Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1399367_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. september 2014
2014-3672
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. september 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 989:
Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt beslutningen om at indføre enmands-
betjening på Kystbanen for at spare 30 mio. kr. årligt – og med et estimeret
beløb på ca. 25 mio. kr. til gennemførelse af de nødvendige tekni-
ske/sikkerhedsmæssige foranstaltninger hertil – er taget på et oplyst og gen-
nemarbejdet grundlag, henset til at der på nuværende tidspunkt er brugt ca. 60
mio. kr. på et monitorsystem, jf. svar på spørgsmål 655, der endnu ikke funge-
rer, og hvis fremtid er usikker.
Agter ministeren på denne baggrund at revurdere beslutningen om at indføre
enmandsbetjening på Kystbanen?
Svar:
Kontrakten mellem Transportministeriet og DSB Øresund om togbetjening af
strækningen mellem Helsingør og landegrænsen mod Sverige er en bruttokon-
trakt. Det indebærer, at staten får billetindtægterne og dermed bærer risikoen
for passagerudviklingen. Det er således staten, der har problemet, hvis passa-
gerudviklingen er lavere end forventet, idet billetindtægterne så heller ikke er
lige så høje som forventet.
Dette (lavere passagerudvikling end forventet) var den situation, der var opstå-
et på Kystbanen primo 2013. Den restende opsparing på kontoen ville ikke væ-
re tilstrækkelig, hvis der ikke blev gjort noget. Det var derfor nødvendigt at
finde besparelser på op mod 30 mio. kr. årligt på strækningen Helsingør - Lan-
degrænsen for at sikre, at bevillingen på finansloven kunne overholdes.
Det blev vurderet, at enmandsbetjening var den løsning, der samlet set ville
påvirke passagererne mindst.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399367_0002.png
I henhold til kontrakten mellem Transportministeriet og DSB Øresund kan
Transportministeriet med 180 kalenderdages varsel beslutte at aflyse brugen af
optionen på togfører på samtlige afgange mellem Helsingør og København H.
Den 6. juni 2013 meddelte Transportministeriet DSB Øresund, at Transport-
ministeriet havde besluttet at aflyse brugen af ovenstående option fra og med
køreplanen for 2014, der gjaldt fra og med den 15. december 2013.
Når en tilbudsgiver afgiver et tilbud med en option, og der er indgået en kon-
trakt, må staten som kontraktpart kunne forvente, at tilbudsgiveren kan over-
holde sine forpligtelser efter kontrakten. På tidspunktet for Transportministe-
riets aflysning af optionen var det i overensstemmelse hermed Transportmini-
steriets forventning, at DSB Øresund ville kunne implementere aflysningen af
optionen fra og med køreplanen for 2014. Transportministeriet forventer lige-
ledes, at DSB Øresund i sin tilbudsgivning har taget højde for de forventede
omkostninger, der er knyttet hertil.
Det fremgår af mit svar på spørgsmål 655 (TRU alm. del), at ”Af de 60 mio. kr.
er knap 20 mio. kr. forøgede omkostninger for DSB Øresund for indlån af tog-
førere, fratrædelsesaftaler til fratrådte togfører samt bod til Transportministe-
riet for aflyste tog / manglende rettidighed grundet ekstraordinært højt syge-
fravær blandt DSB Øresunds personale”. Sagen er altså den, at der er brugt 40
mio. kr. til opsætning af monitorer, test mv., ikke 60 mio. kr. som anført i
spørgsmålet.
Taget i betragtning at den årlige omkostning for togfører på alle afgange på
Kystbanen er omkring 20 mio. kr., og DSB har brugt ca. 40 mio. kr. til opsæt-
ning af monitorer, test mv., vil tilbagebetalingstiden for denne investering være
omkring 2 år.
Samlet set finder jeg fortsat ikke, at der er grundlag for at ændre beslutningen
om at indføre enmandsbetjening på Kystbanen. Der skulle findes en besparelse,
og alternativerne, f.eks. helt at aflyse myldretidstogene og reducere togfrekven-
sen fra 10-minutters drift til 20-minutters drift på store dele af dagen, ville
efter min vurdering have været til større gene for brugerne af Kystbanen.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke