Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del
Offentligt
1360110_0001.png
1360110_0002.png
1360110_0003.png
Brancheforeningenfor BiogasNaturErhvervstyrelsen[email protected]
Axeltorv 3, 1.1609 København VTlf. 3339 4267E-mail:[email protected]www.biogasbranchen.dk
14. februar 2014
Vedr. høring af forslag til strategisk miljøvurdering af forslag til ELFULlanddistriktsprogram 2014 -20 og forslag til landdistriktsprogramNaturErhvervstyrelsen har den 23. december 2013 udsendt ovennævnte 2 forslag i høring (J.

nr.

13-810-000064).

Anlægstilskud til biogas

I udkastet til landdistriktsprogram 2014 – 2020 er hensyn til klima og miljø, fremme af bæredyg-tig husdyrproduktion og økologisk jordbrug nævnt utallige gange. Et fælles redskab til at skaberesultater på disse områder er fremme af biogasanlæg, som endvidere kan bidrage til på sammetid at udnytte for eksempel halm til energi og sikre der sker en recirkulering af kulstof til jorden,hvilket både har betydning for jordens langsigtede dyrkningsegnethed og for klimaet. Tilsvaren-de er biogasanlæg en meget hensigtsmæssig vej til nyttiggørelse af biomasse fra pleje af natur-arealer, idet der både produceres energi og sker en recirkulering af næringsstoffer og kulstof tilden dyrkningssikre jord.Med Grøn Vækst aftalen fra 2009 blev der indført anlægstilskud til biogasfællesanlæg og gård-biogasanlæg i en treårig periode fra 2010 - 2012.Dette redskab er imidlertid ikke medtaget i kataloget med den begrundelse (side 70), at (citat)”…antallet af ny-etablerede anlæg var dog beskedent, og det kunne ikke bekræftes, at program-met havde nogen afgørende betydning for de nye investeringer.”Der er her tale om en evaluering gennemført i 2010, altså før anlægstilskuddet trådte i kraft. Detvirker ikke rimeligt at lægge en sådan evaluering til grund for en beslutning om ikke at medtageanlægstilskud til biogasanlæg som et instrument i Landdistriktsprogrammet for 2014 – 2020.Det er helt centralt at være opmærksom på, at årsagen til, at der kun i meget beskedent omfang ersket udvidelse af eksisterende og etablering af nye biogasanlæg er, at der først med energiforligeti marts 2012 blev vedtaget forbedringer af rammevilkårene, som gør det muligt at sikre finansie-ring af anlæggene og dermed træffe beslutning om etablering.Disse forbedrede rammevilkår skulle yderligere notificeres, og der forelå først den 27. november2013 en afgørelse fra Kommissionen om, at driftsstøtten ikke er i strid med statsstøttereglerne.Kommissionens afgørelse skabte imidlertid uklarhed om, om de biogasanlæg, som etableres eller
1
udvides med anlægstilskud fra Landdistriktsprogrammet også ville kunne opnå driftsstøtten, somjo er helt afgørende for at sikre en rimelig driftsøkonomi.Energistyrelsen kunne først den 12. februar 2014 melde ud, at denne usikkerhed er ryddet af ve-jen med Kammeradvokatens mellemkomst således, at det først NU er endeligt afklaret, at deprojekter, som har modtaget anlægstilskud efter Landdistriktsprogrammet, også kan modtagedriftstilskuddet.Derfor kan der først nu træffes endelig beslutning om etablering for de projekter, som har mod-taget anlægstilskud.Det er samtidig vigtigt at være opmærksom på, at der er i perioden med anlægstilskud ikke ersket væsentlige udvidelser/nyetableringer uden anlægtilskud.Samtidig har Fødevareministeriet og NaturErhvervstyrelsen siden sommeren 2012 været en cen-tral del af den særlige Biogas Task Force, som blev etableret i forlængelse af energiforliget imarts 2012 for at vurdere fremdriften i etablering af biogasanlæg.Deloitte har for Biogas Task Force udarbejdet en rapport om mulighederne for at fremme inve-steringer i biogasanlæg. I denne rapport fra maj 2013 konkluderes det klart, at anlægstilskud ermeget vigtigt for at sikre finansieringen.Det er Brancheforeningens opfattelse, at NaturErhvervstyrelsen på baggrund af denne viden bur-de have konkluderet, at anlægstilskud er en vigtig forudsætning for etablering af nye både kon-ventionelle og økologiske biogasanlæg, og derfor havde medtaget fortsat anlægstilskud til bio-gasanlæg i det kommende Landdistriktsprogram.Ved at have inddraget anlægstilskud til biogasanlæg ville der ikke kun kunne sikres et flow ietableringen af biogasanlæg til gavn for en bæredygtig udvikling af husdyrproduktionen og sik-ring af arbejdspladser i fødevareindustrien, nyttiggørelse af biomasse fra pleje af naturarealer ogfremme af økologisk planteproduktion, men også skabelse af et betydeligt antal arbejdspladser iforbindelse med etablering af de mange biogasanlæg, som skal etableres for at nå regeringensmålsætning om, at halvdelen af husdyrgødningen skal afgasses i 2020.Da mange biogasprojekter har ligget i venteposition i forhold til energiforlig, notifikationsproces,Biogas Task Force m.v. er der mange projekter, som er klar til hurtigt at træffe investeringsbe-slutning og dermed have en positiv effekt på beskæftigelse og aktivitet i landdistrikterne, hvor-imod flere af de andre tiltag i udkastet til landdistriktsprogrammet næppe vil have nogen effektpå hverken beskæftigelse eller miljø på selv mellemlangt til langt sigt.Der er efter Brancheforeningens opfattelse en meget stor risiko for, at netop nu, hvor der erkommet afklaring af driftsstøtten og accepten af kombinationen med anlægstilskud, som kunnedanne basis for etableringsbeslutning, vil vi igen opleve et stop.Samtidig er de projekter, som fik bevilget anlægstilskud i december 2012 under meget stort pres,da de skal være etableret inden august 2015, og først nu kan indgå aftaler om finansiering ogtræffe aftale om etablering. Hvis ikke man når det, mistes hele anlægstilskuddet og dermedgrundlaget for finansieringen, hvilket vil belaste anlæggets driftsøkonomi voldsomt.Gennem en dynamisk videreførelse af ordningen kunne risikoen for, at projekter kommer iklemme mindskes ganske betydeligt.
2
I forslaget til Landdistriktsprogram fremhæves forventningen i energiaftalen om, at 40 pct. afhusdyrgødningen afgasses i 2020. Gennem analyserne i Biogas Task Force er det blevet tydeligt,at denne målsætning næppe nås og at finansieringen er en af de væsentlige udfordringer, somkunne afhjælpes gennem en videreførelse af anlægstilskuddet.Brancheforeningen for Biogas skal derfor opfordre til at indføje en videreførelse af anlægstil-skud i listen over instrumenter i Landdistriktsprogrammet.

Garantistillelse/finansielle mekanismer

Det er en meget stor udfordring at sikre finansiering af investeringer, herunder af biogasanlæg.Dette blev helt tydeligt i forbindelse med den finansielle krise siden 2008 og vil for langvarigeinvesteringer i infrastruktur, vedvarende energi og miljøtiltag fortsat være det.En vej til at forbedre mulighederne for at få finansieret infrastrukturinvesteringer og vedvarendeenergi samt faciliteter til understøtning af landbrugs- og fødevareproduktionen er at mindskerisikoen for långiverne.Landdistriktsforordningen åbner mulighed for at benytte garantistillelse og andre finansielle in-strumenter som supplement til direkte tilskud. Denne mulighed er ikke udnyttet i det danske for-slag til landdistriktsprogram.Dette finder Brancheforeningen bør genovervejes, da en ordning med garantistillelse vil kunnebidrage til at fremme finansieringen og dermed etableringen af biogasanlæg til understøttelse afde vækst- og miljømål, der er ligger i Landdistriktsprogrammet.

Afsluttende bemærkninger

Brancheforeningen for Biogas finder således, der er behov for at genoverveje forslaget til landdi-striktsprogram, ikke kun for at fremme biogasudbygningen, men fordi udbygning med biogasan-læg vil bidrage til at skabe synergier mellem de mange samfundsmål, der lægges vægt på i pro-grammet, og som vil kunne bidrage til at fastholde og fremme produktionen, beskæftigelsen ogmiljø- og klimahensyn i landdistrikterne.Brancheforeningen stiller sig naturligvis til rådighed for en uddybning og finder det vil væremeget hensigtsmæssigt med en nærmere dialog på baggrund af ovenstående.
Med venlig hilsen
Bruno Sander Nielsen
3