Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del
Offentligt
1360159_0001.png
1360159_0002.png
1360159_0003.png
1360159_0004.png
1360159_0005.png
NaturerhvervsstyrelsenAtt: Center for ProjekttilskudPolicy
LAG Jammerbugt-VesthimmerlandRef.: PBFj. nr.13-810-000064Dato: 13-02-2014
Høringssvar i relation til det nye danske landdistriktsprogram 2014-2020.___________________________________________________________________________________LAG-Jammerbugt-Vesthimmerland har med tak modtaget invitation til at give høringssvar på det nyelanddistriktsprogram. Det forpligter og vi vil forsøge at give et svar, der afspejler voreserfaringsgrundlag og tanker i relation til fremtidens udfordringer med landdistriktsudvikling.Det er LAG-Jammerbugt-Vesthimmerlands generelle vurdering, at indeværende forslag tillanddistriktsprogram eretgodt udgangspunkt for det fremtidige arbejde med udvikling af vores lokalelanddistrikt, men der er enkelte områder, hvor vi ser nogle begrænsninger i forhold til tidligere, som kanvære uhensigtsmæssige at indføre. Der er også enkelte områder, hvor vi tror, det kan være uheldigt atåbne op for ubegrænsede muligheder i forhold til det gamle program. I det følgende vil vi forsøge atkommentere på disse elementer af det nye landdistiktsprogram.
Vi vil kommentere på følgende:1: Social integration pkt. 4.2.6.2: Tilskud til oprettelse af mikro og udvikling små virksomheder. (Prioritet 6. focusområde 6b samtArtikel 20 Tilskud til oprettelse af mikro og små virksomheder.3: Kommunal involvering/Kommunalt ejerskab.4: Frivilligt arbejde.5: Adgang til forprojekter.6: Regionale kompetenceenheder.7: Stemmeret for offentligt udpegede medlemmer.8: Forbedrede digitale løsninger til lettelse af administrative byrder.9: Rettidig omhu i sagsbehandlingen.10: Kvalifikationer og efteruddannelse.11: Central pulje og grøn vækst
Ad 1 ): Social integration pkt. 4.2.6 Prioritet 6. s. 64.I det tidligere program blev der skelnet imellem attraktive levevilkår og nye arbejdspladser i det danskelanddistriktsprogram. I denne programperiode arbejder man med begrebet social integration og andrerammevilkår for en positiv udvikling. Vi vil gerne gøre opmærksom på at attraktive levevilkår stadig eret kerneelement i bosætningsøjemed samt at nye arbejdspladser i landdistriktet er afhængige afeksistensen af attraktive levevilkår. Vi forstår at social integration er centralt og også har været det idet tidligere program, men der er områder, f.eks. tilgængelighed til naturen og udnyttelse af destedbundne potentialer i bosætningsøjemed, hvor de 2 begreber ikke åbner for de samme muligheder.Ad 2): Tilskud til oprettelse af mikrovirksomheder og udvikling af små virksomheder. (Prioritet6. focusområde 6b samt Artikel 20 Tilskud til oprettelse af mikrovirksomheder og småvirksomheder. s. 133 og s.137.LAG-Jammerbugt-Vesthimmerland hilser med tilfredshed, at programmulighederne øges i forhold tilsidste periode, både angående hvad man kan søge til og hvem der kan søge. Især vil det give enstyrkelse af programmet, at adgangen ikke er begrænset til mikrovirksomheder under 10 ansatte, menogså omfatter lidt større virksomheder. Det vil også give muligheder, at man kan få støtte til brugtudstyr og til leasing, som vi ikke havde mulighed for i det tidligere program. Ydermere er der åbnet opfor netværksaktiviteter. Fællesskab med andre virksomheder bliver mere og mere afgørende for atkunne vækste samt for samlet at kunne løfte investeringer med henblik på at opnå en fælles styrketmarkedsposition. Det er vores vurdering, at det vil være med til at styrke virksomhedernes anvendelse afprogrammet og give programmet mere vægt i erhvervsøjemed.Ad 3): Kommmunal involvering / Kommunal ejerskab. Artikel 21: Tilskud til basaleserviceydelser og landsbyfornyelse i landdistrikterne. s. 141.I den indeværende programperiode har der været adgang for Kommunerne til at deltage aktivt og væreejer af projekter indenfor området, så længe den Kommunale involvering ikke kunne karakteriseres somen traditionel offentlig opgave. Vi har i LAG-Jammerbugt-Vesthimmerland haft et frugtbart, dynamiskog godt samarbejde med de 2 Kommuner i vores område, og dette samarbejde har resulteret i mangespændende projekter,der kun vanskeligt havde været gennemførbare uden Kommunal involvering. Deter vores vurdering at borgerforeninger og andreprojektansvarlige i de mindre landsbyer har væretsærdeles tilfredse med, at Kommunerne i vores område har været aktive sparringspartnere, som ogsåhar forstået bottom up princippet i tilgangen til landdistriktsudvikling. Vi ved ikke, hvordan det harværet i andre Kommuner, men vores opfattelse er, at så længe Kommunerne forstår og respektererleaderprincippet i programmet, kan de være meget vigtige samarbejdspartnere for aktørerne. Der er iLAG-Jammerbugt-Vesthimmerlands område gennemført infrastrukturprojekter, hvor kommunerne haranvendt de fornødne administrative ressourcer til at påtage sig ejerskabet til projekterne og dermedafløfte en stor administrativ byrde for frivillige foreninger, som har bidraget med frivilligt arbejde,
medfinansiering, følt ejerskab, brugsret og driftsforpligtigelse. en god bred ramme efterlader et rum tilden fremtidige lagstrategi.Ad 4): Frivilligt arbejde (artikel 21 s. 141).LAG-Jammerbugt-Vesthimmerland har noteret sig, at man ikke ønsker at frivilligt arbejde skal kunnemedfinansiere LAG - midler i den kommende periode. Vi har 2 ting, vi godt vil gøre opmærksom på iden forbindelse.1: Frivilliges indsats i forbindelse med realisering af projekter i landdistrikterne er i høj grad med til atgive social integration, fordi disse udviklingsprojekter bringer folk sammen på nye måder og erinkluderende for nye tilflyttere, som derved får mulighed for at blive integreret i lokalsamfundet.Frivilliges indsats er med til at sikre LEADER og bottom up i praksis.2: Vi er bevidste om, at årsagen til bortfald af frivilligt arbejde er, at det kan være vanskeligt atkontrollere, hvorvidt omfanget af frivilliges arbejde står mål med det, der er angivet iprojektbeskrivelsen. Men vi vil gerne gøre opmærksom på, at det er vores generelle opfattelse, at derbliver brugt langt flere frivillige timer, end man budgetterer med på ansøgningstidspunktet. Det ersamtidig vores oplevelse, at medfinansiering gennem frivilligt arbejde giver mange positivefølgevirkninger i lokalsamfundet, f.eks. øget opbakning og engagement, ejerskabsfølelse, bedrevedligeholdelse, optimering eller videreudvikling af projektets potentiale i og efter projektperioden.Ad 5): Adgang til forprojekter (Artikel 21 s. 140).Vi har noteret os, at der bliver åbnet for adgang til forprojekter ud over LAG- bestyrelsens egneprojekter. I den forbindelse finder vi det centralt, at forprojekterne er 1. fase af 2, hvor man allerede iførste fase kan sandsynliggøre, at man rent faktisk vil gennemføre 2. fase. Vi finder detuhensigtsmæssigt, at der samler sig en række "hylderapporter", som aldrig bliver udmøntet i en praktiskvirkelighed i landdistrikterne.Ad 6): Regionale kompetenceenheder (artikel 35 REG CPR s. 213).Vi har noteret os, at man ønsker at etableret en række regionale kompetencenheder, der skal servicereLAG'erne. Vi er indforstået med, at det sker for at styrke kompetencerne og derigennem yde bedrekvalitet i rådgivningen overfor projekterne.Det er LAG - Jammerbugt-Vesthimmerlands opfattelse, at der kan opnås et stærkere fagligt miljøomkring koordinatorerne via et mere forpligtende samarbejde LAG'erne imellem regionalt, men vi vil iden forbindelse gerne pointere følgende:
1: Koordinatorfunktionen er i dag et centralt omdrejningspunkt omkring gennemførelse aflanddistriktsprogrammet og den helt afgørende styrke i den konstruktion ligger i lokal synlighed oglokalt netværk i forhold til Kommuner, Erhvervskontorer, landbrugscentrer og andre lokalesamarbejdspartnere. En evt. større regional kompetenceenhed må ikke miste lokal synlighed og lokalesamarbejdsrelationer.2: Det er helt afgørende for os, at en udbygning af regionale kompetenceenheder sker ad frivillighedensvej, så LAG-bestyrelse og koordinator har medbestemmelse i relation til organiseringen af en regionalkompetenceenhed.3: For os har det været helt afgørende, at vores koordinator har prioriteret opfølgning på tilsagn ogsparring for projekthavere højt. Det er netop gennem denne arbejdsform LAG kan udvikle sin værdi somlokal medspiller for landdistriktsudvikling. Enhver regionalisering eller anden centralisering, somforringer mulighederne for koordinatorernes lokale engagement på flere niveauer, må vi stærkt fraråde.Det vil nemlig reducere LAG-bestyrelserne til tilsagnsbedømmere og koordinatorerne tilsagsbehandlere.Ad 7): Stemmeret for offentligt udpegede medlemmer (ART. 35. REG s. 213).Kort og godt: Hvis en LAG-bestyrelse er sammensat af et antal valgte medlemmer og et mindre antaludpegede medlemmer(max 30 pct. i dag) bør alle bestyrelsens medlemmer have samme stemmeret. Hvisde offentligt udpegede medlemmer ikke har samme ret som de andre, kan det virke meningsløst at havedem med.Ad 8): Forbedrede digitale løsninger til lettelse af de administrative byrder.Vi har noteret os, at der i arealforvaltningen introduceres forbedrede digitale løsninger for at lette deadministrative byrder. Vi synes det er en god ide' og anbefaler at det samme gælder for LAG-systemet.Man kunne f.eks. hente inspiration fra andre lande, for at gøre investeringen billigere. En ny digitalløsning, som alle har adgang til, vil give en langt mere transperant sagsbehandlingsproces, og gøre detlangt lettere at rette evt. fejl og kommunikationsbrister.Ad 9:) Rettidig omhu i sagsbehandlingen (generelt for hele programoplægget).Sagsbehandlingen har for mange projekters vedkommende i indeværende programperiode væretlangsommelig og dialogen omkring løsning af evt. fejl og mangler opleves som værende besværlig medlange responstider. LAG-Jammerbugt-Vesthimmerland synes, at problemerne har været så udtalte, atder bør nedfældes klare retningslinjer for rettidig omhu i sagsbehandlingen - både hvad angårfrekvensen af LAG- bestyrelsens indstillingsmøder og hvad angår sagsbehandlingen i NaturErhverv. Vihar et fælles ansvar for at få rettet op på de dårligdomme, der har vist sig i indeværendeprogramperiode.
Ad 10:) Kvalifikationer og efteruddannelse.Vi hilser med tilfredshed, at der sættes fokus på styrkelse af kvalifikationer via efteruddannelse i næsteprogramperiode. Vi synes det skal gælde alle led i kæden. Vi hilser velkommen, at vi skal være bedre påalle niveauer og i samarbejdsrelationerne i næste programperiode.Ad 11): Central pulje og grøn vækst.I sidste programperiode var der en central pulje og en grøn vækst pulje (V sager og M sager). Vi harhaft gode erfaringer med disse puljer, især fordi det har gjort det muligt for os at sætte projekter i gang,sammen med vores strategiske samarbejdspartnere - projekter vi ellers ikke havde kunnet hjælpe på vej.De 2 puljer har ydermere skaffet anden offentlig medfinansiering til programmet end den statsligefinanslovsbestemte medfinansiering.LAG-Jammerbugt-Vesthimmerland siger endnu engang tak for den særlige invitation til at afgivehøringssvar. Vi håber vores input kan inddrages som relevante, saglige og faglige pointer i relation tildet videre arbejde.Med venlig hilsenLAG- Jammerbugt-Vesthimmerland
Med venlig hilsen
Formand for aktionsgruppen
Peter Bach FrederiksenKoordinator for aktionsgruppenTlf. nr. 98622066, mob. 20579888E-mail: [email protected]