Udvalget for Landdistrikter og Øer 2013-14
ULØ Alm.del
Offentligt
1301155_0001.png
1301155_0002.png
1301155_0003.png
1301155_0004.png
1301155_0005.png
FolketingetUdvalget for Landdistrikter og ØerChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
18. november 2013FormueretskontoretChristina Thode Hansen2013-0032-0955945109
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Landdistrikter og Øer har stillet til justitsministeren den23. oktober 2013.
Morten Bødskov/Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 10 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Landdistrik-

ter og Øer:

”Ministeren bedes kommentere forslaget i henvendelsen af9/10-13 fra Klaus Eggert, Humble, om forsøgsordning, dergiver udlændige mulighed for at købe helårsbolig, jf. ULØalm. del – bilag 5, og herunder give en udførlig redegørelse forrelevant lovgivning i den sammenhæng.”

Svar:

1.

Reglerne om erhvervelse af fast ejendom i Danmark for personer, derikke har fast bopæl her i landet, findes i lov om erhvervelse af fast ejen-dom (erhvervelsesloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 566 af 28. august 1986,som ændret ved lov nr. 1102 af 21. december 1994. Erhvervelsesloventrådte i kraft 1. januar 1960.Endvidere er der i medfør af lov nr. 447 af 11. oktober 1972 om Danmarkstiltrædelse af De Europæiske Fællesskaber med senere ændringer udstedtbekendtgørelse nr. 764 af 18. september 1995 om erhvervelse af fast ejen-dom for så vidt angår visse EF-statsborgere og EF-selskaber samt vissepersoner og selskaber fra lande, der har tiltrådt aftalen om Det EuropæiskeØkonomiske Samarbejde (erhvervelsesbekendtgørelsen).Det fremgår af forarbejderne til erhvervelsesloven (lovforslag nr. L 21 af21. oktober 1959, Folketingssamling 1959-60, lovforslagets almindeligebemærkninger), at formålet med erhvervelseslovgivningen – i lyset af denudenlandske efterspørgsel på fast ejendom i Danmark sammenholdt meddet begrænsede areal til rådighed – er at give personer, der bosat i Dan-mark, fortrinsret til at erhverve fast ejendom her i landet.Det følger af erhvervelseslovens § 1, stk. 1, at personer, der ikke har bopæli Danmark, og som heller ikke tidligere har haft bopæl her i landet i et tids-rum af i alt 5 år, kun kan erhverve adkomst på fast ejendom her i landetmed Justitsministeriets tilladelse.Bestemmelsen omfatter både helårsboliger og fritidsboliger mv.

2.

I tilfælde, hvor ejendommen skal tjene som fornøden helårsbolig for er-hververen, er der bl.a. gjort undtagelser fra erhvervelseslovens § 1, stk. 1,for statsborgere fra EU- og EØS-lande, således at de pågældende under2
visse betingelser kan erhverve en sådan helårsbolig uden Justitsministerietstilladelse, jf. erhvervelsesbekendtgørelsens § 3, jf. §§ 1 og 2. Det gælderf.eks., hvis erhververen er beskæftiget som lønmodtager her i landet.I sådanne tilfælde skal den pågældende blot afgive en erklæring tilTinglysningsretten. Det skal af erklæringen bl.a. fremgå, at ejendommenikke er en fritidsbolig eller en fritidsgrund eller benyttes som sådan, jf. er-hvervelsesbekendtgørelsens § 4, stk. 2. Erklæringen afgives over for ting-lysningsdommeren under strafansvar.Ved vurderingen af, om ejendommen skal tjene som helårsbolig – og der-med være omfattet af undtagelsesbestemmelserne i erhvervelsesbekendt-gørelsen – er det den reelle anvendelse af ejendommen, der er afgørende.Ejendommens klassificering som fritidsbolig, sommerhus eller helårsboligefter anden lovgivning er derimod ikke af betydning for denne vurdering.I tilfælde, hvor ejendommen skal tjene som fornøden helårsbolig for per-soner, der ikke er statsborgere i EU- og EØS-lande, er der ikke gjort tilsva-rende undtagelser fra erhvervelseslovens § 1, stk. 1.I sådanne tilfælde skal den pågældende således søge om Justitsministerietstilladelse til køb af fast ejendom i Danmark, medmindre vedkommendeopfylder bopælskriterierne i erhvervelseslovens § 1, stk. 1 (fast bopæl her ilandet eller tidligere bopæl her i landet i et tidsrum af i alt 5 år).Efter Justitsministeriets praksis meddeler ministeriet i almindelighed tilla-delse i sådanne tilfælde, hvis ansøgeren har lovligt ophold i Danmark ogerklærer over for ministeriet, at ejendommen skal anvendes som ansøge-rens helårsbolig.

