Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1401956_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. september 2014
2014 - 3596
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. september 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 984:
Vedrørende den tekniske mulighed for at etablere et standsningssted i Laur-
bjerg bedes ministeren oplyse, om han er enig i, at den af COWI foreslåede tek-
niske løsning til placeringen af perronerne er acceptabel både i forhold til spor,
perroner, komfort og adgangsveje, jf. rapport fra oktober 2012/2013, rekvireret
af Favrskov Kommune?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som har oplyst følgende:
”Det er Trafikstyrelsens vurdering, at der er en række problematiske forhold
ved den af COWI foreslåede tekniske løsning til placering af perroner. COWI
fremhæver selv en del af disse forhold i rapporten.
Den foreslåede løsning består i at etablere forskudte, sidelagte perroner under
Hammelvej. Begge perroner vil være beliggende langs kurver og overgangskur-
ver i sporet. Dette er problematisk – ikke mindst fordi togskinnerne er blevet
tilrettet fjerntrafikkens behov for høje hastigheder siden Laurbjerg stations
nedlæggelse. Togskinnerne ligger derfor så ’skråt’, at det er risikabelt at stige
ind og ud af et holdende tog, som i givet fald hælder kraftigt til den ene side.
Derudover kan Trafikstyrelsen ikke på det foreliggende grundlag bekræfte, at
der kan etableres et standsningssted som foreslået af COWI, der overholder de
gældende regler. Det er blandt andet usikkert, om der kan etableres en perron-
bredde, der overholder TSI kravene. Trafikstyrelsen kan heller ikke på det fore-
liggende grundlag bekræfte, at der kan opnås de undtagelser for normkrav og
dispensationer for gældende regler, som COWI’s forslag forudsætter.
Trafikstyrelsen noterer sig desuden, at COWI’s forslag indebærer, at flere nær-
liggende ejendomme vil skulle opkøbes og nedrives i forbindelse med etable-
ring af adgangsveje og parkeringsarealer.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401956_0002.png
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke