Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del
Offentligt
1360143_0001.png
1360143_0002.png
NaturErhvervstyrelsenNyropsgade 301780 København K.
Ministeriet for By,Bolig og LanddistrikterGl. Mønt 41117 København KDen 7.februar 2014.
Høring vedrørende forslag til landdistriktsprogram 2014-2020.I forbindelse med udsendt høringsmateriale har en række LAG’er fremsendt høringssvar.Udover at henvise til disse skal Koordinationsudvalget for Lokale AktionsGrupper i Danmark(KU)anføre følgende bemærkninger til materialet.1. LeaderIndledningsvis ønsker vi fremhæve betydningen af Leader princippet, som metoden tilat aktivere alle lokale kræfter, men ligeledes fortsætte den decentralebeslutningskompetence gennem de lokalt baserede LAG’er og disses bredtsammensatte bestyrelser. For at fastholde disse principper finder KU det af vigtighed atLAG’erne får en fast repræsentant i overvågningsudvalget, når dette på et tidspunktskal etableres.2. FokusområderVi er principielt helt enige i målsætningen om at søge vendt de negative tendenser tiløkonomisk og social nedgang og affolkning, som opleves i mange af Danmarkslanddistrikter, bl.a. gennem fokus på erhvervsstøtte og i den forbindelse tilskud til atetablere og udvikle nye mikro- og små virksomheder, for derved at skabe udvikling ogstørre konkurrenceevne i landdistrikterne. Det er naturligt, at der i den forbindelsekræves forretningsplan, mv. hvilket også har været et krav fra LAG bestyrelserne, nårder blev ydet støtte til nye virksomheder og/eller udviklingsprojekter i beståendevirksomheder.Én af de meget væsentlige forudsætninger for at kunne fremme bosætning ogaktiviteter er, at der i et lokalområde foregår kulturelle aktiviteter, ligesomtilgængelighed til naturen er vigtig. Vi finder derfor, at der er behov for at også disse toelementer skal indgå som områder, der vil kunne opnå projektstøtte. Sådanneaktiviteter kan generere arbejdspladser, ligesom de vil medvirke til fremme af turismen iområdet.3. Samarbejdsprojekter.Muligheden for at give lokale aktionsgrupper mulighed for at indstille projekter, der kanfremme samarbejde på tværs af sektorer, geografi og mellem aktører, der traditioneltikke har arbejdet sammen om udvikling af lokalområdet vurderes som en positivudvikling til skabelse af aktiviteter og arbejdspladser i lokalområdet.4. Frivilligt arbejdeDette vurderes som en aktiv måde at skabe engagement og ejerskab til projekterne på ilokalområdet, hvorfor det fortsat bør være en del af medfinansieringen, og det er voresvurdering, at der kan findes en enkel administrerbar procedure.5. Aktører i lokalområdet.Under art. 21, side 141, anføres som modtagere ”offentlige og private aktører ilanddistrikter”, men efterfølgende at ”der kan ikke ydes tilskud til kommuner ogselvejende institutioner”. Der er her noget selvmodsigende. Det skal endviderefremhæves, at hvis ikke der kan ydes støtte til selvejende institutioner, vil en meget stordel af tilskudsgrundlaget falde bort, idet der jo netop i landdistrikterne er mange
Formand Jørgen DamgaardIndustrivej 1 4200 Slagelse
TEL +45 20 40 10 35[email protected]
selvejende institutioner, erhvervsdrivende fonde, foreninger eller lignendeorganisatoriske/juridiske konstruktioner, bl.a lokalråd, landsbyråd, aktivitetshuse, ellerandre lokale aktiviteter, der kræver en form for foreningsdannelse. Vi må derforunderstrege behovet for at denne begrænsning fjernes, ligesom det også kan værehensigtsmæssigt, at kommuner i én eller anden sammenhæng kan deltage som aktør.6. Regionale enheder.I høringsmaterialet er nævnt ”et antal regionale kompetenceenheder, der skal servicereden lokale aktionsgrupper, som en udvælgelseskomité har udpeget og fundetkvalificeret til at udvikle og gennemføre en lokal udviklingsstrategi”.Det er uklart, hvad der her menes, da det jo i høj grad er et ansvar for de lokale kræfteri et givet geografisk område at etablere lokale aktionsgrupper.Hvorvidt en flerhed af LAG’er ønsker at etablere en fælles administrativ enhed eller påanden måde at styrke samarbejde på tværs af kommunegrænser, tættere samspilmellem sekretariater/Koordinatorer, eller lignende, må være baseret på et lokalt udspil.Under alle omstændigheder finder vi det vigtigt, at beslutninger på de forskelligeniveauer i processen er så kvalificerede som muligt, og i den forbindelse er der klartbehov for kompetenceudvikling af bestyrelser, Koordinatorer og af sagsbehandlerne iNaturerhvervsstyrelsen, så der sikres et fælles billede på krav og forudsætninger i helegodkendelsesproceduren. Det er endvidere vigtigt, at der opbygges et enkelt,gennemskueligt og operationelt IT-system, der kan håndtere de kommendeprogrammer. Der ønskes således om ovenstående forhold en nærmereklarificering/drøftelse, så der ikke på forhånd lægges begrænsninger ind, der kanhæmme lokale initiativer.7. Pointsystem.Vedrørende etablering af pointsystem til prioritering af ansøgninger er vi opmærksompå, at dette er et krav fra EU, hvor det forlanges, at et sådant system skal anvendes afLAG bestyrelserne, når der prioriteres mellem ansøgninger. De givne points angiversåledes de prioriteringer en bestyrelse har lagt i beslutningerne om støtte til de enkelteprojekter. Det er vores indtryk, at hovedparten af LAG’er i den hidtidige periode haranvendt prioriteringer, men et ensartet system med points til de enkelte projekter kanvære hensigtsmæssigt, og under de forudsætninger finder vi forslaget relevant.Slutteligt skal præciseres, at Koordinationsudvalget står til rådighed med uddybendebemærkninger, hvis dette ønskes under processen med opbygning af strukturen ilanddistriktsprogrammet 2014-2020.Med venlig hilsenKoordinationsudvalget for Lokale AktionsgrupperJørgen DamgaardFormand
Formand Jørgen DamgaardIndustrivej 1 4200 Slagelse
TEL +45 20 40 10 35[email protected]