges indsats.s. 1
3. Vi anbefaler, at kommunen fortsat har mulighed for at søge LAG-støtte tilprojekter, der forbedrer levevilkårene, da der her er mulighed for at løfteprojekterne, der er skabt, udviklet og kvalificeret i Landdistriktsudvalgetpå vegne af alle lokalsamfund i kommunen. Kommunen er i stand til atløfte den administrative byrde og mellemfinansieringen på tværgåendeprojekter i landsbyerne.
Vi har forslag til forbedring af processen, der kan nedbring bureaukratiet og istedet bruge ressourcerne til at håndtere de bureaukratiske modeller:a) Fastlæg målgruppen, der forventes at søge den pågældende puljeb) Reducér de led, der skal behandle sagernec) Tilpas bureaukratiet til målgruppenVi anbefaler, at der indføres nye resultatlønsaftaler for personalet, som belønner:a) dém, der udtænker enkle systemer med en høj succesrate igennemførelse af projekterne og med den påtænkte effekt i forholdtil projektmåleneb) dér, hvor der er ydet vejledning og støtte fra projektstøtte-kontoret i NaturErhvervstyrelsen ses direkte en afsmittende effektpå godkendelse og gennemførelse af projektet i hht. projekt-beskrivelsenc) fokus flyttes fra fejlfinding og kontrol til sparring med henblik påat projektet formelt er i ordenPå vegne af Sekretariatet for Landdistriker i Sønderborg KommunePoul Valdemar Nielsen, ansvarlig[email protected],mobil: 2790 5469Connie M. Skovbjerg, landdistriktskoordinator,[email protected],mobil: 2889 8021

Sønderborg Kommune

Alsion 2, 6400 Sønderborg
s. 2