Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1401973_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. september 2014
2014-3671
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. september 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr.988:
”Kan ministeren bekræfte, at der i forbindelse med omlægningen af togdriften i
Nordjylland er planer om at droppe Støvring som en del af IC-tognettet? I be-
kræftende fald bedes ministeren oplyse baggrunden for en sådan nedpriorite-
ring af Støvring?”
Svar:
I dag stopper IC-togene mellem Hobro og Aalborg i både Skørping, Støvring,
Svenstrup og Skalborg. Det beror på, at der ikke er banekapacitet til at køre
mere end ét lokaltog pr time og retning mellem Aalborg og Skørping. Der var i
forbindelse med etablering af de små stationer på Aalborg nærbane forudsat
halvtimes betjening i dagtimerne, hvilket kun har kunnet lade sig gøre ved be-
tjeningen med IC-togene, hvorved passagererne i disse tog har fået længere
rejsetid.
Med indførelse af det nye signalsystem i efteråret 2016 forsvinder de kapaci-
tetsmæssige restriktioner for flere togafgange på strækningen, og med den for-
ventede omlægning af trafikbetjeningen til udførelse i lokalt regi skaffes der
økonomisk mulighed for at indføre regulær halvtimesdrift med lokale tog.
Da det ikke længere vil være nødvendigt for IC-togene at stoppe ved de små
stationer, kan disse til og fra Aalborg spare ca. 5 minutter. Der vil fortsat være
en mulighed for omstigning mellem IC togene og lokaltogene på Aalborg nær-
bane, hvilket indtil videre er tænkt henlagt til Skørping, som er den sydligst
beliggende station på Aalborg nærbane.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401973_0002.png
Side 2/2