3.

I tilfælde, hvor en ejendom med helårsboligstatus efter planloven skaltjene som fritidsbolig mv. (såkaldt sekundær bolig), skal såvel statsborgerefra EU- og EØS-lande som statsborgere fra lande uden for EU/EØS søgeom Justitsministeriets tilladelse til køb af en sådan ejendom i Danmark,medmindre den pågældende opfylder bopælskriterierne i erhvervelseslo-vens § 1, stk. 1 (fast bopæl her i landet eller tidligere bopæl her i landet i ettidsrum af i alt 5 år).Det er foreneligt med EU-retten at have en sådan regel, idet Danmark imedfør af den såkaldte sommerhusprotokol (protokol nr. 32 om ejendoms-erhvervelse af sommerhuse i Danmark) – uanset bestemmelserne i EU-3
traktaterne – kan opretholde den gældende lovgivning om erhvervelse afejendomme, der ikke er helårsboliger.Tilladelse til erhvervelse af fritidsbolig mv. (sekundær bolig) i Danmarkgives efter Justitsministeriets praksis kun, hvis ansøgeren har en ganskesærlig stærk tilknytning til Danmark.Det afgøres efter en samlet vurdering, om tilladelse kan gives.Som eksempler på de tilknytningsmomenter, der indgår ved den samledebedømmelse af, om tilladelse til erhvervelse af en fritidsejendom kan gi-ves, kan bl.a. nævnes: Tidligere ophold i Danmark, særlig familiemæssig,erhvervsmæssig, kulturel og økonomisk tilknytning til Danmark og specieltilknytning til den ejendom, der ønskes erhvervet.

4.

I forhold til forslaget om at etablere en forsøgsordning, der giver mulig-hed for, at udlændinge kan erhverve helårsbolig (ikke sommerhuse) iDanmark, skal Justitsministeriet bemærke, at det – som anført ovenfor –allerede er muligt for personer, der ikke har fast bopæl i Danmark, at er-hverve fast ejendom her i landet. Dette kræver dog Justitsministeriets tilla-delse, medmindre bopælskriterierne i erhvervelseslovens § 1, stk. 1, er op-fyldt, eller – særligt for så vidt angår EU/EØS-borgere – at betingelserne ierhvervelsesbekendtgørelsen er opfyldt.Justitsministeriet har på den baggrund forstået forslaget derhen, at der påforsøgsbasis ønskes en afskaffelse af kravet om indhentelse af tilladelse fraJustitsministeriet, både hvor helårsboligen skal anvendes som fritidsbolig,og hvor en helårsbolig erhverves af personer, der ikke er borger i et EU/EØS-land.En ordning, hvorefter udlændinge, herunder EU/EØS-borgere, uden Ju-stitsministeriets tilladelse kan erhverve fast ejendom i Danmark, vil kræveen ændring af erhvervelsesloven og erhvervelsesbekendtgørelsen, såledessom disse regelsæt fortolkes og anvendes i praksis. Dette gælder uanset,om det sker som led i en forsøgsordning begrænset til f.eks. bestemt områ-de eller som en permanent afskaffelse af det gældende krav om tilladelsefra Justitsministeriet.Regeringen har ikke aktuelle planer om at tage initiativ til en sådan æn-dring af erhvervelseslovens regler.
4
Regeringen finder det i den forbindelse vigtigt at holde fast i det grund-læggende princip om, at personer, der er bosat i Danmark, har fortrinsrettil at erhverve fast ejendom i Danmark. En forsøgsordning, som den omtal-te, vil ikke være foreneligt med dette princip.I forhold til helårsboliger, der alene skal tjene som fritidsbolig mv., vil ind-førelsen af en ordning, hvorefter udlændinge, herunder EU/EØS-borgere,uden Justitsministeriets tilladelse kan erhverve ejendom i Danmark, udgø-re en ændring af indholdet af den gældende lovgivning om erhvervelse affast ejendom af en sådan karakter, at ændringen vil kunne rejse spørgsmålom, hvorvidt Danmark ville kunne bevare undtagelsesordningen i Som-merhusprotokollen.
5