MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. september 2014
2014-3636
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. september 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 986:
Hvad er begrundelsen for, at mindre el-lastbiler – alene på grund af batteriets
vægt – i modsætning til sammenlignelige diesel- eller benzindrevne lastbiler
kræver stort kørekort, vognmandstilladelse m.v.?
Svar:
Den overordnede begrundelse for de nuværende krav til henholdsvis stort kø-
rekørt og vognmandstilladelse er EU regulering.
Kravene til regulering af adgangen til vognmandserhvervet er således fastsat i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1071/2009. Forordningen
finder anvendelse på virksomheder, der udøver godskørselserhvervet med mo-
torkøretøjer eller vogntog, hvis tilladte totalvægt overstiger 3,5 tons. Forord-
ningen tager således udgangspunkt i motorkøretøjets totalvægt.
Reglerne om kørekort hører under justitsministerens ressort. Justitsministeriet
har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst følgende:
”Reglerne om kørekort, herunder kørekort til lastbil, findes i bekendtgørelse
nr.12 af 10. januar 2013 om kørekort med senere ændringer (kørekortbekendt-
gørelsen). Reglerne er i vidt omfang en implementering af Europa Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2006/126/EF om kørekort (tredje kørekortdirektiv),
som skulle anvendes fra den 19. januar 2013.
Tredje kørekortdirektiv indførte en række obligatoriske underkategorier til de
enkelte kørekortkategorier, herunder bl.a. kategori C1 (lille lastbil), jf. artikel 4,
stk. 4, litra d. Det fremgår af bestemmelsen, at omfattet af kategori C1 er biler,
bortset fra biler omfattet af kategori D1 (lille bus) eller D (stor bus), som har en
tilladt totalmasse på over 3.500 kg, men ikke over 7.500 kg, og som er konstru-
eret og fremstillet til befordring af højst 8 personer foruden føreren.
Tredje kørekortdirektivs artikel 4, stk. 4, litra d, er implementeret i dansk ret
ved kørekortbekendtgørelsens § 13, hvoraf det fremgår, at kørekort til kategori